900T16 startproblem

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: 900T16 startproblem (Starter ikke, starter vil ikke gå)

Legg inn av Ottar N398 » 26 mar 2009, 13:34

Jeg ville gått over jordinga til motoren, og pussa ned kontaktene. Er ikke mye motstand som skal til for å få høyt spenningsfall når starteren trekker 60A over 12V
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 900T16 startproblem (Starter ikke, starter vil ikke gå)

Legg inn av Rambraut N1491 » 26 mar 2009, 16:13

Ottar N398 skrev:Jeg ville gått over jordinga til motoren, og pussa ned kontaktene. Er ikke mye motstand som skal til for å få høyt spenningsfall når starteren trekker 60A over 12V

Hm... får vel gjøre et forsøk på det da. Blir vel ikveld eller i mårra...
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 900T16 startproblem (Spenning og jording, hjelp?)

Legg inn av Rambraut N1491 » 27 mar 2009, 15:13

Pussa alle jordingene nå og skrudde de godt fast.. men nei. Det samme skjer igjen, startern klikker sammen med alle de andre relèene og sikringen til bensinpumpa ryker.
Målte 10,9V og - 970ohm på plassen til sikringen.. nå vet ikke jeg en pøkk om slikt, så om noen kunne fortalt meg at det er riktig, eller feil, så hadde det vært kos.

Også en annen ting.. nå begynte plutselig vindussviskerne og gå av seg selv også. :lol:
Turtelleren beveger seg om man drar håndbrekket på raskt, flere ganger på rad, og den rører på seg når jeg slår på blinklys og blinker med langlysa.. hahahahaha.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 900T16 startproblem (Spenning og jording, hjelp?)

Legg inn av Ingvar N629 » 27 mar 2009, 16:06

Du har jordingsproblemer, helt klart. Her må det måles.

Men i første omgang kan du jo sjekke om det er så enkelt at du ikke har jorda motoren godt nok til karosseriet, ta en startkabel og fest den ene enden til blokka og den andre til minuspol på batteriet eller et sikkert jordpunkt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 900T16 startproblem (Spenning og jording, hjelp?)

Legg inn av Rambraut N1491 » 27 mar 2009, 16:12

Ingvar N629 skrev:Du har jordingsproblemer, helt klart. Her må det måles.

Men i første omgang kan du jo sjekke om det er så enkelt at du ikke har jorda motoren godt nok til karosseriet, ta en startkabel og fest den ene enden til blokka og den andre til minuspol på batteriet eller et sikkert jordpunkt.
Takk for den avklaringa! Da vet jeg at det er jordingfeil.
Har som sagt just nu pussa og fiksa jordingene, men kan prøve den fra blokka og rett inn på batteriet.

Problemet ligger en plass i motorrommet, siden det er den eneste plassen både jeg og holger har vært borti noen kabler...

EDIT: Testa nå.. samme resultatet.
Hjernen er jordet den også, det samme med girkassa.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 900T16 startproblem (Spenning og jording, hjelp?)

Legg inn av Ingvar N629 » 27 mar 2009, 23:53

Da har du nok kortslutning til jord et sted.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 900T16 startproblem (Spenning og jording, hjelp?)

Legg inn av Rambraut N1491 » 28 mar 2009, 01:06

Ingvar N629 skrev:Da har du nok kortslutning til jord et sted.
Hm, spesi.
Får se på det i mårra før jobb.. Skjønner ikke hvor dette kan komme i fra.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 900T16 startproblem (Starter, tomgang, brent sikring)

Legg inn av Rambraut N1491 » 29 mar 2009, 14:40

Bilen starta en gang når vi trillstarta den nå i dag.. men fortsatt tomgang på 3k og oppover... Men med en gang jeg skal vri om tenninga helt så brenner jeg sikringen til bensinpumpa..
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)

Legg inn av Gandulf N1535 » 29 mar 2009, 14:44

Må jo være en form for kortslutning da et sted..
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)

Legg inn av Rambraut N1491 » 29 mar 2009, 14:49

Ja, men finner ikke ut hvor. Da vi kun har vært borti el-nettet nede i motorrommet, og jeg har vært ut med hele el-nettet og lagt det opp på nytt.
Det er bare så inni ************************************* plagsomt.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)

Legg inn av Rambraut N1491 » 29 mar 2009, 17:47

Update..

Tok og kobla fra el-nettet frammi motorrommet, slik at det var kun startern sitt nett som var tilkobla.
Det samme skjer igjen, det klikker bare i startern, og sikringen vil mest sannsynlig ryke om jeg setter på plass den.

Så det er det klart at problemet ligger inne i bilen.. Og ikke i motorrommet som jeg først anntok.

Å siden jeg er så veeeldig flink med ledninger, strøm og slikt så går det sikkert som en drøm og finne problemet. :woot: /ironi.

En annen ting jeg veit er at det er kretsen til bensinpumpa som plages.. dvs. jeg må starte derifra, så mye veit jeg.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 29 mar 2009, 22:04

Jeg veit løsninga di. Tangamperemeter!
Denne måler ampere som går igjennom ledningen dine. Gå over en og en ledning og finn ut hvem som lager tull..

Bilde

Tangamperemeter AC/DC
Digitalt testinstrument for like- og vekselstrøm. Tydelig 3 3/4 siffers LCD-display. Maks. tangåpning 23 mm. Mulighet for å låse avleste verdier. Automatisk valg av måleområder ved måling av spenning, resistans, kapasitans og frekvens. Funksjon for diode- og kontinuitetstest. Indikering av lav batterispenning. Mål: 181 x 43 x 30 mm. Vekt: 225 g. Leveres med testledninger, batteri (9 V, 6LF22) og bruksanvisning.
Måleområder:
Likestrøm, DCA: 0–40–200 A
Vekselstrøm, ACA: 0–40–200 A
Likespenning, DCV: 0–400 mV/0–4–40–400–600 V
Vekselspenning, ACV: 0–4–40–400–600 V
Resistans, OHM: 0–400 W/0–4–40–400 kW/0–4–40 MW
Kapasitans: 0–4–40–400 nF/0–4–40–200 µF
Frekvens, Hz: 0–10–100–1000 Hz/0–10–100–1000 kHz/0–10 MHz
Pulskvote, %: 0,1–99,9 %
Skriv utVis stort bildeTeknisk dokumentasjon
Art nr Pris Antall
15-281 449,00 kr

EDIT: biltema.no
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)

Legg inn av Rambraut N1491 » 29 mar 2009, 22:38

Biltema på tirsdag!
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)

Legg inn av Edward N812 » 30 mar 2009, 12:20

hvordan gjør den jobben lettere enn et vanlig amperemeter? hva er altså tangas funksjon?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)

Legg inn av Andreas N1194 » 30 mar 2009, 12:23

Edward N812 skrev:hvordan gjør den jobben lettere enn et vanlig amperemeter? hva er altså tangas funksjon?
Jeg satt og lurte på det samme selv, et multimeter ordner jo det meste det, og det koster 50 kr på Biltema ;)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Svar