JA, JEG ser dere.

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1248
Navn: Rolfi
Bil: My99 og9-3cab 2,0t
Sted: Sandnes

Re: JA, JEG ser dere.

Legg inn av rolfi » 21 des 2008, 16:14

Terra N837 skrev:En politimann sa for en god stund siden da de skulle nærlys kombinert med tåkelys til livs at: Sitat: "Det er ikke fordi tåkelysene som er riktig justert blender møtende trafikk, men fordi det gir deg som bruker de dårligere sikt fremover fordi tåkelysene lyser så kraftig opp rett foran bilen". Sitat slutt, I rest my case! :)
fatter ikke hvordan det går ann og diskuteres egentlig...

JEG og mange andre blir blendet av tåkelys som nesten utelukkende er feiljustert, da nytter det egentlig ikke og komme og si, ehm JEG blir ikke det, så da kan ikke du heller bli det...

blir omtrent som om legene skulle slutte og pleie pasientene fordi legene har jo ikke vondt i kølla/foten/hånda osv osv...

det er heller ikke lov og kjøre med grøft/tåkelys når det er mørkt, og definisjonen på mørkt er: "når gatelysa går på" sitat politimann...

så da er jeg igrunn ferdig med denne saken... (med mindre noe HELT horibelt blir posta..)
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248

Brukeravatar
Ola Pituetten N703
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N703
Navn: Ove Kynell Arstad
Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
Sted: Etnedal i Valdres
Kontakt:

Legg inn av Ola Pituetten N703 » 21 des 2008, 17:29

[-X Her er det mange hårserede folk,for det første så sitter yrkessjåfører høyt over alle oss andre,og har sikkert sine problemer ,det bryr ikke meg,og det raker ikke meg om andre skulle chippe bilene sine ,men å fly i flint hjelper ikke. 8)
På veien er det mange med forskjellige meninger og det skal være plass til alle. :xd: Så kjør med eller uten grøftelys/tåkelys i sammen med nærlyset,samma for meg jeg gjør det fordi her er det snø om vinteren og da har jeg godt lys. :lol:
SAAB ER BEST

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 21 des 2008, 18:32

Rolfi skrev: jeg vil ikke sitte her og si jeg er konge på veien (hvertfall siden jeg ikke kjører scania)...
men det er så ufattelig mange som ikke klarer og sette seg inn i situasjonen til lastebilsjåfører, eller vil.

jeg mener at diskusjonene mellom lastebilsjåfører og bilister er døfødte, vi kommer ingen vei uansett.
lastebilsjåførene står på sitt, og ser oftest den siden av saken som passer han best, enten det er på 1.5ton eller 50.
mens en bilist KUN ser siden fra sin side, og har marginal eller ingen erfaring med og sitte 3 meter over bakken.

(hvis noen har lyst og bli med en tur i sørlandsekspressen, og se alle vanskelige og rare situasjoner som oppstår nesten utelukkende på en tur, så kan jeg lokke med: en av lastebilverdens beste pasasjerstol, bra anlegg, kjøleskap til og holde cola`n kald, mulighet for og røyke (eller bli utsatt for passiv røyk), og en vanvittig utsikt, og ikke minst.... gode LYS :rofl: )
Diskusjonen går villt ser eg ja.
Utifrå det eg har testa meg fram til so gir ikkje det å køyre med nærlys+skoddelys bedre sikt når det er mørkt, ihvertfall ikkje på 9-5 og 9000 og Scania R-serie ;) So kvifor folk skulle ønske å køyre med den kombinasjonen er for meg ei gåte. Eg køyrer konsekvent uten skoddelys når det er for mørkt for at park+skoddelys lyser tilstrekkelig opp veien.
På Scania'n er det heldigvis slik at når eg vrir over til høgre på lysbrytaren (som har same virkemåte som på en SAAB) slår skoddelysa seg av automatisk, sosant eg ikkje går inn og slår dei på manuellt. Står brytaren til venstre lyser kun park+skoddelys, om eg ikkje går inn og slår på nærlysa manuellt, men då går skoddelysa automatisk av.

So monge har påpeikt er det dei som har feil justerte skoddelys som er værst, men en blir faktisk sjenert av dei med korrekt justerte lys også om føret er skikkilig ille. Eg blinkar konsekvent på alle med lysfeil, være seg manglande lys eller feiljusterte lys. Må presisere at det ikkje er snakk om blending, men kun eit par korte med lyshornet for å gjere folk oppmerksom. Det kan då fort være at en har gløymt å slå av skoddelysa også...

