Farvel VAG - hei Saab

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Farvel VAG - hei Saab

Legg inn av Gisle N163 » 02 apr 2009, 19:03

TurboSkaten skrev:Eg blei rett og slett sjokka over dei setene dine Gisle =D> Såg rimelig gode ut! :D
De funker de...:wink:
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
Karl N1641
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 582
Registrert: 13 mar 2009, 12:24
Medlemsnummer: N1641
Navn: Karl
Bil: 9-5
Sted: Aust-Agder
Kontakt:

Re: Farvel VAG - hei Saab

Legg inn av Karl N1641 » 03 apr 2009, 11:07

Meget, meget tøffe/pene seter ja, Gisle. Noko meir sidestøtte enn i mine originale tenker eg hehe.

Var på EU-kontroll i dag. Utfall: 2 stk to´er feil, som dekkas av selger; bakre potte samt to store foringer bak. Synes ikkje dette er så ille for ein 10 år gml bil.

Monterte ellers skvettlapper bak i går. Usikker på om eg liker det. Mulig eg brukar dei i vinterhalvåret, men neppe ellers. Framme fungerer det visuelt sett bedre.
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer :?
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS

--O-o-O--

Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Farvel VAG - hei Saab

Legg inn av Gisle N163 » 03 apr 2009, 18:04

Nei til skvettlapper... vi tjener mer penger på at folk kjører rundt uten... :D hehe :twisted:
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Farvel VAG - hei Saab

Legg inn av Aleks_ » 03 apr 2009, 20:43

Gisle N163 skrev:Nei til skvettlapper... vi tjener mer penger på at folk kjører rundt uten... :D hehe :twisted:
Heheh, det er vel min levende bevis på, det så du jo :P
Det, pluss sandpapir til vindusviskere :roll:
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Farvel VAG - hei Saab

Legg inn av Gisle N163 » 04 apr 2009, 08:25

Aleks_ skrev:
Gisle N163 skrev:Nei til skvettlapper... vi tjener mer penger på at folk kjører rundt uten... :D hehe :twisted:
Heheh, det er vel min levende bevis på, det så du jo :P
Det, pluss sandpapir til vindusviskere :roll:
Du er ansatt :D
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Farvel VAG - hei Saab

Legg inn av Ingvar N629 » 04 apr 2009, 09:17

Skal du bytte ut de fremre bærearmsforingene foran, så bytt ikke til nye originale! De ryker igjen om kort tid. Kjøp heller powerflex-foringer, de er billigere, holder omtrent evig og gjør mye for kjøreegenskapene, særlig på en bil som er så slapp i understellet som 9-5.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Karl N1641
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 582
Registrert: 13 mar 2009, 12:24
Medlemsnummer: N1641
Navn: Karl
Bil: 9-5
Sted: Aust-Agder
Kontakt:

Re: Farvel VAG - hei Saab

Legg inn av Karl N1641 » 05 apr 2009, 16:53

Ingvar N629 skrev:Skal du bytte ut de fremre bærearmsforingene foran, så bytt ikke til nye originale! De ryker igjen om kort tid. Kjøp heller powerflex-foringer, de er billigere, holder omtrent evig og gjør mye for kjøreegenskapene, særlig på en bil som er så slapp i understellet som 9-5.
Kun bak som blir bytta denne gangen. Alle mindre foringer i forstillinga var bytta like før eg overtok bilen. Forstår på deg at det blir kun kort tid til neste bytte der også ja (tipper det vart bytta til originalt).

Enig i at 9-5 med std\urørt understell er soft i oppsettet, skadar neppe å stive dette opp med hardere foringer. Den dagen demperane seier takk for seg blir det heller ikkje der erstatta med originalt (ei heller originale fjører for den saks skyld).

Forøvrig er 9-5, om ikkje det mest sportslige mhp understell, så iallefall den mest komfortable vogna eg har hatt (sammenligna med bl.a. ein ´97 A6 TDIQ eg hadde tidlegare). Kanskje spesielt mtp langtur. Hadde ein nydeleg tur på 50 mil i går frå det blide sørland til barndomsheimen i Nordhordland. Skal bli godt med litt ferie, men ser med glede fram til returen om ei knapp veke.
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer :?
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS

--O-o-O--

Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Farvel VAG - hei Saab

Legg inn av Ingvar N629 » 07 apr 2009, 21:57

Kremt, mente fremre bærearmsforinger bak ja!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Karl N1641
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 582
Registrert: 13 mar 2009, 12:24
Medlemsnummer: N1641
Navn: Karl
Bil: 9-5
Sted: Aust-Agder
Kontakt:

Re: Farvel VAG - hei Saab

Legg inn av Karl N1641 » 09 apr 2009, 19:22

Ingvar N629 skrev:Kremt, mente fremre bærearmsforinger bak ja!
Hehe, den er grei, Ingvar. Tenkte uansett å sjekke opp alternativer til originalt etter tipset ditt.

Ser Face Motorsport forhandler powerflex.

Btw - nokon her som har erfaring med Speedparts sine Polyuretan foringer? (art.nr 785,1136)
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer :?
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS

--O-o-O--

Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Farvel VAG - hei Saab

Legg inn av Andrew N1328 » 10 apr 2009, 12:10

KMT skrev:
Ingvar N629 skrev:Kremt, mente fremre bærearmsforinger bak ja!
Hehe, den er grei, Ingvar. Tenkte uansett å sjekke opp alternativer til originalt etter tipset ditt.

Ser Face Motorsport forhandler powerflex.

