900T16 startproblem

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Holger N1591
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 369
Registrert: 13 aug 2008, 21:16
Medlemsnummer: N1591
Navn: Holger Undlien
Bil: toyota
Sted: Melhus

Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.

Legg inn av Holger N1591 » 15 mar 2009, 22:22

Rekkefølgen er rett, sjekket opp til flere ganger, tidspuktet burde jo være rett siden den ble kjørt før vi satte den inn.

men det er rart, jo mere turtall, desto mindre er gir den etter :reading:
virker som det har noen med tenningssignalet å gjøre, høyere turtall, mere gnist. Men det virker som det ikke gnister i det heletatt på høyt turtall :(

Skulle hatt en virkelig flink saab kis som bare har sett litt oppi panseret og juster litt, kanskje bare en liten ting vi gjør veldig feil #-o
Saab - The Most Intelligent Cars Ever Built...

x m95 9000 cse 2.3 Turbo
x m95 900 2.0 Turbo
x m85 9000 2.0 Turbo
x m85 9000 2,3 Turbo

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.

Legg inn av Rambraut N1491 » 15 mar 2009, 22:54

Sondreot skrev:
Rambraut N1491 skrev:Men når vi drar rundt starteren så går den rundt i toppen 2-3 sekunder før den BRÅ stopper og står litt før den drar rundt igjen, dette gjentar seg hele tiden.
Typisk symtom på feil tenningstidspunkt eller feil rekkefølge.. Sjekk at ledningene er på rett plass i forhold til rotor :wink:
Rekkefølge er riktig.. Men når jeg ser at alle nevner feiltenning så kan det være at fordeleren har vridd seg litt ved eventuel flytting av motor når den har stått på palle. Så jeg sjekker dette i mårra for og evt. kunne utelukke feiltenning :D

Takk folkens 8)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 16 mar 2009, 11:02

Har bare raskt skumlest de siste postene, så ikke sikkert jeg kommer med noe vettug't;)

For at en motor skal fyre, er det 3 ting som må være i orden.

Bra kompresjon på alle sylindre
Riktig fuel til riktig tidspunkt
og riktig tenning.

Sjekk tenninga di så du er sikkert på at den har riktige grader ved rette turtall!Høres ut som litt gæær'n tenning!
Står kammene dine riktig? Ta gjerne av toppdekselet og sjekk når du har tima tenninga di og satt den på 0 grader.
Jeg har hatt litt problemer med visse væsker i forbrenningsrommet. Hvis bilen ikke starter så kan det lønne seg å ta ut pluggene og kjøre den på starteren for at llt skal være tørrt. Jeg Dreiv av å sjekka motoren min (forrige) gang jeg bygde motor. Da dro jeg den på starteren uten å starte den. Motoren ga masse fuel og det var en del bensin i forbrenningskammrene.

Jessda:)
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.

Legg inn av Rambraut N1491 » 16 mar 2009, 23:14

Hm, rart om kammene, stemplet osv. skal være feil, da ingen har vært opp med topp, eller noe slikt. Andreas løfta bare ut motoren og satte den på palle når den kom i fra sverige..

Men åpner på onsdag å sjekker uansett! :mrgreen:
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.

Legg inn av Pål N526 » 17 mar 2009, 01:35

det er ikke noe point i å demontere motoren hvis den har fungert :roll:

Sjekk tenninga! sjekk rotor. sjekk COIL. sjekk timing. sjekk tenn rekkefølge! demonter tennkabler å sjekk. Alle dysene åpner likt på lh 2.2 8)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 17 mar 2009, 13:25

Nei hvis toppen ikke har vært av så er det nok ikke noe vits å ta den av nå heller.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Holger N1591
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 369
Registrert: 13 aug 2008, 21:16
Medlemsnummer: N1591
Navn: Holger Undlien
Bil: toyota
Sted: Melhus

Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.

Legg inn av Holger N1591 » 17 mar 2009, 20:12

Skal prøve ny coil imorgen + ny tenningsmodul :)

Rekkefølgen er rett, det er jeg sikker på, sjekket mange ganger :D
Saab - The Most Intelligent Cars Ever Built...

x m95 9000 cse 2.3 Turbo
x m95 900 2.0 Turbo
x m85 9000 2.0 Turbo
x m85 9000 2,3 Turbo

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.

Legg inn av Ottar N398 » 17 mar 2009, 21:17

Ny tenningsmodul er sikkert ikke så dumt, selv om den fra t8 egentlig skal være lik.. Ikke fukt i fordelerlokket? tviler på at det skulle slå så hardt ut men kan jo hende. Dere kan jo også sjekke om fordeleren sitter helt fast, hvis ikke kan dere jo ha justert den med et uhell :lol:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.

Legg inn av Rambraut N1491 » 17 mar 2009, 22:27

Fordeler, rotor, lokk, kabler og alt det der er tørt. lokk, rotor og kabler er nytt. 8)

Men som holger sier, i mårra så prøver vi med ny coil og tenningsmodul! :D
Satser på at den starter da.

Og bare sånn ''btw'' (by the way) så blir det bestilt 3'' downpipe på fredag. Staser på litt gromlyd..
tatt i betraktning at bilen starter igjen.

EDIT: Jeg og holger kommer til og lage en komplett post om ombygging fra T8 til T16 når bilen min er ferdig og går! Under FAQ: Og900
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.

Legg inn av Gandulf N1535 » 17 mar 2009, 22:50

Hihi, husker du hva jeg sa når du spurte om hvor lang tid et evt. motorbytte ville ta? :xd: Var en del som mente det skulle holde med en helg.. og det er nok godt mulig å gjøre det på så kort tid også, men da må en virkelig ha peil på hva en holder på med og ha skrudd slik bil før :)

Det blir ALLTID komplikasjoner (litt vel mange i mitt tilfelle desverre; bilen sto stille i over 2 mnd :o ](*,) ) så det er viktig å ikke ha for store forhåpninger til at ting skal virke på første forsøk. Derfor; ikke vær så skråsikker på at du får start i morgen - hvis ikke er det så lett å bli irritert og lei." Håp på det beste - forvent det verste" er det ikke det det heter? :mrgreen:

Ble et lite sidesprang det der, så tilbake til topic;

3" downpipe blir kult, og det hjelper vel på effekten også? 8) Vil anbefale å isolere den med varmebandasje - ikke koster det mye (2-300,-), og det holder komponentene i motorrommet kjøligere = bedre arbeidsforhold og i teorien mer effekt :D
Sier det nå så du kan montere det før downpipen står på bilen, da blir det straks vanskeligere (i alle fall på 9000) #-o
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.

Legg inn av Rambraut N1491 » 17 mar 2009, 23:18

Gandulf N1535 skrev:Hihi, husker du hva jeg sa når du spurte om hvor lang tid et evt. motorbytte ville ta? :xd: Var en del som mente det skulle holde med en helg.. og det er nok godt mulig å gjøre det på så kort tid også, men da må en virkelig ha peil på hva en holder på med og ha skrudd slik bil før :)

Det blir ALLTID komplikasjoner (litt vel mange i mitt tilfelle desverre; bilen sto stille i over 2 mnd :o ](*,) ) så det er viktig å ikke ha for store forhåpninger til at ting skal virke på første forsøk. Derfor; ikke vær så skråsikker på at du får start i morgen - hvis ikke er det så lett å bli irritert og lei." Håp på det beste - forvent det verste" er det ikke det det heter? :mrgreen:

Ble et lite sidesprang det der, så tilbake til topic;

3" downpipe blir kult, og det hjelper vel på effekten også? 8) Vil anbefale å isolere den med varmebandasje - ikke koster det mye (2-300,-), og det holder komponentene i motorrommet kjøligere = bedre arbeidsforhold og i teorien mer effekt :D
Sier det nå så du kan montere det før downpipen står på bilen, da blir det straks vanskeligere (i alle fall på 9000) #-o
Selve motorbyttet var jo gjort på under ei helg!! :lol:
Men det er etterarbeidet med el-nettet som har tatt tida.. onkelen min fikk sparka oss i gang på søndagen når vi var ferige med og få inn motoren.
Når det meste var på plass funka ikke startern, fikk til slutt tak i en som funka og bla bla bla.
Så det som har tatt tid, er det elektriske.
Motorbyttet var jo sinnsvakt enkelt :)
PLUSS, at jeg jobber BARE senvakter på Esso, så da er ikke orket med og skru helt på topp hver dag.. selv om jeg ikke starter før 14.00 når jeg jobber. Derfor det har gått såppas treigt og jeg har jo en vennekrets som jeg liker og henge med, så prioriterer vel egentlig de litt foran bilen.

Jeg lever etter ''håper på det beste, men forventer det værste''.
Jeg blir irritert, forbanna og alt det der på en gang, men etter to minutter er lysten til og skru og prøve andre løsninger tilbake.. er bare slik jeg er. Dog - mormor mener jeg burde dra til legen for og få sjekka om jeg har en anelse AD/HD :lol:
Tempramentet er på topp...

Men ja, on topic;

Satser med ny glød i mårra og håper på det beste. Steinar (mekanikern på Esso) ble småsikker på at det kan være tenningsmodulen som er syndern når jeg fortalte om problemet før jeg starta på jobb i dag.
Men venter og ser i mårra :)

Edit: Bilen min har vel stått rundt to måneder snart den også, men er ikke noe problem så lenge mor og far har to biler, men kan bruke bare en om gangen :D
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.

Legg inn av Gandulf N1535 » 18 mar 2009, 00:43

Jeg går skole så jeg har jo kveldene tilgjengelig, og jammen har jeg ikke nærmest bodd i garasjen i 2 mnd :o :shock:
Det blir jo litt kjedelig av og til når en mekker bil hver eneste dag da.. og i helgene bodde jeg hjemme og prøvde å komme meg opp tidlig, men ikke alltid så lett :whistle:

Jeg fikk også lånt bil hos foreldrene mine, men det ble kjedelig å kjøre riskoker med 90hk i lengden :roll:

Du er heldig som har en mekaniker på jobb du kan spørre om råd =D> 8) Lykke til i morgen da :wink:
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.

Legg inn av Rambraut N1491 » 18 mar 2009, 01:56

Haha, har heeldigvis (?) ei merce med 150 sugere som er disponibel en gang i blandt jeg da, så berger sånn akkurat.

Joda, er kjekk og ha han, også har jeg en onkel som er værsting på bil, mekaniker han også. Så hjelp er det alltids og få, men mesteparten har nok kommet fra her inne 8) :woot:
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.

Legg inn av Ingvar N629 » 18 mar 2009, 11:40

Gandulf N1535 skrev:Vil anbefale å isolere den med varmebandasje - ikke koster det mye (2-300,-), og det holder komponentene i motorrommet kjøligere = bedre arbeidsforhold og i teorien mer effekt :D
Feil, du får heller effekttap. Isolerer du derimot grenrøret kan du få en akademisk effektøkning.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.

Legg inn av Morten-N146 » 18 mar 2009, 12:19

Jeg hadde kjøpt nye plugger og prøvd med det. Om du får gnist på de så er det ikke dermed sagt at pluggen er i orden og særlig hvis de har stått en stund og vært bløte. Koster ikke all verden heller.....
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Svar