Eg held kjepphesten min varm eg, det skulle være obligatorisk med eit par timar i ein storbil under føraropplæringa. Gjerne fordelt på ei ykt når en nesten er klar for oppkøyring og ei ykt når en tek mørkekøyring. Då hadde kanskje folk fått litt forståelse for kvifor vi i storbil gjer som vi gjer. Hadde for nokre veker sidan ein særdeles interesant opplevelse med å køyre 12-meteren min gjennom Bergen sentrum i beste sendetid en fredags ettermiddag. Trur ikkje eg har fått so monge knyttnevar hytta etter meg og fløyting på so kort tid før. En bil med nærmare 6.5 meter akselavstand treng nødvendigvis begge køyrebanene gjennom div. 90 graders kryss på omkøyringsvei i sentrumsgater...

Og til slutt, eg vil kunne tore å påstå at på 620-en eg hadde før hade den beste passasjerstolen, på den bilen stod det nemlig montert deluxe-stolen til Scania, identisk stol som eg hadde på førarsida :)

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Legg inn av Eirik » 21 des 2008, 19:10

Hjelle, N6 skrev:

Eg held kjepphesten min varm eg, det skulle være obligatorisk med eit par timar i ein storbil under føraropplæringa. Gjerfordelt på ei ykt når en nesten er klar for oppkøyring og ei ykt når en tek mørkekøyring. Då hadde kanskje folk fått litt forståelse for kvifor vi i storbil gjer som vi gjer.
Amen til det, og 10-15 timer på motorsykkel. Djiiz, bilister ass. :evil:
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg inn av Gisle N163 » 21 des 2008, 19:11

Jeg er litt enig med ALLE her inne egentlig... kall meg politisk korrekt, men dog...
Men jeg blir bare blendet av motgående trafikk hvis jeg kikker på bilen. Hvis jeg lar øynene følge den hvite stripa i kanten når jeg møter en med fulle lys går det stort sett greit. Se for dere en gammel mann på 90 år som holder på å få hatten i øynene, og som ikke har kjørt bil siden 1950 når det bare var 10 biler på veien om gangen.
Han kommer kjørende og bruker all konsentrasjon på å følge veien og se frem. Han glemmer å dimme ned fjernlysene sine... han kjører sikkert med dem hele tiden. Hva tror dere KAN skje hvis jeg begynner å leke fjerndiscotek mot han da? Han kan jo faktisk bli så blendet, eller i hvertfall så distrahert, at han kjører av veien. Worst case scenario, men likevel. Det er jo ikke umulig.

Så til alle som mener at sånn og sånn er best. Prøv å ignorere åssen møtende trafikk bruker lysene, og bruk heller lysene på deres egen bil slik DERE mener det er korrekt eller best eller what ever. Da kan vi kanskje unngå noen ulykker.
Finnes sikkert noen som har kjørt utfor fordi de var så opptatt med å irritere seg over bilen som ikke dimmet lysene at man brukte mer konsentrasjon på å skulle "lære" denne bilisten å kjøre riktig, enn å følge med på egen kjøring.
Dette er i hvertfall min mening. En tidligere kollega av meg var veldig hissig på å skulle lære andre opp.
Han har ikke grøftelys på sin egen bil, og blinker derfor på alle som har grøftelys på.
Så kjørte han en leiebil en gang, og der var det første han gjorde å sette på grøftelysene.

I tillegg kjørte han alltid som om han oppsøkte biler som kjørte feil litt lenger frem i køen, slik at han kunne ta dem igjen å blinke eller tute. Han var egentlig helt dust.

Kunne skrevet 2000 sider om dette tror jeg, men jeg runder av nå. Tror man skjønner hva jeg mener i hvertfall.

