Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
wollis
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 214
Registrert: 02 mar 2009, 02:46
Navn: Thomas
Bil: 2001 9-5 Aero Est.
Sted: Finnøy, Rogaland

Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld

Legg inn av wollis » 13 mar 2009, 14:42

Hei folkens. Nå har jeg fått en NAF-test av vurdert 9-5 Aero 2000mod. med tilhørende feilliste. Er det noen som kan gi meg et kjapt kostnadsoverslag/arbeidsmengde som går med til å rette opp disse tingene? Jeg har nettopp snakket med enhyggelig kar på Speedparts, men han kan tidligst gi meg et overslag til mandagen(da selvfølgelig med litt ekstra jobb og deler:)

Trenger infoen for å vite hvor mye som bør påregnes av utgifter av rep. etter kjøp(ekslusiv service og oljeskift).

Av nye deler jeg ønsker å putte på etterhvert er, etter råd fra forummedlemmer, ihvertfall Koni FSD og nye foringer.

Her er utdrag fra testen. Tekst i parantés er det jeg som har skrevet:

"R= Reprasjoner anbefales utbedret
Lyktspyler/ visker virker ikke(dette har jeg pris på)
Oljenivået var lavt, så jeg har fylt og dette er nå utbedret(denne kan skremme meg litt,- men skal være byttet hver 15000km. Naf fant ihvertfall ikke "gul guffe").
Dekk Skeiv slitasje venstre forhjul. Hjulstillingskontrol anbefales.
Opphengs/bærearmer
Sikkerhetsbelte bak er slitt(barnesete).

Det som var å anmerke på A= avik eller slitasje ternger ikke omgående utbedring, men kan holdes under opsyn
Tåkelys, der var det et sprukket glass.
Gravrust på bakre eksosanlegg(er dette noe å bry seg om, gravrust?)
en steinsprut i frontruten
Lakk /karoseri Noe steinsprut i fronten,div lakkstriper og småbulker
Skadet deksel på beltelås venstre bak."

Håper på raske svar(det er de vanligvis)! På forhånd takk!


Thomas.

Edit: Skriver mer feil når jeg er ivrig...

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld

Legg inn av doo-kie » 13 mar 2009, 14:58

hva er km stand på bilen??
Oljeskift hver 15000km? det er litt i lengste laget på disse motorene. maks 10000. Så du kan sikkert regne med ett register kjede bytte i tilegg.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld

Legg inn av Paradigm N558 » 13 mar 2009, 15:08

Utover det, gulle godt!
Ingenting alvorlig, så kjør på :D
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld

Legg inn av Helge » 13 mar 2009, 15:54

Høres ut som det er noen typiske feil her.
På min 2000 modell virker heller ikke lyktespuler/visker. Og jeg har sprukket tåkelys og steinsprut på panseret.
Som sagt over her så er 15000 i meste laget for oljeskift.
Det du MÅ få sjekket er register, strammeskrue og veivhusventilasjon.
Få sjekket bilen på et Saab-verksted eller snakk med noen som har greie på det.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld

Legg inn av oddi N108 » 13 mar 2009, 16:33

psjt, få tak i siste veivhusvenitlasjonsoppdatering, og bytt olje hver 10 000, i tillegg til at du peiler oljen ca annenhver tank du fyller. Noen biler bruker ganske enkelt litt olje. Min gjør også det, og den har gått under 100 000.. :) Sjarm kalles det;)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
wollis
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 214
Registrert: 02 mar 2009, 02:46
Navn: Thomas
Bil: 2001 9-5 Aero Est.
Sted: Finnøy, Rogaland

Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld

Legg inn av wollis » 13 mar 2009, 17:20

Tusen takk for svar!

Reg.reim ble byttet i 2007. Bilen har gått 127000km.

Noen som vet om forventet kostnad på de rep.-trengende problemene i forhold til Naf-test?

Wollis.

Arne N79
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 16 mar 2007, 10:52
Medlemsnummer: N79
Bil: Saab 9-5 Aero 2000

Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld

Legg inn av Arne N79 » 13 mar 2009, 21:42

Det er ikke reg. reim , men kjede og er den byttet ? eller er det polyreima som er byttet.

