Motorbytte og regkjedebytte 9-5, enkelt?
Moderator: Moderatorer
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Motorbytte 9-5, enkelt?
hmm.Skal nok få det til. Prøver å finne mest mulig info om oppgaven. Mer info er gull verd. Har lest litt aktuelt på svenskeforumet. Får ta tiden til hjelp. Skifter balanse og registerkjede, og også drivreim med diverse strammehjul samtidig når det først er av. Så det blir nok snart en liten bestilling hos speedparts.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Motorbytte 9-5, enkelt?
Skal du skifte regkjede på 9-5, så er det mye mindre jobb (for ikke å snakke om at det er en mye triveligere jobb) å slippe ned motor og subframe enn å gjøre jobben med motoren i motorrommet. Jeg har prøvd begge deler.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Motorbytte 9-5, enkelt?
Takker for alle tips...og beklager for at jeg har kuppet denne diskusjonstråden fra trådstarter Glevi-900S BEKLAGER.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Glevi-900S
- 1.2 bar
- Innlegg: 250
- Registrert: 19 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 454
- Sted: Eidsvoll/Oslo
Re: Motorbytte 9-5, enkelt?
Null problem =)
Jeg har fått svar på det jeg trengte...endrer topic også jeg, så er det letter å finne frem til for andre som måtte lure på det vi konkludert med sålngt
Jeg har fått svar på det jeg trengte...endrer topic også jeg, så er det letter å finne frem til for andre som måtte lure på det vi konkludert med sålngt

9-5 2,0t SE, -98 mod Prosjekttråd *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Motorbytte og regreimsbytte 9-5, enkelt?
takk skal du ha.
Har funnet et par linker på svenskeforumet
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... a#p1683931" onclick="window.open(this.href);return false;
og denne her
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 63#1020963" onclick="window.open(this.href);return false;
Har funnet et par linker på svenskeforumet
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... a#p1683931" onclick="window.open(this.href);return false;
og denne her
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 63#1020963" onclick="window.open(this.href);return false;
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Motorbytte og regreimsbytte 9-5, enkelt?
du kan jo rette topic til reg.kjede og ikke reg.reim, så blir det nok enda letter for folk å søke etter denne tråden 

MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Motorbytte og regkjedebytte 9-5, enkelt?
Frikser opp denne tråden.Ja nå begynner det å nærme seg tid for reg og balanseaksel kjede bytte for meg. Planen er å få tatt dette i løpet av påsken. Har fått delene jeg trenger. sett for begge kjedene med tilbehør, pluss reim med nye hjul (kjekkt sett man kan kjøpe hos speedparts.) så nå mangler jeg bare oljefilter, kjølevæske, og forsyninger (røyk,brus,øl og pizza hehe). Er fortsatt intressert i å få mest mulig tips om skifte, spesielt med motoren i bilen ( ja jeg vet det blir jævling trangt) er litt skeptisk til å slippe ned hele dritten...skal jo opp igjen. Har tilgang til grav der jeg skal skru men ikke heis eller talje. Håper noen har noen flere innspill. Kanskje tips man ikke får fra WIS eller haynes manualen. Takker for alle svar!!!!!!
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Motorbytte og regkjedebytte 9-5, enkelt?
Slipp den ned. Du jekker den bare opp igjen. Det er verdt merarbeidet, totalt sett går det mye fortere!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Motorbytte og regkjedebytte 9-5, enkelt?
og for å slippe den ned må det gjøres hva? Sett i forhold til å la motoren stå i bilen. Løsne hele subframen? Hvordan blir dette i forhold til hjulstilling og slikt når alt er på plass igjen da?
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Motorbytte og regkjedebytte 9-5, enkelt?
Ja du må løsne hele subframen, men du må jo uansett helt ut med høyre fjærbein, og du må løsne på venstresida også for å forskyve motoren, så hjulvinklene går "åt skogen" åkke som.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Motorbytte og regkjedebytte 9-5, enkelt?
For meg så høres dette ut som en håpløs jobb uten å ha tilgang til et fullt utrystet verksted og noen dager.
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Motorbytte og regkjedebytte 9-5, enkelt?
om du tar og låner deg en talje, eller en elefant kan du løfte opp motoren og da slipper du å røre hjulstillinga. er det bare ut med drivaksler og løs med bærekula nede for å få ut driv akslingene. Så tar du motor og gear opp.
Har ikke prøvd å ta ned motoren, men syns det gikk overaskene greit å ta den opp.
Har ikke prøvd å ta ned motoren, men syns det gikk overaskene greit å ta den opp.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Motorbytte og regkjedebytte 9-5, enkelt?
ja. da var en i gang med regkjede bytte. Fikk gjort mye i går ettermiddag og kveld.Regner med å være ferdig med demonteringen i dag...så kan jeg begynne med monteringen i morgen formiddag.TTT= Ting Tar Tid når en skrur på SAAB 

Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Motorbytte og regkjedebytte 9-5, enkelt?
er det ikke typisk. Siste bolten på registerkjede dekselet klarte vi selvfølgelig å runde torx-sporet i. Løsningen ble til slutt å sveise på en bolt på hode til torxbolten og bruke fastnøkkel til å løsne den. Tok sin tid, Brukte sikkert 3-4 timer på den bolten der. Godt å ha venner som har sveiseapparat og pinner i rette størrelsen. Nå er det bare å jakte på en ny bolt(maskinskrue?) med dem rette gjengene og lengden...ikke så lett når alle butikker er stengt. Vi klarte oss til og med uten talje...tilgang på grav der vi stod og jekker reddet oss, da vi ikke hadde tilgang til talje. TTT=ting tar tid. 1,5 dag på demontering. Håper monteringen tar kortere tid. Takk for tips fra dere her på forumet, styrepinnene løsnet uten problemer med invendige gjenger og biltema verktøy.I morgen blir det rensing og "vasking" av registerdeksel, bunnpanne og diverse.Lørdag blir monteringsdag.
drittbolt

drittbolt
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Motorbytte og regkjedebytte 9-5, enkelt?
Nå nærmer det seg slutten. Lurer bare på hvordan man kan få strammet bolten på veivaksel hjulet.Nytter ikke å trykke inn bremsen slik vi gjorde på hjullnav bolten. Har ikke svinghjulsperre. Vill det være nok kraft til at det blir tilstreklig teiting med luftskralle (den er oppgitt til 1000nm) veihjulet vil vel til en viss grad flytte på seg når den slår. Er det andre som har gjordt dette og svinghjullås?
Har bare innerskjerm og panser igjen å montere, pluss kjølevæske og olje.
Har bare innerskjerm og panser igjen å montere, pluss kjølevæske og olje.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459