
900T16 startproblem
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)
Tangen innebærer at du slipper å koble multimeteret i serie med kabelen du skal måle strøm gjennom.. De lukker bare tangen over ledningen. Dette er mye enklere å gjøre på fastmonterte ledninger 

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)
Sier bare "spisse prober og de 3 V-ene!" Da funker multimeter ogsåOttar N398 skrev:Tangen innebærer at du slipper å koble multimeteret i serie med kabelen du skal måle strøm gjennom.. De lukker bare tangen over ledningen. Dette er mye enklere å gjøre på fastmonterte ledninger

"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)
stilig a gitt! ikke for å kapre tråden eller no, men kan du ta den over en bunt med ledninger, også luke ut ledning etter ledning?Ottar N398 skrev:Tangen innebærer at du slipper å koble multimeteret i serie med kabelen du skal måle strøm gjennom.. De lukker bare tangen over ledningen. Dette er mye enklere å gjøre på fastmonterte ledninger
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)
Så lenge strømmen går samme vei skal jo dette funkeEdward N812 skrev:stilig a gitt! ikke for å kapre tråden eller no, men kan du ta den over en bunt med ledninger, også luke ut ledning etter ledning?Ottar N398 skrev:Tangen innebærer at du slipper å koble multimeteret i serie med kabelen du skal måle strøm gjennom.. De lukker bare tangen over ledningen. Dette er mye enklere å gjøre på fastmonterte ledninger

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)
Multimeteret mitt måler ikke ampere 

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)
Sikker på det? Synes det hørtes litt merkelig ut, så og si alle måler vel Ampere..? Har du bilde av det elns?Rambraut N1491 skrev:Multimeteret mitt måler ikke ampere
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)
da ville jeg ikke kalt det et "multi"meterRambraut N1491 skrev:Multimeteret mitt måler ikke ampere

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)
Da kalles det Voltmeter, eller Ohmmeter, ikke multimeter neiEdward N812 skrev:da ville jeg ikke kalt det et "multi"meterRambraut N1491 skrev:Multimeteret mitt måler ikke ampere


"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)
Det måler bare ohn, volt og slik piiip ting 
Men kom en del snacks til bilen i dag også.. se prosjekttråden.

Men kom en del snacks til bilen i dag også.. se prosjekttråden.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Holger N1591
- 1,5 bar
- Innlegg: 369
- Registrert: 13 aug 2008, 21:16
- Medlemsnummer: N1591
- Navn: Holger Undlien
- Bil: toyota
- Sted: Melhus
Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)
den piiip tingen er jord
Fikk btw høre av martin idag at vis han tar av den koblinga til orginal nettet, (altsa den med 3 ledninger like ved vanntanken)
så ryker ikke sikringen til bensinpumpa. Så der er det vel en stekt muffin

Fikk btw høre av martin idag at vis han tar av den koblinga til orginal nettet, (altsa den med 3 ledninger like ved vanntanken)
så ryker ikke sikringen til bensinpumpa. Så der er det vel en stekt muffin

Saab - The Most Intelligent Cars Ever Built...
x m95 9000 cse 2.3 Turbo
x m95 900 2.0 Turbo
x m85 9000 2.0 Turbo
x m85 9000 2,3 Turbo
x m95 9000 cse 2.3 Turbo
x m95 900 2.0 Turbo
x m85 9000 2.0 Turbo
x m85 9000 2,3 Turbo
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)
Jeg antar at den piiip-tingen du nevner er diode-test-funksjonen på multimeteret, og ikke nødvendigvis jord?Holger N1591 skrev:den piiip tingen er jord![]()
Fikk btw høre av martin idag at vis han tar av den koblinga til orginal nettet, (altsa den med 3 ledninger like ved vanntanken)
så ryker ikke sikringen til bensinpumpa. Så der er det vel en stekt muffin

"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)
Ja, det er den diodetestern ja.. glemte navnet når jeg skrev posten før i dag 
Men var ute med det gammle el-nettet til starteren, kikka over koblingene og koblet til starter.. Da røyk sikringen igjen. åååååååååå.
Nå har jeg ikke peiling på hva og hvor jeg skal feilsøke etter lenger..Noen tips? Hadde ikke igjen penger på kortet når jeg var på biltema i dag.
Hadde glemt og føre over pengene jeg skulle bruke når jeg henta grenrør og spacere 

Men var ute med det gammle el-nettet til starteren, kikka over koblingene og koblet til starter.. Da røyk sikringen igjen. åååååååååå.

Nå har jeg ikke peiling på hva og hvor jeg skal feilsøke etter lenger..Noen tips? Hadde ikke igjen penger på kortet når jeg var på biltema i dag.


1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: 900T16 startproblem (Trillstart er kult. Går som F!)
Jaja, da var årets første tur med saaben unnagjort
Kobla meg forbi pumperelèet, og kobla fra startern, må trillstarte, men dæven så arti.
Kjørte til melhus og litt rundt neppå der ei lita stund før jeg la merke til at ladninga på dynamoen ikke er goood, så jeg bytter til den fra T8 motoren i mårra, for den veit jeg funker.
Det gikk i allefall godt! 2. og 3. gir er bare heeeeelt


Kobla meg forbi pumperelèet, og kobla fra startern, må trillstarte, men dæven så arti.

Kjørte til melhus og litt rundt neppå der ei lita stund før jeg la merke til at ladninga på dynamoen ikke er goood, så jeg bytter til den fra T8 motoren i mårra, for den veit jeg funker.
Det gikk i allefall godt! 2. og 3. gir er bare heeeeelt


1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 900T16 startproblem (Trillstart er kult. Går som F!)
Hold deg til topic nå da! Du har egen skrytetråd fra før 

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: 900T16 startproblem (Trillstart er kult. Går som F!)
Unskyld.Tor N12 skrev:Hold deg til topic nå da! Du har egen skrytetråd fra før

Men tilbake til topic.
Er det noen måte jeg kan koble meg en trykkbryter slik at jeg kan bruke den på startern og ''droppe'' tenningslåsen? Slik at jeg bare skrur den i ''on'' eller noe slikt? Så når jeg skal starte trykker jeg bare på en 'startknapp'.
Men om jeg skulle få lagt opp en slik, så vil jeg tro at jordingsproblemet fortsatt er tilstede? Eller vil jeg da mest sannsynlig komme meg forbi det?
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI