JA, JEG ser dere.

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: JA, JEG ser dere.

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 20 des 2008, 00:27

Rolfi skrev:og om jeg treffer deg en dag det pissregner ute, så får du 4x tusenmetre rett i trynet, og di blir heller ikke skrudd av.

HATER biler med grøftelys påskrudd på mørke kvelder/netter med grøftelys når det er våt veg.. greit du kansje ser litt bedre, men det hjelper lite når han som kommer mot deg med et vogntog på 20-50ton ikke ser en dritt pga. reflekser i bakken pga grøftelys som nesten uten unntak er feil innstilte og blender motkommende trafikk.

uansett :) god helg :)

Tror jeg kan telle alle gangene jeg har møtt ett vogntong uten grøftelys på en hand :roll:

Men for min del kan alle kjøre med orginale grøftelys og nærlys for jeg er ikke store forskjellene med og uten så lenge jeg ikke sitter og forbanner meg stirrer inni lyktene på møtende bil :mrgreen:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Skavold
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 1110
Navn: Skavold
Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Skavold » 20 des 2008, 02:03

Jeg og søsters hadde en lite uoffisiell opptelling etter mørkets frembrudd i dag. Hun talte akkurat 100 biler, hvorav 15 hadde lys-feil. Enten det var grøftelys eller mangel på kjørelys, eller idiot-bruk av blinklys i rundkjøring. Jeg bløktet på samtlige møtende biler med grøftelysene tent eller med manglende kjørelys, og har tenkt å fortsette med det ...
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Legg inn av Gandulf N1535 » 20 des 2008, 03:09

Skjønner ikke helt hvordan enkelte av forumets brukere IKKE blir blendet av nærlys + tåkelys når det er mørkt ute :wierdface:
Jeg synes i de fleste tilfeller det er jævlig å møte slike, og svarer med å slå på fjernlysa så sant det ikke er biler bak vedkommende.

Det skal også nevnes at det er store forskjeller på tåkelys; på nyere biler blender det ikke alltid så mye at det er irriterende, men jeg svarer som oftest med langlys uansett. Eldre biler, gjerne ungdomsbiler alà Primera osv, blender relativt mye og irriterer meg ganske kraftig. Dette kan vel komme av feilinnstilling og at konstruksjonen vanligvis er reflektorteknologi (og ikke linselykter som på nyere biler).

Gamle mercedeser med tåkelysene innenfor nær/langlysene tror jeg nok er de verste å møte da disse lyser så og si rett frem :evil:

SPESIELT ekkelt er det å møte rånebiler med xenon i tåkelysa. Ser flere og flere biler på veien med ettermontert xenon i hovedlysene, og så lenge dette er snakk om vanlige reflektorlamper blender disse også vanligvis veldig mye :x

Nå har jeg ikke hatt tåkelys på noen av bilene jeg har hatt (eller kjørt til vanlig), og hadde jeg hatt det ville jeg kun brukt de i dagslys sammen med parklys fordi det ser litt penere ut :wink:
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

na_X
Overload!!!
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Legg inn av na_X » 20 des 2008, 04:53

Hør på Ed_Hunter!
ser alltid til høyre i veikanten når jeg møter biler, men når det er våt asfalt/regn så ser man faktisk ingenting når man møter tullinger med grøftelys, som sagt ovenfor så hjelper det ikke en dritt å stille de nedover da lyset reflekterer oppover i asfalten og blender noe sinnsykt møtende trafikk. Men det går jo greit når det er tørr asfalt, for da har man ikke det speilet i asfalten....
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Legg inn av Morten S. » 20 des 2008, 08:31

Hadde egentlig ikke tenkt å skrive noe her, men klarte ikke å la være...
Ser jo tydelig nå at det er 2 generasjoner som skriver i innlegg. De unge og coole og fremadstormende :?: og oss som begynner å bli grå i håret, miste nattsynet (dog ikke gangsynet :!: ) og og og