Btw - nokon her som har erfaring med Speedparts sine Polyuretan foringer? (art.nr 785,1136)
Det er powerflex foringer det ;) har de selv, og fungerer kjempebra!
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
Karl N1641
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 582
Registrert: 13 mar 2009, 12:24
Medlemsnummer: N1641
Navn: Karl
Bil: 9-5
Sted: Aust-Agder
Kontakt:

Re: Farvel VAG - hei Saab

Legg inn av Karl N1641 » 12 apr 2009, 09:17

Goodie! Fann ikkje noko navn i nettbutikken til speedparts.se.

Har forøvrig, etter 3 veker og 3 000 km som Saab-eigar, lett blanda inntrykk av min 9-5.

Det meste er positivt, og mtp Saabs høge trafikksikkerhet for fører og passasjerer blir alt anna bagateller. Likefullt er det noko eg må få sjekka opp før eg er 100% fornøyd:

Girkasse:
Vanskelig (til tider umulig ved første forsøk) å få i 5. gir og revers. Kassa vart justert for kort tid sidan, hipp hurra for god jobb dei må ha gjort #-o

Motor:
Frå rundt 1 700 rpm og oppover i 3.-5. gir fusker motoren til tider litt. Merkast spesielt godt ved pådrag. Har sjekka at det ikkje er kondens. Motoren er forøvrig urørt (ikkje trimma). Mistenker at tennpluggar/-kablar er modne for utskiftning.

Hører ellers ein svak ulyd som kan minne om ulyd frå servo. Den er tilsynelatande (nokså) uavhengig av turtall. EDIT: Den er riktignok tilsynelatande uavhengig av turtall, men øker i intensitet når bilen ruller fortere. Håper ikkje dette er frå sila i bunnpanna (er jo slettes ikkje sikkert, men vil tru verkstedet som fixa veivhusventilasjonen hadde nede og reingjorde bunnpanna samt sila). Tar nok uansett tek ned bunnpanna og sila og sjekker ved neste oljeskift, for å vere sikker.
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer :?
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS

--O-o-O--

Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius

Brukeravatar
Karl N1641
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 582
Registrert: 13 mar 2009, 12:24
Medlemsnummer: N1641
Navn: Karl
Bil: 9-5
Sted: Aust-Agder
Kontakt:

Re: Farvel VAG - hei Saab

Legg inn av Karl N1641 » 14 apr 2009, 07:23

KMT skrev:Frå rundt 1 700 rpm og oppover i 3.-5. gir fusker motoren til tider litt. Merkast spesielt godt ved pådrag. Har sjekka at det ikkje er kondens. Motoren er forøvrig urørt (ikkje trimma). Mistenker at tennpluggar/-kablar er modne for utskiftning.
Dyserens gjorde susen - enkelt og billig.

EDIT:
Nykkinga kom tilbake. Løste dette med bytte av bensinfilter. Voila!
Sist redigert av Karl N1641 den 17 sep 2009, 07:37, redigert 1 gang totalt.
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer :?
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS

--O-o-O--

Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 821
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: Farvel VAG - hei Saab

Legg inn av Singsaker » 14 apr 2009, 10:50

Ingvar N629 skrev:Skal du bytte ut de fremre bærearmsforingene foran, så bytt ikke til nye originale! De ryker igjen om kort tid. Kjøp heller powerflex-foringer, de er billigere, holder omtrent evig og gjør mye for kjøreegenskapene, særlig på en bil som er så slapp i understellet som 9-5.
Hvilke foringer bør byttes til powerflex, evt alle og har speedparts et ferdig sett slik at "hvitsnippene" slipper å tenke?
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Farvel VAG - hei Saab

Legg inn av oddi N108 » 14 apr 2009, 18:54

Singsaker skrev:
Ingvar N629 skrev:Skal du bytte ut de fremre bærearmsforingene foran, så bytt ikke til nye originale! De ryker igjen om kort tid. Kjøp heller powerflex-foringer, de er billigere, holder omtrent evig og gjør mye for kjøreegenskapene, særlig på en bil som er så slapp i understellet som 9-5.
Hvilke foringer bør byttes til powerflex, evt alle og har speedparts et ferdig sett slik at "hvitsnippene" slipper å tenke?
kjøp alt utenom foringer til krengestagene. Foran er det vanskelig å sette på, og bak er det visst heller ikke verdt styret. de originale pleier ikke å ryke. kjøp alt annet, og pass på riktig årsmodell:) Er vel snakk om de 2 til fremre lenkearm i bakakselen, samt 2 sett (foran og bak) til bærearmene foran...

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 821
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: Farvel VAG - hei Saab

Legg inn av Singsaker » 14 apr 2009, 22:31

oddi N108 skrev:
Singsaker skrev:
Ingvar N629 skrev:Skal du bytte ut de fremre bærearmsforingene foran, så bytt ikke til nye originale! De ryker igjen om kort tid. Kjøp heller powerflex-foringer, de er billigere, holder omtrent evig og gjør mye for kjøreegenskapene, særlig på en bil som er så slapp i understellet som 9-5.
Hvilke foringer bør byttes til powerflex, evt alle og har speedparts et ferdig sett slik at "hvitsnippene" slipper å tenke?
kjøp alt utenom foringer til krengestagene. Foran er det vanskelig å sette på, og bak er det visst heller ikke verdt styret. de originale pleier ikke å ryke. kjøp alt annet, og pass på riktig årsmodell:) Er vel snakk om de 2 til fremre lenkearm i bakakselen, samt 2 sett (foran og bak) til bærearmene foran...

mvh oddi
Er det mulig for de vise-menn å legge ved linker på hvilke man bør skifte?
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Svar