-Gisle

99% av oss nordmenn mener faktisk at vi kjører best, og at alle andre burde lære å kjøre bil på nytt.
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 21 des 2008, 19:26

Eirik skrev:
Edward N812 skrev:
EdHunter N815 skrev:

sikkert et spennende eksperiment Ed, og nei det forteller meg ingenting nytt. jeg sier bare at jeg føler jeg får et relativt greit lys i mørket med "kun" tåkelys på. mulig jeg er heldig :) når det kommer til fysikk stiller jeg sikkert ikke svakt i forhold til deg heller ;)
Urovekkende at du synes det er nok lys (uten at jeg vet om det blir bekkmørkt der du befinner deg). Hvor på veien ser du når du kjører?
hehe. fælt så mange som var misunnelig på mitt feilfrie syn da ;)

jeg mener jo selvsagt ikke at det gir like mye lys som med nærlys på, og i alle fall ikke at det er nok lys om jeg kjører på en mørk vei uten gatelys, da må jeg jo ha på fjernlys for å se ordentlig...

og turbolars: du sa det!
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Endre88 N1527
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N1527
Navn: Endre Listhaug
Bil: SAAB 9000cc
Sted: Måløy

Legg inn av Endre88 N1527 » 21 des 2008, 19:39

I mårra skal eg montere grøftelys på gullet mitt :)
Eg har plana om å koble dei sånn at når eg slår av langlysa slår grøftelysa seg automatisk av samtidig, osso skal eg ha en egen bryter for å bruke midt på dagen når eg vil bruke parklys og grøftelys samtidig :) Personlig irritera eg meg over folk som kjøre med grøftelys å parklys når de regna ute for de e rett å slett unødvendig. Å når nåken kjeme kjørande mot meg i mørke med både grøft og hovedlys, får dei alle lysa eg har på bilen midt i fleisen i 2-3 sek sånn at dei kanskje kan skjønne tegninga. Å dei som ikkje gjer de å heller bruka sine lyshorn i tillegg for å liksom blende meg, utgjer ikkje nåken veldi stor forskjell fordi at eg allerede føle meg blenda av grøftelysa so aua mine e retta konsekvent mot kvitestripa på høgre sida av veien.

Med andre ord: følg reglane so blir alle fornøgde, dei som absolutt MÅ ha på grøftelysa sine i mørke når de kjeme møtande trafikk kan heller laver å kjøre på veiane når de e mørkt, for hvis dei ikkje ser nokk me nærlysa sine e de enten nåke gale me nærlysa eller so e optiker neste stopp!
M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)

Trond_
1,5 bar
1,5 bar
Navn: Trond
Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod

Legg inn av Trond_ » 21 des 2008, 20:15

Kjører med grøftelys når det er tørr afalt,men slår dei av når det regna osv. grøftelys blenda godt når de regna

Bra du sa de Endre,sånn eg veit kas bil eg skal stikke hull i dekka på den dagen nåken blenda meg me 3x1000.... :lol: :nana:

Brukeravatar
Endre88 N1527
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N1527
Navn: Endre Listhaug
Bil: SAAB 9000cc

Legg inn av Endre88 N1527 » 21 des 2008, 20:19

Trond_ skrev:Kjører med grøftelys når det er tørr afalt,men slår dei av når det regna osv. grøftelys blenda godt når de regna

Bra du sa de Endre,sånn eg veit kas bil eg skal stikke hull i dekka på den dagen nåken blenda meg me 3x1000.... :lol: :nana:

:blahblah: hehe :P Må få meg fleire 1000 metera :rofl:
M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)

colombo
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av colombo » 21 des 2008, 22:20

Tåkelys som dekorasjon er like kult som DDE... #-o
cK

'03 9-3SS Arc
Litt øst for Brussel
-SID piksler dør ikke. De gjemmer seg for Lars Monsen-

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg inn av Gisle N163 » 21 des 2008, 22:37

colombo skrev:Tåkelys som dekorasjon er like kult som DDE... #-o
DDE er jo kult det, da... :roll:
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Arnljoth N1530
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1530
Navn: Håkon Arnljot
Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
Sted: Kirkenes

Legg inn av Arnljoth N1530 » 21 des 2008, 23:34

Eirik skrev:
Edward N812 skrev:
EdHunter N815 skrev:

sikkert et spennende eksperiment Ed, og nei det forteller meg ingenting nytt. jeg sier bare at jeg føler jeg får et relativt greit lys i mørket med "kun" tåkelys på. mulig jeg er heldig :) når det kommer til fysikk stiller jeg sikkert ikke svakt i forhold til deg heller ;)
Urovekkende at du synes det er nok lys (uten at jeg vet om det blir bekkmørkt der du befinner deg). Hvor på veien ser du når du kjører?

