Hei. som kjent driver jeg med et lite prosjekt med å bytte karosseri på en 9-5. I den anledning får jeg en haug deler til overs. Deriblant motor, girkasse ++++ Egentlig en hel bil:)
En kamerat på jobben er veeeldig sugen på manuell girkasse til sin 9-5. Hvordan er det å bygge om dette? vet at det er et lite H****** på 9000, ser igrunn ingen grunn til at det skal være kjempeenkelt på 9-5 heller. Han har visst en mekanikerkompis som kan gjøre jobben, og alle delene kan jo jeg selge han:)
Er det et overkommelig prosjekt, eller er det bare å drite i? betyr det noe at han har 00-modell, mens mine deler kommer fra en 98-modell?
mvh oddi
bygge om 9-5 til manuell
Moderator: Moderatorer
bygge om 9-5 til manuell
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- Kurt N597
- 1.2 bar
- Innlegg: 267
- Registrert: 31 aug 2007, 12:39
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Re: bygge om 9-5 til manuell
Dette er noe som jeg har tenkt litt på for min egen bil. Kanskje. Jeg har ihvertfall sett litt på hva som er forskjellene, så jeg poster det jeg vet til nå.
Rent teknisk/mekanisk så tror jeg ikke det er så veldig vanskelig. Kanskje enklere enn på 9000 til og med. Man flytter jo bare over alt. Monterer clutchpedal med tilbehør, bytter bremsepedal osv. Det skiller på noen delenummer mellom 98 og 00, men det trenger ikke bety noe i praksis.
Det elektriske/elektroniske må jo også virke som det skal. Herfra og inn blir det ren gjetning fra min side, fordi jeg har ikke anelse om hvor mye man må gjøre for å få det til. 2 ting er helt sikkert. Bilen må starte uten å stå i P eller N, og man må ha ryggelys.
Håper andre også har innspill på dette.
Rent teknisk/mekanisk så tror jeg ikke det er så veldig vanskelig. Kanskje enklere enn på 9000 til og med. Man flytter jo bare over alt. Monterer clutchpedal med tilbehør, bytter bremsepedal osv. Det skiller på noen delenummer mellom 98 og 00, men det trenger ikke bety noe i praksis.
Det elektriske/elektroniske må jo også virke som det skal. Herfra og inn blir det ren gjetning fra min side, fordi jeg har ikke anelse om hvor mye man må gjøre for å få det til. 2 ting er helt sikkert. Bilen må starte uten å stå i P eller N, og man må ha ryggelys.
Håper andre også har innspill på dette.
mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
Saab 9-5 Aero Estate
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: bygge om 9-5 til manuell
Ryggelys trigges av en bryter i kassa. Fjerner du automaten, må du også fjerne TCM med tilhørende nett, regner med at dette innebærer girposisjonsgiver og signal til T7. Og ny SW i T7 må man ha.
Er ikke helt sikker på når girkassefestet mot karosseriet ble endret, men om det er i 99 eller 00, så må det skaffes nytt feste. Det samme gjelder fremre momentstag, de ble endret samtidig.
Er det verdt jobben? Neppe. Spørs hvor gal man er selvsagt, blir ikke overrasket om Kurt kommer med manuell til våren...
Er ikke helt sikker på når girkassefestet mot karosseriet ble endret, men om det er i 99 eller 00, så må det skaffes nytt feste. Det samme gjelder fremre momentstag, de ble endret samtidig.
Er det verdt jobben? Neppe. Spørs hvor gal man er selvsagt, blir ikke overrasket om Kurt kommer med manuell til våren...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Kurt N597
- 1.2 bar
- Innlegg: 267
- Registrert: 31 aug 2007, 12:39
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Re: bygge om 9-5 til manuell
Hehe, neida. Er jo ikke helt gal heller...
Hvis jeg da ikke kommer over en 6 trinns dieselkasse med aeroutveksling og diffsperre...

Hvis jeg da ikke kommer over en 6 trinns dieselkasse med aeroutveksling og diffsperre...

mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
Saab 9-5 Aero Estate
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: bygge om 9-5 til manuell
Den står jo i en bil nær degKurt N597 skrev: Hvis jeg da ikke kommer over en 6 trinns dieselkasse med aeroutveksling og diffsperre...

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan