Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
Moderator: Moderatorer
- wollis
- 1.2 bar
- Innlegg: 214
- Registrert: 02 mar 2009, 02:46
- Navn: Thomas
- Bil: 2001 9-5 Aero Est.
- Sted: Finnøy, Rogaland
Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
Hei folkens. Nå har jeg fått en NAF-test av vurdert 9-5 Aero 2000mod. med tilhørende feilliste. Er det noen som kan gi meg et kjapt kostnadsoverslag/arbeidsmengde som går med til å rette opp disse tingene? Jeg har nettopp snakket med enhyggelig kar på Speedparts, men han kan tidligst gi meg et overslag til mandagen(da selvfølgelig med litt ekstra jobb og deler:)
Trenger infoen for å vite hvor mye som bør påregnes av utgifter av rep. etter kjøp(ekslusiv service og oljeskift).
Av nye deler jeg ønsker å putte på etterhvert er, etter råd fra forummedlemmer, ihvertfall Koni FSD og nye foringer.
Her er utdrag fra testen. Tekst i parantés er det jeg som har skrevet:
"R= Reprasjoner anbefales utbedret
Lyktspyler/ visker virker ikke(dette har jeg pris på)
Oljenivået var lavt, så jeg har fylt og dette er nå utbedret(denne kan skremme meg litt,- men skal være byttet hver 15000km. Naf fant ihvertfall ikke "gul guffe").
Dekk Skeiv slitasje venstre forhjul. Hjulstillingskontrol anbefales.
Opphengs/bærearmer
Sikkerhetsbelte bak er slitt(barnesete).
Det som var å anmerke på A= avik eller slitasje ternger ikke omgående utbedring, men kan holdes under opsyn
Tåkelys, der var det et sprukket glass.
Gravrust på bakre eksosanlegg(er dette noe å bry seg om, gravrust?)
en steinsprut i frontruten
Lakk /karoseri Noe steinsprut i fronten,div lakkstriper og småbulker
Skadet deksel på beltelås venstre bak."
Håper på raske svar(det er de vanligvis)! På forhånd takk!
Thomas.
Edit: Skriver mer feil når jeg er ivrig...
Trenger infoen for å vite hvor mye som bør påregnes av utgifter av rep. etter kjøp(ekslusiv service og oljeskift).
Av nye deler jeg ønsker å putte på etterhvert er, etter råd fra forummedlemmer, ihvertfall Koni FSD og nye foringer.
Her er utdrag fra testen. Tekst i parantés er det jeg som har skrevet:
"R= Reprasjoner anbefales utbedret
Lyktspyler/ visker virker ikke(dette har jeg pris på)
Oljenivået var lavt, så jeg har fylt og dette er nå utbedret(denne kan skremme meg litt,- men skal være byttet hver 15000km. Naf fant ihvertfall ikke "gul guffe").
Dekk Skeiv slitasje venstre forhjul. Hjulstillingskontrol anbefales.
Opphengs/bærearmer
Sikkerhetsbelte bak er slitt(barnesete).
Det som var å anmerke på A= avik eller slitasje ternger ikke omgående utbedring, men kan holdes under opsyn
Tåkelys, der var det et sprukket glass.
Gravrust på bakre eksosanlegg(er dette noe å bry seg om, gravrust?)
en steinsprut i frontruten
Lakk /karoseri Noe steinsprut i fronten,div lakkstriper og småbulker
Skadet deksel på beltelås venstre bak."
Håper på raske svar(det er de vanligvis)! På forhånd takk!
Thomas.
Edit: Skriver mer feil når jeg er ivrig...
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
hva er km stand på bilen??
Oljeskift hver 15000km? det er litt i lengste laget på disse motorene. maks 10000. Så du kan sikkert regne med ett register kjede bytte i tilegg.
Oljeskift hver 15000km? det er litt i lengste laget på disse motorene. maks 10000. Så du kan sikkert regne med ett register kjede bytte i tilegg.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
Utover det, gulle godt!
Ingenting alvorlig, så kjør på
Ingenting alvorlig, så kjør på

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
Høres ut som det er noen typiske feil her.
På min 2000 modell virker heller ikke lyktespuler/visker. Og jeg har sprukket tåkelys og steinsprut på panseret.
Som sagt over her så er 15000 i meste laget for oljeskift.
Det du MÅ få sjekket er register, strammeskrue og veivhusventilasjon.
Få sjekket bilen på et Saab-verksted eller snakk med noen som har greie på det.
På min 2000 modell virker heller ikke lyktespuler/visker. Og jeg har sprukket tåkelys og steinsprut på panseret.
Som sagt over her så er 15000 i meste laget for oljeskift.
Det du MÅ få sjekket er register, strammeskrue og veivhusventilasjon.
Få sjekket bilen på et Saab-verksted eller snakk med noen som har greie på det.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
psjt, få tak i siste veivhusvenitlasjonsoppdatering, og bytt olje hver 10 000, i tillegg til at du peiler oljen ca annenhver tank du fyller. Noen biler bruker ganske enkelt litt olje. Min gjør også det, og den har gått under 100 000..
Sjarm kalles det;)
mvh oddi

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- wollis
- 1.2 bar
- Innlegg: 214
- Registrert: 02 mar 2009, 02:46
- Navn: Thomas
- Bil: 2001 9-5 Aero Est.
- Sted: Finnøy, Rogaland
Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
Tusen takk for svar!
Reg.reim ble byttet i 2007. Bilen har gått 127000km.
Noen som vet om forventet kostnad på de rep.-trengende problemene i forhold til Naf-test?
Wollis.
Reg.reim ble byttet i 2007. Bilen har gått 127000km.
Noen som vet om forventet kostnad på de rep.-trengende problemene i forhold til Naf-test?
Wollis.
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 104
- Registrert: 16 mar 2007, 10:52
- Medlemsnummer: N79
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000
Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
Det er ikke reg. reim , men kjede og er den byttet ? eller er det polyreima som er byttet.
- wollis
- 1.2 bar
- Innlegg: 214
- Registrert: 02 mar 2009, 02:46
- Navn: Thomas
- Bil: 2001 9-5 Aero Est.
- Sted: Finnøy, Rogaland
Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
HYTTEMEGTU! Nå er bilen kjøpt. Nå skal jeg snart overta Saab 9-5 Aero `00! Må bare få bestilt flybillett hjem til Norge
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... l&tot=null
Lurer nesten på om jeg skal ta meg en bytur for å feire!
Takk for all hjelp!
Wollis!
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... l&tot=null
Lurer nesten på om jeg skal ta meg en bytur for å feire!
Takk for all hjelp!
Wollis!
- wollis
- 1.2 bar
- Innlegg: 214
- Registrert: 02 mar 2009, 02:46
- Navn: Thomas
- Bil: 2001 9-5 Aero Est.
- Sted: Finnøy, Rogaland
Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
Hei, Arne! Forstod det slik at kjedet var byttet i 2007. Hadde da rundt 100 000km.
Ha en fin kveld!
Wollis.
Ha en fin kveld!
Wollis.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
Det er et VELDIG dårlig tegn. Kjedet skal egentlig vare minst dobbelt så lenge, at det ryker så tidlig tyder på dårlig smøring i motoren. Oljeforbruket ditt kan godt komme av sliten turbo, den pleier å ryke omtrent samtidig med kjedet hvis oljetilførselen er for dårlig.wollis skrev:Hei, Arne! Forstod det slik at kjedet var byttet i 2007. Hadde da rundt 100 000km.
Ha en fin kveld!
Wollis.
Sett bilen på saabverksted og få de til å sjekke motoren for deg. Kjede, turbo, oljesil i bunnpannen og selvsagt at siste veivhusventilasjon er installert.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Eirik
- Overload!!!
- Innlegg: 1865
- Registrert: 03 mai 2006, 00:21
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
Tipper det er noen som kommer til å få det kjipt med fyllenerver i morgen, når han leser detteEdHunter N815 skrev: Det er et VELDIG dårlig tegn. Kjedet skal egentlig vare minst dobbelt så lenge, at det ryker så tidlig tyder på dårlig smøring i motoren.

25 Year anniversary of Saab 9000
- wollis
- 1.2 bar
- Innlegg: 214
- Registrert: 02 mar 2009, 02:46
- Navn: Thomas
- Bil: 2001 9-5 Aero Est.
- Sted: Finnøy, Rogaland
Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
Haha, her er dere litt stygge med meg. Jeg har tenkt å sette bilen hos Speedparts for gjennomgang med service samt oljeskift på girkassen. Naf-testen avslørte ingen store feil. Nå har jeg ihvertfall en bil som framtidig inntekt ikke har noe problem med å dekke/vedlikeholde. Om en turbo må byttes etterhvert må så være,-religiøse mennesker ser ikke fornuft. Dette blir en fin bil for meg, basta
Ha ei fin natt/en fin morgen!
Thomas.

Ha ei fin natt/en fin morgen!
Thomas.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
Jeg prøver ikke å være stygg med deg, men min 9-5 fikk i følge historikken på den skiftet register på 80-90k. Dette ble gjort av merkeverksted. 20k senere fikk den byttet hele motoren samt turbo... NAF har ingen mulighet til å kikke inn i motoren på en slik test, og det er absolutt nødvendig for å finne ut om den har smøreproblemer. Få i alle fall SP til å ta ned bunnpannen og rense bunnsilen, samt sørge for at den har siste veivhusventilasjon, så slipper du gå på en smell senere.wollis skrev:Haha, her er dere litt stygge med meg. Jeg har tenkt å sette bilen hos Speedparts for gjennomgang med service samt oljeskift på girkassen. Naf-testen avslørte ingen store feil. Nå har jeg ihvertfall en bil som framtidig inntekt ikke har noe problem med å dekke/vedlikeholde. Om en turbo må byttes etterhvert må så være,-religiøse mennesker ser ikke fornuft. Dette blir en fin bil for meg, basta![]()
Ha ei fin natt/en fin morgen!
Thomas.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- wollis
- 1.2 bar
- Innlegg: 214
- Registrert: 02 mar 2009, 02:46
- Navn: Thomas
- Bil: 2001 9-5 Aero Est.
- Sted: Finnøy, Rogaland
Re: Kjøp av 9-5 Aero.Liste over feil.Håper på hurtig tilbakemeld
Takk for det. Slikt skal gjøres. Jeg er en pedant når det gjelder bilhold.
Mvh.
Thomas
Mvh.
Thomas