Kjørte for en tid siden fra Lillehammer mot Oslo en fredagskveld i lett snø/sludd. Tett kø i mot, og kølsvart asfalt. Veiarbeid, så alt av kantmarkeringer er fjernet. Stor andel av de som lå i køen hadde på tåkelys. Ser de virkelig veien bedre når de allikevel ligger med ett par billengders avstand til bilen bak?? Isåfall ser de jo rett i asfalten foran bilen sin :worry:

Tåkebaklys er jo ett annet tema. Når jeg blir tatt igjen av noen med tåkelys på så setter jeg på tåkebaklysene på min bil, men da får jeg fjernlyset tent bak. Ergo så må jo de som kommer bak også føle at de blir blennet? Setter det jo på for å hjelpe de som kommer bakfra, som tydeligvis har problemer med å se fra før.... og jeg som attpåtil har doble originale tåkebaklys hjelper jo ekstra godt til.

Ja ja, sikkert veldig barnslig men så nærmer jeg meg jo den andre barndommen ifølge neste generasjon
=P~
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 20 des 2008, 09:48

EdHunter N815 skrev:
Edward N812 skrev:man kan dessuten se helt fint med tåkeys og parklys.. fordi som alle yrkessjåførene her inne klager så vanvittig over, så lyser tåkelys frem og opp, og kan faktisk lyse ganske greit om de er rene og pene og har noen skikkelige pærer.
La oss tenke litt her, hvor er tåkelysene plassert på bilen? Jo, rett over asfalten. Hvor mye av lysstrålen vil da kunne lyse opp annet enn de første 2 metrene av veien? Ingenting,
det er jo vinkelen reflektorene står i som bestemmer hvor lyset skal lyse, ikke hvor selve lyktene er plassert. når jeg står foran bilen min og ser på tåkelysa (uansett vær, vind eller tornado) så kan jeg se lyset godt. må riktignok sette meg litt på huk, men det beskriver bare mitt poeng enda bedre. om det er fordi jeg har feiljusterte tåkelys, so be it. men det må da være en grunn til at folk blinker på meg etter mørkets frembrudd selv om asfalten er knusktørr :)

og til alle sammen: jeg husker da jeg var øvelseskjører og hadde time på kjøreskolen. da ble jeg fortalt at så lenge man ser rett frem når noen kommer med fulltlys mot deg, så skal du teknisk ikke skjemmes av det, for det blender deg kun om du ser rett inn i det, NOE HELE NORGES BEFOLKNING GJØR. det ble en liten tankevekker for meg, og lærte meg å holde blikket rett frem når jeg møter noen med fulltlys uansett værforhold. tenk det, jeg blinker ikke engang på de som har glemt å skru av lyshorna sine, OG jeg kjører avgårde like blid og fornøyd som jeg var i utgangspunktet :) dette burde dere også lære dere, i og med at et par usselige tåkelys ned i asfalten bare er blåbær i forhold.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Torkil_N1282
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1282
Navn: Torkil Rasmussen
Bil: Saab 9-5 2.0T 2004 Estate
Sted: Ålesund

Legg inn av Torkil_N1282 » 20 des 2008, 19:33

Mange blir irritert i trafikken, men det hjelper lite.
Når folk ligger bak deg med irriterende lys, sett speilet ditt på blending! Jeg har utallige ganger hatt kompiser bak meg når det er mørk, der de kjører med grøft, må bare si at jeg aldri har merket det. Det jeg merker er høyjusterte lys.
Saab 9-5 2004 2.0t aut Vector estate
Volvo S60 2013 D2 R-design

Volvo V60 2013 D2
Saab 9000 2.0t 1996[/i]
Saab 9-3 ss 1.8 2004
Saab 900s 2.0 1997

Arnljoth N1530
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1530
Navn: Håkon Arnljot
Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
Sted: Kirkenes

Legg inn av Arnljoth N1530 » 20 des 2008, 22:43

I Kirkenes er det nok desverre ingen som kommer til å få en sånn julegave fra hverken politi eller biltrangsynet... Og det har ingen fått de siste åra heller..

