Rolfi skrev:
jeg vil ikke sitte her og si jeg er konge på veien (hvertfall siden jeg ikke kjører scania)...
men det er så ufattelig mange som ikke klarer og sette seg inn i situasjonen til lastebilsjåfører, eller vil.
jeg mener at diskusjonene mellom lastebilsjåfører og bilister er døfødte, vi kommer ingen vei uansett.
lastebilsjåførene står på sitt, og ser oftest den siden av saken som passer han best, enten det er på 1.5ton eller 50.
mens en bilist KUN ser siden fra sin side, og har marginal eller ingen erfaring med og sitte 3 meter over bakken.
(hvis noen har lyst og bli med en tur i sørlandsekspressen, og se alle vanskelige og rare situasjoner som oppstår nesten utelukkende på en tur, så kan jeg lokke med: en av lastebilverdens beste pasasjerstol, bra anlegg, kjøleskap til og holde cola`n kald, mulighet for og røyke (eller bli utsatt for passiv røyk), og en vanvittig utsikt, og ikke minst.... gode LYS

)
Diskusjonen går villt ser eg ja.
Utifrå det eg har testa meg fram til so gir ikkje det å køyre med nærlys+skoddelys bedre sikt når det er mørkt, ihvertfall ikkje på 9-5 og 9000 og Scania R-serie

So kvifor folk skulle ønske å køyre med den kombinasjonen er for meg ei gåte. Eg køyrer konsekvent uten skoddelys når det er for mørkt for at park+skoddelys lyser tilstrekkelig opp veien.
På Scania'n er det heldigvis slik at når eg vrir over til høgre på lysbrytaren (som har same virkemåte som på en SAAB) slår skoddelysa seg av automatisk, sosant eg ikkje går inn og slår dei på manuellt. Står brytaren til venstre lyser kun park+skoddelys, om eg ikkje går inn og slår på nærlysa manuellt, men då går skoddelysa automatisk av.
So monge har påpeikt er det dei som har feil justerte skoddelys som er værst, men en blir faktisk sjenert av dei med korrekt justerte lys også om føret er skikkilig ille. Eg blinkar konsekvent på alle med lysfeil, være seg manglande lys eller feiljusterte lys. Må presisere at det ikkje er snakk om blending, men kun eit par korte med lyshornet for å gjere folk oppmerksom. Det kan då fort være at en har gløymt å slå av skoddelysa også...
Eg held kjepphesten min varm eg, det skulle være obligatorisk med eit par timar i ein storbil under føraropplæringa. Gjerne fordelt på ei ykt når en nesten er klar for oppkøyring og ei ykt når en tek mørkekøyring. Då hadde kanskje folk fått litt forståelse for kvifor vi i storbil gjer som vi gjer. Hadde for nokre veker sidan ein særdeles interesant opplevelse med å køyre 12-meteren min gjennom Bergen sentrum i beste sendetid en fredags ettermiddag. Trur ikkje eg har fått so monge knyttnevar hytta etter meg og fløyting på so kort tid før. En bil med nærmare 6.5 meter akselavstand treng nødvendigvis begge køyrebanene gjennom div. 90 graders kryss på omkøyringsvei i sentrumsgater...
Og til slutt, eg vil kunne tore å påstå at på 620-en eg hadde før hade den beste passasjerstolen, på den bilen stod det nemlig montert deluxe-stolen til Scania, identisk stol som eg hadde på førarsida