900T16 startproblem
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: 900T16 startproblem (Starter ikke, starter vil ikke gå)
Jeg ville gått over jordinga til motoren, og pussa ned kontaktene. Er ikke mye motstand som skal til for å få høyt spenningsfall når starteren trekker 60A over 12V
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: 900T16 startproblem (Starter ikke, starter vil ikke gå)
Ottar N398 skrev:Jeg ville gått over jordinga til motoren, og pussa ned kontaktene. Er ikke mye motstand som skal til for å få høyt spenningsfall når starteren trekker 60A over 12V
Hm... får vel gjøre et forsøk på det da. Blir vel ikveld eller i mårra...
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: 900T16 startproblem (Spenning og jording, hjelp?)
Pussa alle jordingene nå og skrudde de godt fast.. men nei. Det samme skjer igjen, startern klikker sammen med alle de andre relèene og sikringen til bensinpumpa ryker.
Målte 10,9V og - 970ohm på plassen til sikringen.. nå vet ikke jeg en pøkk om slikt, så om noen kunne fortalt meg at det er riktig, eller feil, så hadde det vært kos.
Også en annen ting.. nå begynte plutselig vindussviskerne og gå av seg selv også.
Turtelleren beveger seg om man drar håndbrekket på raskt, flere ganger på rad, og den rører på seg når jeg slår på blinklys og blinker med langlysa.. hahahahaha.
Målte 10,9V og - 970ohm på plassen til sikringen.. nå vet ikke jeg en pøkk om slikt, så om noen kunne fortalt meg at det er riktig, eller feil, så hadde det vært kos.
Også en annen ting.. nå begynte plutselig vindussviskerne og gå av seg selv også.

Turtelleren beveger seg om man drar håndbrekket på raskt, flere ganger på rad, og den rører på seg når jeg slår på blinklys og blinker med langlysa.. hahahahaha.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 900T16 startproblem (Spenning og jording, hjelp?)
Du har jordingsproblemer, helt klart. Her må det måles.
Men i første omgang kan du jo sjekke om det er så enkelt at du ikke har jorda motoren godt nok til karosseriet, ta en startkabel og fest den ene enden til blokka og den andre til minuspol på batteriet eller et sikkert jordpunkt.
Men i første omgang kan du jo sjekke om det er så enkelt at du ikke har jorda motoren godt nok til karosseriet, ta en startkabel og fest den ene enden til blokka og den andre til minuspol på batteriet eller et sikkert jordpunkt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: 900T16 startproblem (Spenning og jording, hjelp?)
Takk for den avklaringa! Da vet jeg at det er jordingfeil.Ingvar N629 skrev:Du har jordingsproblemer, helt klart. Her må det måles.
Men i første omgang kan du jo sjekke om det er så enkelt at du ikke har jorda motoren godt nok til karosseriet, ta en startkabel og fest den ene enden til blokka og den andre til minuspol på batteriet eller et sikkert jordpunkt.
Har som sagt just nu pussa og fiksa jordingene, men kan prøve den fra blokka og rett inn på batteriet.
Problemet ligger en plass i motorrommet, siden det er den eneste plassen både jeg og holger har vært borti noen kabler...
EDIT: Testa nå.. samme resultatet.
Hjernen er jordet den også, det samme med girkassa.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 900T16 startproblem (Spenning og jording, hjelp?)
Da har du nok kortslutning til jord et sted.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: 900T16 startproblem (Spenning og jording, hjelp?)
Hm, spesi.Ingvar N629 skrev:Da har du nok kortslutning til jord et sted.
Får se på det i mårra før jobb.. Skjønner ikke hvor dette kan komme i fra.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: 900T16 startproblem (Starter, tomgang, brent sikring)
Bilen starta en gang når vi trillstarta den nå i dag.. men fortsatt tomgang på 3k og oppover... Men med en gang jeg skal vri om tenninga helt så brenner jeg sikringen til bensinpumpa..
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)
Må jo være en form for kortslutning da et sted..
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)
Ja, men finner ikke ut hvor. Da vi kun har vært borti el-nettet nede i motorrommet, og jeg har vært ut med hele el-nettet og lagt det opp på nytt.
Det er bare så inni ************************************* plagsomt.
Det er bare så inni ************************************* plagsomt.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)
Update..
Tok og kobla fra el-nettet frammi motorrommet, slik at det var kun startern sitt nett som var tilkobla.
Det samme skjer igjen, det klikker bare i startern, og sikringen vil mest sannsynlig ryke om jeg setter på plass den.
Så det er det klart at problemet ligger inne i bilen.. Og ikke i motorrommet som jeg først anntok.
Å siden jeg er så veeeldig flink med ledninger, strøm og slikt så går det sikkert som en drøm og finne problemet.
/ironi.
En annen ting jeg veit er at det er kretsen til bensinpumpa som plages.. dvs. jeg må starte derifra, så mye veit jeg.
Tok og kobla fra el-nettet frammi motorrommet, slik at det var kun startern sitt nett som var tilkobla.
Det samme skjer igjen, det klikker bare i startern, og sikringen vil mest sannsynlig ryke om jeg setter på plass den.
Så det er det klart at problemet ligger inne i bilen.. Og ikke i motorrommet som jeg først anntok.
Å siden jeg er så veeeldig flink med ledninger, strøm og slikt så går det sikkert som en drøm og finne problemet.