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 21 des 2008, 02:36

Edward N812 skrev:
EdHunter N815 skrev:
Edward N812 skrev:man kan dessuten se helt fint med tåkeys og parklys.. fordi som alle yrkessjåførene her inne klager så vanvittig over, så lyser tåkelys frem og opp, og kan faktisk lyse ganske greit om de er rene og pene og har noen skikkelige pærer.
La oss tenke litt her, hvor er tåkelysene plassert på bilen? Jo, rett over asfalten. Hvor mye av lysstrålen vil da kunne lyse opp annet enn de første 2 metrene av veien? Ingenting,
det er jo vinkelen reflektorene står i som bestemmer hvor lyset skal lyse, ikke hvor selve lyktene er plassert. når jeg står foran bilen min og ser på tåkelysa (uansett vær, vind eller tornado) så kan jeg se lyset godt. må riktignok sette meg litt på huk, men det beskriver bare mitt poeng enda bedre. om det er fordi jeg har feiljusterte tåkelys, so be it. men det må da være en grunn til at folk blinker på meg etter mørkets frembrudd selv om asfalten er knusktørr :)

og til alle sammen: jeg husker da jeg var øvelseskjører og hadde time på kjøreskolen. da ble jeg fortalt at så lenge man ser rett frem når noen kommer med fulltlys mot deg, så skal du teknisk ikke skjemmes av det, for det blender deg kun om du ser rett inn i det, NOE HELE NORGES BEFOLKNING GJØR. det ble en liten tankevekker for meg, og lærte meg å holde blikket rett frem når jeg møter noen med fulltlys uansett værforhold. tenk det, jeg blinker ikke engang på de som har glemt å skru av lyshorna sine, OG jeg kjører avgårde like blid og fornøyd som jeg var i utgangspunktet :) dette burde dere også lære dere, i og med at et par usselige tåkelys ned i asfalten bare er blåbær i forhold.
La oss gjøre et lite eksperiment her Edward... Finn deg en fin asfaltplass, og ta med deg en lommelykt, en 15cm høy gjenstand og en 40cm høy gjenstand.
Først tar du lommelykten og legger den på den 40cm høye gjenstanden, slik at den lyser bortetter asfalten mot et punkt som er f.eks. 20 meter borte. Legg merke til hvor godt punktet og området frem til det er opplyst.
Så flytter du lommelykten over på den andre gjenstanden, og sikter den mot samme punkt. Hvis punktet og området frem dit (ikke medregnet området rett forran lykten) er like godt opplyst nå så skal jeg bake kake til deg. ;)
Det sier seg jo selv at et lys som er plassert nærmere bakken lyser mer ut i luften og mindre på bakken når det rettes mot samme punkt som et høyere plassert lys. Du kan gjerne diskutere så mye du vil, men de fysiske lovene for lys kan du ikke endre.

Og ja, jeg kan kunsten å ikke stirre inn i møtende bilers lykter, men vi mennesker har noe som heter sidesyn! Det vil si at selv om du ser vekk fra en lyskilde, vil denne til en viss grad blende deg så lenge den befinner seg innenfor synsfeltet. Ikke i samme grad som om du stirrer rett på selvsagt, men mer enn nok til at man ikke ser dritten når man kjører på en bekmørk landevei. Jeg kan jo trekke frem et annet eksempel, nemlig når solen kikker gjennom skyene i litt lav posisjon. Du ikke var helt forberedt så solbrillene ligger ikke tilgjengelig. Selv om du så klart ikke rett på solen, blir du jo så blendet at du må bruke all konsentrasjon på å myse etter veien.