Det funker sikker fett med spredere i gatelys-land..

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Legg inn av Eirik » 22 des 2008, 00:01

Gatelys-land? Hva skal bety?
25 Year anniversary of Saab 9000

Gunnar N1413
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: N1413
Navn: Gunnar Lia
Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
Sted: Elverum, Hernes

Legg inn av Gunnar N1413 » 22 des 2008, 08:27

HAFF!

Jeg klarer ikke la være å si noe...
Grøftelys??? Fatter ikke hvordan de kan kalles det, på en vanlig bil sitter de oftest så lavt at de ikke lyser over vegskuldra og ned i grøfta i det hele tatt, på en litt høy lastebil kan de kanskje galles grøftelys. Kantstein lys er mere dekkende. Og rett term er vel om jeg ikke husker feil; "Tåke-/kurvelys" Nok om hva dem kalles.
De er uansett en spreder, eller lysspreder da, og de skal spre lyset flatt og bredt rett foran bilen, ikke ned i grøfta!!! Og de er til bruk ved SAKTE fart, og SAKTE fart skal brukes om du kjører i tettbebygd område, gjerne boligfelt med mange skarpe "kurver," eller om du kjører i så tett tåke at nærlysene kun gjør at du bare ser tåka og ikke noe annet. I og med at denne typen lys er ment til bruk i SAKTE fart lyser de også veldig kort, dette gjør at når du kjører fort, skal vi si over 40km/t, ja da lyser de så kort at du ikke skal se der de lyser i det heletatt, fordi det er altfor nært bilen. Da skal du ha synet som mange her har nevnt langt fremover på høyre hvitstripe, dermed har du ikke bruk for "tåke-/kurvelysene." Det eneste slike lys gjør da er å gi ekstra lys der de ikke trengs og så blir det mer lys nære deg, pupillene blir mindre og du ser alt som er i mørket dårligere.

Vi har dessverre en hel hel..tes masse latterlige regler her i landet, men akkurat når det gjelder trafikk regler er det faktisk ikke så værst, tenk over det.

Nå har jeg hatt lappen i 10 år ganske snart og det er helt utrolig hvordan de 5 siste har gjort meg gammal og fornuftig. Det er sjelden jeg gidder å kjøre forbi hvis folk ligger i fartsgrensa, jeg forbanner ofte dem som gjør det, jeg er blitt veldig glad i dobbel midtstripe med "buldring" imellom og flere slike "gamling ting" tar jeg meg selv i. Fakta er at det å ha det gøy i bil er så veldig mye annet enn å prøve å komme fort fra A til B.
Når man kjører fra A til B er det viktig å huske at man kjører sammen med andre som skal fra A til B, og dermed prøve å være litt på lag med de andre slik at alle kommer frem. Og da kommer jeg til lysbruk igjen. IKKE BLEND OSS ANDRE I TRAFIKKEN KUN FOR Å SE TØFF UT!!! Og dette gjelder ikke bare ungdom som syntes det er kult med "Grøftelys" dette gjelder alle som har slike lys på bilen, og ofte er det godt voksne folk som har biler med slike lys levert orginalt som bruker disse fordømt hele j..la tida. Jeg syntes alle biler levert i Norge skulle hatt det på samme måten som Saab, når du skrur på lysa på bilen ja da skrur disse seg av. Bravo Saab!

Om du bruker dem på dagtid bryr meg forresten ikke, da blender dem meg ikke, eneste du gjør da hvis du kombinerer dem med nærlys er å be om en liten bot om politi har tid og lyst.

Jeg personlig så etter en bil uten tåke-/kurvelys sist jeg kjøpte bil da jeg ikke var villig til å betale ekstra for at noen en gang hadde krysset av for dette i kjøpekontrakta, jeg ser nemlig ikke bruksverdien da jeg meget sjelden kjører i så tett tåke eller mørke boligfelt at de er brukenes. Så jeg kan vel si at jeg fikk dem med på kjøpet og er sjelden brukt annet enn for å teste om dem var noe tess, og ja dem er bra til sitt bruk i SAKTE fart i tåke og i på mørke kronglete veier.

Huff dette blei mye, men men, nå veit dere hvor jeg står...
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300

colombo
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av colombo » 25 des 2008, 14:30

Gisle N163 skrev:
colombo skrev:Tåkelys som dekorasjon er like kult som DDE... #-o