En annen ting jeg veit er at det er kretsen til bensinpumpa som plages.. dvs. jeg må starte derifra, så mye veit jeg.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)
Jeg veit løsninga di. Tangamperemeter!
Denne måler ampere som går igjennom ledningen dine. Gå over en og en ledning og finn ut hvem som lager tull..

Tangamperemeter AC/DC
Digitalt testinstrument for like- og vekselstrøm. Tydelig 3 3/4 siffers LCD-display. Maks. tangåpning 23 mm. Mulighet for å låse avleste verdier. Automatisk valg av måleområder ved måling av spenning, resistans, kapasitans og frekvens. Funksjon for diode- og kontinuitetstest. Indikering av lav batterispenning. Mål: 181 x 43 x 30 mm. Vekt: 225 g. Leveres med testledninger, batteri (9 V, 6LF22) og bruksanvisning.
Måleområder:
Likestrøm, DCA: 0–40–200 A
Vekselstrøm, ACA: 0–40–200 A
Likespenning, DCV: 0–400 mV/0–4–40–400–600 V
Vekselspenning, ACV: 0–4–40–400–600 V
Resistans, OHM: 0–400 W/0–4–40–400 kW/0–4–40 MW
Kapasitans: 0–4–40–400 nF/0–4–40–200 µF
Frekvens, Hz: 0–10–100–1000 Hz/0–10–100–1000 kHz/0–10 MHz
Pulskvote, %: 0,1–99,9 %
Skriv utVis stort bildeTeknisk dokumentasjon
Art nr Pris Antall
15-281 449,00 kr
EDIT: biltema.no
Denne måler ampere som går igjennom ledningen dine. Gå over en og en ledning og finn ut hvem som lager tull..

Tangamperemeter AC/DC
Digitalt testinstrument for like- og vekselstrøm. Tydelig 3 3/4 siffers LCD-display. Maks. tangåpning 23 mm. Mulighet for å låse avleste verdier. Automatisk valg av måleområder ved måling av spenning, resistans, kapasitans og frekvens. Funksjon for diode- og kontinuitetstest. Indikering av lav batterispenning. Mål: 181 x 43 x 30 mm. Vekt: 225 g. Leveres med testledninger, batteri (9 V, 6LF22) og bruksanvisning.
Måleområder:
Likestrøm, DCA: 0–40–200 A
Vekselstrøm, ACA: 0–40–200 A
Likespenning, DCV: 0–400 mV/0–4–40–400–600 V
Vekselspenning, ACV: 0–4–40–400–600 V
Resistans, OHM: 0–400 W/0–4–40–400 kW/0–4–40 MW
Kapasitans: 0–4–40–400 nF/0–4–40–200 µF
Frekvens, Hz: 0–10–100–1000 Hz/0–10–100–1000 kHz/0–10 MHz
Pulskvote, %: 0,1–99,9 %
Skriv utVis stort bildeTeknisk dokumentasjon
Art nr Pris Antall
15-281 449,00 kr
EDIT: biltema.no
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)
Biltema på tirsdag!
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)
hvordan gjør den jobben lettere enn et vanlig amperemeter? hva er altså tangas funksjon?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)
Jeg satt og lurte på det samme selv, et multimeter ordner jo det meste det, og det koster 50 kr på BiltemaEdward N812 skrev:hvordan gjør den jobben lettere enn et vanlig amperemeter? hva er altså tangas funksjon?

"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3