900T16 startproblem

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)

Legg inn av Ottar N398 » 30 mar 2009, 15:00

Tangen innebærer at du slipper å koble multimeteret i serie med kabelen du skal måle strøm gjennom.. De lukker bare tangen over ledningen. Dette er mye enklere å gjøre på fastmonterte ledninger :mrgreen:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)

Legg inn av Andreas N1194 » 30 mar 2009, 17:18

Ottar N398 skrev:Tangen innebærer at du slipper å koble multimeteret i serie med kabelen du skal måle strøm gjennom.. De lukker bare tangen over ledningen. Dette er mye enklere å gjøre på fastmonterte ledninger :mrgreen:
Sier bare "spisse prober og de 3 V-ene!" Da funker multimeter også :mrgreen:
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)

Legg inn av Edward N812 » 30 mar 2009, 18:56

Ottar N398 skrev:Tangen innebærer at du slipper å koble multimeteret i serie med kabelen du skal måle strøm gjennom.. De lukker bare tangen over ledningen. Dette er mye enklere å gjøre på fastmonterte ledninger :mrgreen:
stilig a gitt! ikke for å kapre tråden eller no, men kan du ta den over en bunt med ledninger, også luke ut ledning etter ledning?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)

Legg inn av Ottar N398 » 30 mar 2009, 20:15

Edward N812 skrev:
Ottar N398 skrev:Tangen innebærer at du slipper å koble multimeteret i serie med kabelen du skal måle strøm gjennom.. De lukker bare tangen over ledningen. Dette er mye enklere å gjøre på fastmonterte ledninger :mrgreen:
stilig a gitt! ikke for å kapre tråden eller no, men kan du ta den over en bunt med ledninger, også luke ut ledning etter ledning?
Så lenge strømmen går samme vei skal jo dette funke :mrgreen:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)

Legg inn av Rambraut N1491 » 30 mar 2009, 21:26

Multimeteret mitt måler ikke ampere :p
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)

Legg inn av Gandulf N1535 » 30 mar 2009, 23:52

Rambraut N1491 skrev:Multimeteret mitt måler ikke ampere :p
Sikker på det? Synes det hørtes litt merkelig ut, så og si alle måler vel Ampere..? Har du bilde av det elns?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)

Legg inn av Edward N812 » 31 mar 2009, 05:50

Rambraut N1491 skrev:Multimeteret mitt måler ikke ampere :p
da ville jeg ikke kalt det et "multi"meter ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)

Legg inn av Andreas N1194 » 31 mar 2009, 08:24

Edward N812 skrev:
Rambraut N1491 skrev:Multimeteret mitt måler ikke ampere :p
da ville jeg ikke kalt det et "multi"meter ;)
Da kalles det Voltmeter, eller Ohmmeter, ikke multimeter nei ;) Alle multimetre gjør det, men det lønner seg ikke å måle i prarallell da :wink:
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)

Legg inn av Rambraut N1491 » 31 mar 2009, 09:34

Det måler bare ohn, volt og slik piiip ting :p

Men kom en del snacks til bilen i dag også.. se prosjekttråden.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Holger N1591
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 369
Registrert: 13 aug 2008, 21:16
Medlemsnummer: N1591
Navn: Holger Undlien
Bil: toyota
Sted: Melhus

Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)

Legg inn av Holger N1591 » 31 mar 2009, 11:45

den piiip tingen er jord :)

Fikk btw høre av martin idag at vis han tar av den koblinga til orginal nettet, (altsa den med 3 ledninger like ved vanntanken)
så ryker ikke sikringen til bensinpumpa. Så der er det vel en stekt muffin :D
Saab - The Most Intelligent Cars Ever Built...

x m95 9000 cse 2.3 Turbo
x m95 900 2.0 Turbo
x m85 9000 2.0 Turbo
x m85 9000 2,3 Turbo

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)

Legg inn av Andreas N1194 » 31 mar 2009, 12:00

Holger N1591 skrev:den piiip tingen er jord :)

Fikk btw høre av martin idag at vis han tar av den koblinga til orginal nettet, (altsa den med 3 ledninger like ved vanntanken)
så ryker ikke sikringen til bensinpumpa. Så der er det vel en stekt muffin :D
Jeg antar at den piiip-tingen du nevner er diode-test-funksjonen på multimeteret, og ikke nødvendigvis jord? ;) Men den tester om det er kontakt mellom to punkter, så om du sjekker jording fra et punkt i el-systemet mot chassi, så er det rett.
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 900T16 startproblem (Starter, jording, brent sikring)

Legg inn av Rambraut N1491 » 31 mar 2009, 12:37

Ja, det er den diodetestern ja.. glemte navnet når jeg skrev posten før i dag :p

Men var ute med det gammle el-nettet til starteren, kikka over koblingene og koblet til starter.. Da røyk sikringen igjen. åååååååååå. :evil:

Nå har jeg ikke peiling på hva og hvor jeg skal feilsøke etter lenger..Noen tips? Hadde ikke igjen penger på kortet når jeg var på biltema i dag. #-o Hadde glemt og føre over pengene jeg skulle bruke når jeg henta grenrør og spacere :p
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 900T16 startproblem (Trillstart er kult. Går som F!)

Legg inn av Rambraut N1491 » 31 mar 2009, 20:22

Jaja, da var årets første tur med saaben unnagjort :)
Kobla meg forbi pumperelèet, og kobla fra startern, må trillstarte, men dæven så arti. :mrgreen:

Kjørte til melhus og litt rundt neppå der ei lita stund før jeg la merke til at ladninga på dynamoen ikke er goood, så jeg bytter til den fra T8 motoren i mårra, for den veit jeg funker.

Det gikk i allefall godt! 2. og 3. gir er bare heeeeelt :woot: :woot:
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 900T16 startproblem (Trillstart er kult. Går som F!)

Legg inn av Tor N12 » 31 mar 2009, 21:42

Hold deg til topic nå da! Du har egen skrytetråd fra før ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 900T16 startproblem (Trillstart er kult. Går som F!)

Legg inn av Rambraut N1491 » 31 mar 2009, 23:30

Tor N12 skrev:Hold deg til topic nå da! Du har egen skrytetråd fra før ;)
Unskyld. :oops:

Men tilbake til topic.

Er det noen måte jeg kan koble meg en trykkbryter slik at jeg kan bruke den på startern og ''droppe'' tenningslåsen? Slik at jeg bare skrur den i ''on'' eller noe slikt? Så når jeg skal starte trykker jeg bare på en 'startknapp'.
Men om jeg skulle få lagt opp en slik, så vil jeg tro at jordingsproblemet fortsatt er tilstede? Eller vil jeg da mest sannsynlig komme meg forbi det?
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Svar