bygge om 9-5 til manuell

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

bygge om 9-5 til manuell

Legg inn av oddi N108 » 29 nov 2008, 20:28

Hei. som kjent driver jeg med et lite prosjekt med å bytte karosseri på en 9-5. I den anledning får jeg en haug deler til overs. Deriblant motor, girkasse ++++ Egentlig en hel bil:)
En kamerat på jobben er veeeldig sugen på manuell girkasse til sin 9-5. Hvordan er det å bygge om dette? vet at det er et lite H****** på 9000, ser igrunn ingen grunn til at det skal være kjempeenkelt på 9-5 heller. Han har visst en mekanikerkompis som kan gjøre jobben, og alle delene kan jo jeg selge han:)
Er det et overkommelig prosjekt, eller er det bare å drite i? betyr det noe at han har 00-modell, mens mine deler kommer fra en 98-modell?

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Kurt N597
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 267
Registrert: 31 aug 2007, 12:39
Medlemsnummer: N597
Navn: Kurt
Bil: 9-5 Aero Estate
Sted: Tromsø

Re: bygge om 9-5 til manuell

Legg inn av Kurt N597 » 30 nov 2008, 17:25

Dette er noe som jeg har tenkt litt på for min egen bil. Kanskje. Jeg har ihvertfall sett litt på hva som er forskjellene, så jeg poster det jeg vet til nå.
Rent teknisk/mekanisk så tror jeg ikke det er så veldig vanskelig. Kanskje enklere enn på 9000 til og med. Man flytter jo bare over alt. Monterer clutchpedal med tilbehør, bytter bremsepedal osv. Det skiller på noen delenummer mellom 98 og 00, men det trenger ikke bety noe i praksis.
Det elektriske/elektroniske må jo også virke som det skal. Herfra og inn blir det ren gjetning fra min side, fordi jeg har ikke anelse om hvor mye man må gjøre for å få det til. 2 ting er helt sikkert. Bilen må starte uten å stå i P eller N, og man må ha ryggelys.
Håper andre også har innspill på dette.
mvh Kurt N597

Saab 9-5 Aero Estate

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: bygge om 9-5 til manuell

Legg inn av Ingvar N629 » 30 nov 2008, 18:01

Ryggelys trigges av en bryter i kassa. Fjerner du automaten, må du også fjerne TCM med tilhørende nett, regner med at dette innebærer girposisjonsgiver og signal til T7. Og ny SW i T7 må man ha.

Er ikke helt sikker på når girkassefestet mot karosseriet ble endret, men om det er i 99 eller 00, så må det skaffes nytt feste. Det samme gjelder fremre momentstag, de ble endret samtidig.

Er det verdt jobben? Neppe. Spørs hvor gal man er selvsagt, blir ikke overrasket om Kurt kommer med manuell til våren...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kurt N597
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 267
Registrert: 31 aug 2007, 12:39
Medlemsnummer: N597
Navn: Kurt
Bil: 9-5 Aero Estate
Sted: Tromsø

Re: bygge om 9-5 til manuell

Legg inn av Kurt N597 » 30 nov 2008, 19:28

Hehe, neida. Er jo ikke helt gal heller... :P
Hvis jeg da ikke kommer over en 6 trinns dieselkasse med aeroutveksling og diffsperre... :roll:
mvh Kurt N597

Saab 9-5 Aero Estate

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: bygge om 9-5 til manuell

Legg inn av Ingvar N629 » 30 nov 2008, 23:28

Kurt N597 skrev: Hvis jeg da ikke kommer over en 6 trinns dieselkasse med aeroutveksling og diffsperre... :roll:
Den står jo i en bil nær deg :roll:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar