Edward N812 skrev:EdHunter N815 skrev:Edward N812 skrev:man kan dessuten se helt fint med tåkeys og parklys.. fordi som alle yrkessjåførene her inne klager så vanvittig over, så lyser tåkelys frem og opp, og kan faktisk lyse ganske greit om de er rene og pene og har noen skikkelige pærer.
La oss tenke litt her, hvor er tåkelysene plassert på bilen? Jo, rett over asfalten. Hvor mye av lysstrålen vil da kunne lyse opp annet enn de første 2 metrene av veien? Ingenting,
det er jo vinkelen reflektorene står i som bestemmer hvor lyset skal lyse, ikke hvor selve lyktene er plassert. når jeg står foran bilen min og ser på tåkelysa (uansett vær, vind eller tornado) så kan jeg se lyset godt. må riktignok sette meg litt på huk, men det beskriver bare mitt poeng enda bedre. om det er fordi jeg har feiljusterte tåkelys, so be it. men det må da være en grunn til at folk blinker på meg etter mørkets frembrudd selv om asfalten er knusktørr
og til alle sammen: jeg husker da jeg var øvelseskjører og hadde time på kjøreskolen. da ble jeg fortalt at så lenge man ser rett frem når noen kommer med fulltlys mot deg, så skal du teknisk ikke skjemmes av det, for det blender deg kun om du ser rett inn i det, NOE HELE NORGES BEFOLKNING GJØR. det ble en liten tankevekker for meg, og lærte meg å holde blikket rett frem når jeg møter noen med fulltlys uansett værforhold. tenk det, jeg blinker ikke engang på de som har glemt å skru av lyshorna sine, OG jeg kjører avgårde like blid og fornøyd som jeg var i utgangspunktet

dette burde dere også lære dere, i og med at et par usselige tåkelys ned i asfalten bare er blåbær i forhold.
La oss gjøre et lite eksperiment her Edward... Finn deg en fin asfaltplass, og ta med deg en lommelykt, en 15cm høy gjenstand og en 40cm høy gjenstand.
Først tar du lommelykten og legger den på den 40cm høye gjenstanden, slik at den lyser bortetter asfalten mot et punkt som er f.eks. 20 meter borte. Legg merke til hvor godt punktet og området frem til det er opplyst.
Så flytter du lommelykten over på den andre gjenstanden, og sikter den mot samme punkt. Hvis punktet og området frem dit (ikke medregnet området rett forran lykten) er like godt opplyst nå så skal jeg bake kake til deg.

Det sier seg jo selv at et lys som er plassert nærmere bakken lyser mer ut i luften og mindre på bakken når det rettes mot samme punkt som et høyere plassert lys. Du kan gjerne diskutere så mye du vil, men de fysiske lovene for lys kan du ikke endre.
Og ja, jeg kan kunsten å ikke stirre inn i møtende bilers lykter, men vi mennesker har noe som heter sidesyn! Det vil si at selv om du ser vekk fra en lyskilde, vil denne til en viss grad blende deg så lenge den befinner seg innenfor synsfeltet. Ikke i samme grad som om du stirrer rett på selvsagt, men mer enn nok til at man ikke ser dritten når man kjører på en bekmørk landevei. Jeg kan jo trekke frem et annet eksempel, nemlig når solen kikker gjennom skyene i litt lav posisjon. Du ikke var helt forberedt så solbrillene ligger ikke tilgjengelig. Selv om du så klart ikke rett på solen, blir du jo så blendet at du må bruke all konsentrasjon på å myse etter veien.
Dette er tydeligvis en evig diskusjon med hinsides antall meninger, men jeg stiller meg fremdeles uforstående til dere som snakker så varmt om tåkelys. Jada, det ser kult ut, og dere blir ikke blendet av det selv, jeg tror dere på den. Men gir det dere retten til å blende andre? Når dere vet at andre blir sjenert av at dere skal se kul ut, da synes jeg faktisk dere skal ta hensyn til det. Jeg håper i alle fall at dere forstår tegningen før dere forårsaker en alvorlig ulykke.