Instrumenthus i dash`en på 9-5 (oppskrift m. bilder)

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Instrumenthus i dash`en på 9-5 (oppskrift m. bilder)

Legg inn av Macgeier » 02 mar 2009, 11:20

Bilde
Ta av høytalerdekselet og tre et elektrikerplastrør (http://www.biltema.no/products/product. ... emId=84122) forsiktig ned mot sikringsboksen, strips dette fast. Tre så ledningene inn i røret.

Bilde
Tips: bøy enden av ledningen som skal inn i røret til en pilspiss, da blir den "selvstyrende" og jobben med å stikke den igjennom røret blir problemfritt.

Bilde
Ledningene kommer ut ved sikringsboksen hvor du har har tilgang til "alt".
Bak/over sikringsboksen sitter det et skikkelig jordpunkt, trekk separat jord (0V) til lampene, slik at de er helt uavhengige fra jord til selve signalkablingen. Koble egen signaljord fra jordpunktet til hvert instrument slik at målingene ikke påvirker hverandre.


Bilde
12V til instrumentene kan taes ut rett fra sikringsbrettet, bruk to av denne: http://www.biltema.no/products/product. ... emId=78278 , og sett sikringen på "sokkel" med to slike, klipp av flatstiften på den siden som ikke brukes.

Bilde
12v til lyspærer hentes fra dimmeren (blå/hvit ledning) slik at instrumentlysene dimmes med resten av original pærene.

Bilde
Uttak til lyspærer +12V (med dimming) klargjort for tilkobling.

Bilde
Bruk skikkelige ledninger og bra verktøy, det gjør jobben enklere og kvaliteten på ledningsnettet blir bra.

Bilde
Bunnen til fronten på instrumenthuset (http://www.biltema.no/products/product. ... mId=125140) må skjæres i samme kurve som dashen slik at det passer sammen.

Bilde
Test av passform før montering.

Bilde
Bruk en plankebit skrudd fast i høyttalerens monteringshull til å feste huset. Huset festes med to lange skruer gjennom hull som borres på toppen av huset. Hensikten med denne metoden er å unngå å lage hull i dashbordet slik at alt kan eventuellt fjernes uten å etterlate et eneste spor.

Bilde
Her vises festeskruene, de er omtrent midt på huset for å få jevnt trykk over hele. Og ja litt av høyttaler forsenkningen er synlig, men personlig syns jeg ikke det er noen krise. Skal legge to små plastpropper oppå skruehodene etterhvert.

Bilde
Første lys test.

Bilde
På plass

Bilde
Valgte svart hus og ikke kevlar look, ville ikke ha stor bling-bling effekt, men ser i ettertid at det kanskje hadde vært tøfft med sølv ringer rundt instrumentene?

Bilde
On the road, "bøttefilteret" gjør jobben med 90-100 graders oljetemp er trykktapet i filteret tilnærmet lik null på tomgang, kommer tilbake med info i oljefiltertråden for slike data er jo fullstendig off topic her i "elektro-avdelingen" :lol:
Sist redigert av Macgeier den 10 mar 2009, 15:07, redigert 9 ganger totalt.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Instrumenthus i dash`en på 9-5 (oppskrift m. bilder)

Legg inn av Edward N812 » 02 mar 2009, 15:33

godt jobba! si meg, hvorfor to oljetrykksmålere? har sikkert noe å gjøre med det du snakker om (og "forsker" på :D ) men jeg skjønner det ikke helt uten en ledetråd :P
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Instrumenthus i dash`en på 9-5 (oppskrift m. bilder)

Legg inn av Paradigm N558 » 02 mar 2009, 15:40

Trykk før og etter oljepumpen kan være vel så greit om man trimmer hardt ;)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Re: Instrumenthus i dash`en på 9-5 (oppskrift m. bilder)

Legg inn av heinrich » 02 mar 2009, 16:48

Før og etter oljefilteret er vel cluet her. :)

Ellers, kjempeflott at du legger ut bilder og fremgangsmåte! Det liker vi! =D>
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Re: Instrumenthus i dash`en på 9-5 (oppskrift m. bilder)

Legg inn av Terra N837 » 02 mar 2009, 20:23

Hvor stort trykkfall tillater du over oljefilteret?
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Instrumenthus i dash`en på 9-5 (oppskrift m. bilder)

Legg inn av Macgeier » 03 mar 2009, 08:13

Terra N837 skrev:Hvor stort trykkfall tillater du over oljefilteret?
Kommer tilbake til dette når jeg har fått samlet litt erfaringsmateriale i dette prosjektet, resultater vil bli presentert i oljefiltertråden:
viewtopic.php?f=12&t=24497" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilen er forøvrig en helt standard utseende Saab 9-5, mørk blå, etter jeg monterte instrumentene så er det endel bilister som faktisk slakker av når de kommer opp på siden (E-18 / 100 sone):roll:

Bilde
Sett fra utsiden

Bilde
On the road
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Instrumenthus i dash`en på 9-5 (oppskrift m. bilder)

Legg inn av Gunnar N326 » 07 mar 2009, 23:20

Veldig bra, flott forklart, gode bilder! =D> Liker at du har grønt lys.
Ryddig av deg å ikke blande inn andre sider av testingen din her. =D>
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Instrumenthus i dash`en på 9-5 (oppskrift m. bilder)

Legg inn av Macgeier » 08 mar 2009, 12:55

Gunnar N326 skrev:Veldig bra, flott forklart, gode bilder! =D> Liker at du har grønt lys.
Ryddig av deg å ikke blande inn andre sider av testingen din her. =D>
Takk og takk, bilder sier mer enn tusen ord, og jeg er vant til å dokumentere med bildebevis.
Grønt lys måtte til for å matche lysene i alle brytere ol. kunne ikke valgt annen farge :wink:
Som du nevner så forsøker jeg så godt jeg kan å separere dokumentar trådene slik at temaene ikke sklir ut på alle vidder :wink:
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

keikooo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 34
Registrert: 06 des 2008, 22:33

Re: Instrumenthus i dash`en på 9-5 (oppskrift m. bilder)

Legg inn av keikooo » 08 mar 2009, 18:35

Bra forklaring med bilder:)

Mulig jeg sklir litt offtopic nå, men hvor andre plass i dashbordet er det mulig å sette en måler?
A-stolpen syns jeg bare er harry, og har ikke lyst å sette kun 1 måler oppå dashbordet, da det blir å se litt "teit" ut.
Saab 9-5 SE 2.0t 2001
Min blogg

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Instrumenthus i dash`en på 9-5 (oppskrift m. bilder)

Legg inn av Børre N17 » 08 mar 2009, 20:12

Bra jobba! Vi flytter vel denne til FAQ etterhvert tenker jeg. :D
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Instrumenthus i dash`en på 9-5 (oppskrift m. bilder)

Legg inn av Macgeier » 10 mar 2009, 10:11

Børre N17 skrev:Bra jobba! Vi flytter vel denne til FAQ etterhvert tenker jeg. :D
Takker så mye.
Siden tråden kanskje havner i FAQ så la jeg til noen ekstra detaljer i oppskriften :wink:
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Instrumenthus i dash`en på 9-5 (oppskrift m. bilder)

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 11 mar 2009, 20:04

Paradigm N558 skrev:Trykk før og etter oljepumpen kan være vel så greit om man trimmer hardt ;)
Trykk før og etter ? Er vel vacum før og trykk etter ? :D

Tøft med oljetrykk og temp målere i bilen da :)
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Svar