Dette er tydeligvis en evig diskusjon med hinsides antall meninger, men jeg stiller meg fremdeles uforstående til dere som snakker så varmt om tåkelys. Jada, det ser kult ut, og dere blir ikke blendet av det selv, jeg tror dere på den. Men gir det dere retten til å blende andre? Når dere vet at andre blir sjenert av at dere skal se kul ut, da synes jeg faktisk dere skal ta hensyn til det. Jeg håper i alle fall at dere forstår tegningen før dere forårsaker en alvorlig ulykke.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 21 des 2008, 13:38

EdHunter N815 skrev:

sikkert et spennende eksperiment Ed, og nei det forteller meg ingenting nytt. jeg sier bare at jeg føler jeg får et relativt greit lys i mørket med "kun" tåkelys på. mulig jeg er heldig :) når det kommer til fysikk stiller jeg sikkert ikke svakt i forhold til deg heller ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Kristine
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 1387
Navn: Kristine
Sted: Sandnes

Legg inn av Kristine » 21 des 2008, 13:51

Bruk det som er lovlig daa. Gaaaaad.
SAAB 9000 CSE -97
SAAB 900 -87
SAAB 90 -86
SAAB 99 -84
SAAB 95 -76

jan magnus n634
Overload!!!
Medlemsnummer: 634
Navn: jan magnus
Sted: Jessheim
Kontakt:

Legg inn av jan magnus n634 » 21 des 2008, 14:05

TurboLars N383 skrev:Det at tåkelys og nærlys blender kan jeg virkelig IKKE FATTE , og jeg blir såååå muggen hver gang noen blinker . Har ikke ord . Var deilig den gangen jeg hadde 7tusenmetere på bilen , da var ikke de som blinka så høye i hatten :D !!!

Og til de som synes det blender så enormt , hvor lærte dere på kjøreskolen at dere skulle se når dere møtte en bil ? Rett i hovedlysa ?? Haha ler hardt og brutalt av dere ass . Feiljusterte lys derimot, er mer irriterende .
WORD 8)
Jan magnus
9-3SS "Aero" :-$ :xmasrudolph: edition:
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 21 des 2008, 14:19

Edward N812 skrev:
EdHunter N815 skrev:

sikkert et spennende eksperiment Ed, og nei det forteller meg ingenting nytt. jeg sier bare at jeg føler jeg får et relativt greit lys i mørket med "kun" tåkelys på. mulig jeg er heldig :) når det kommer til fysikk stiller jeg sikkert ikke svakt i forhold til deg heller ;)
Ja akkurat, du føler du får godt lys. Det er jo det jeg har prøvd å si, lys som er plassert nær bakken gir en følelse av at du ser bedre, fordi du lyser mest opp området rett forran bilen.

Jeg har selv 2 stk 1000m plassert der de orginale tåkelysene var på 9000. Forskjellen er at disse er koblet opp til langlysene, og justert littegrann til side for hovedlyskjeglene. Dermed får jeg lyst opp mørke veikanter mye bedre og ser lettere både dyr og fotgjengere.
Utenom det gjør de liten nytte til å lyse opp veien med, siden de er plassert så lavt. Jeg har forsøkt å stille dem inn slik at de lyser samme vei som hovedlysene på bilen, men det gjorde egentlig liten forskjell på hvor godt jeg så veien. Derfor mener jeg at når mine langlys ikke hjelper noe særlig, så undrer jeg meg over at dine tåkelys mestrer oppgaven så bra.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Terra N837
Overload!!!
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 21 des 2008, 15:25

En politimann sa for en god stund siden da de skulle nærlys kombinert med tåkelys til livs at: Sitat: "Det er ikke fordi tåkelysene som er riktig justert blender møtende trafikk, men fordi det gir deg som bruker de dårligere sikt fremover fordi tåkelysene lyser så kraftig opp rett foran bilen". Sitat slutt, I rest my case! :)
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Legg inn av Eirik » 21 des 2008, 15:39

Edward N812 skrev:
EdHunter N815 skrev:

Urovekkende at du synes det er nok lys (uten at jeg vet om det blir bekkmørkt der du befinner deg). Hvor på veien ser du når du kjører?
25 Year anniversary of Saab 9000

Svar