Brukeravatar
wollis
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 214
Registrert: 02 mar 2009, 02:46
Navn: Thomas
Bil: 2001 9-5 Aero Est.
Sted: Finnøy, Rogaland

Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld

Legg inn av wollis » 13 mar 2009, 21:55

HYTTEMEGTU! Nå er bilen kjøpt. Nå skal jeg snart overta Saab 9-5 Aero `00! Må bare få bestilt flybillett hjem til Norge

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... l&tot=null

Lurer nesten på om jeg skal ta meg en bytur for å feire!

Takk for all hjelp!

Wollis!

Brukeravatar
wollis
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 214
Registrert: 02 mar 2009, 02:46
Navn: Thomas
Bil: 2001 9-5 Aero Est.
Sted: Finnøy, Rogaland

Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld

Legg inn av wollis » 13 mar 2009, 22:27

Hei, Arne! Forstod det slik at kjedet var byttet i 2007. Hadde da rundt 100 000km.

Ha en fin kveld!

Wollis.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld

Legg inn av EdHunter N815 » 13 mar 2009, 23:42

wollis skrev:Hei, Arne! Forstod det slik at kjedet var byttet i 2007. Hadde da rundt 100 000km.

Ha en fin kveld!

Wollis.
Det er et VELDIG dårlig tegn. Kjedet skal egentlig vare minst dobbelt så lenge, at det ryker så tidlig tyder på dårlig smøring i motoren. Oljeforbruket ditt kan godt komme av sliten turbo, den pleier å ryke omtrent samtidig med kjedet hvis oljetilførselen er for dårlig.

Sett bilen på saabverksted og få de til å sjekke motoren for deg. Kjede, turbo, oljesil i bunnpannen og selvsagt at siste veivhusventilasjon er installert.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld

Legg inn av Eirik » 13 mar 2009, 23:50

EdHunter N815 skrev: Det er et VELDIG dårlig tegn. Kjedet skal egentlig vare minst dobbelt så lenge, at det ryker så tidlig tyder på dårlig smøring i motoren.
Tipper det er noen som kommer til å få det kjipt med fyllenerver i morgen, når han leser dette :roll:
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
wollis
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 214
Registrert: 02 mar 2009, 02:46
Navn: Thomas
Bil: 2001 9-5 Aero Est.
Sted: Finnøy, Rogaland

Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld

Legg inn av wollis » 14 mar 2009, 05:07

Haha, her er dere litt stygge med meg. Jeg har tenkt å sette bilen hos Speedparts for gjennomgang med service samt oljeskift på girkassen. Naf-testen avslørte ingen store feil. Nå har jeg ihvertfall en bil som framtidig inntekt ikke har noe problem med å dekke/vedlikeholde. Om en turbo må byttes etterhvert må så være,-religiøse mennesker ser ikke fornuft. Dette blir en fin bil for meg, basta :twisted:

Ha ei fin natt/en fin morgen!

Thomas.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld

Legg inn av EdHunter N815 » 14 mar 2009, 05:24

wollis skrev:Haha, her er dere litt stygge med meg. Jeg har tenkt å sette bilen hos Speedparts for gjennomgang med service samt oljeskift på girkassen. Naf-testen avslørte ingen store feil. Nå har jeg ihvertfall en bil som framtidig inntekt ikke har noe problem med å dekke/vedlikeholde. Om en turbo må byttes etterhvert må så være,-religiøse mennesker ser ikke fornuft. Dette blir en fin bil for meg, basta :twisted:

Ha ei fin natt/en fin morgen!

Thomas.
Jeg prøver ikke å være stygg med deg, men min 9-5 fikk i følge historikken på den skiftet register på 80-90k. Dette ble gjort av merkeverksted. 20k senere fikk den byttet hele motoren samt turbo... NAF har ingen mulighet til å kikke inn i motoren på en slik test, og det er absolutt nødvendig for å finne ut om den har smøreproblemer. Få i alle fall SP til å ta ned bunnpannen og rense bunnsilen, samt sørge for at den har siste veivhusventilasjon, så slipper du gå på en smell senere.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
wollis
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 214
Registrert: 02 mar 2009, 02:46
Navn: Thomas
Bil: 2001 9-5 Aero Est.
Sted: Finnøy, Rogaland

Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld

Legg inn av wollis » 14 mar 2009, 05:33

Takk for det. Slikt skal gjøres. Jeg er en pedant når det gjelder bilhold.

Mvh.

Thomas

Svar