900 T16 Ladetrykk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
thrust_vectoring
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 09 jan 2009, 20:25
Navn: Bjørnar Andrè Fonn
Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
Sted: Sandnes
Kontakt:

900 T16 Ladetrykk

Legg inn av thrust_vectoring » 08 apr 2009, 22:28

Hadde en mistanke om at turboen ikke ladet som den skulle.
Så jeg monterte en turbotrykkmåler for å sjekke hva den lå på.
Får 0.5 bar maks, blir aldrig mer en dette. Kjenner ingen fjusking eller noe antydning til at noe er galt, den bare stopper på .5

Er dette et solenoidventil problem? Eller kan det skyldes noe annet?
Snakket med en lokal medlem her som mente det kunne være denne.
Men, er dette en del som bare kan byttes, eller kan den "fikses" :)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: 900 T16 Ladetrykk

Legg inn av na_X » 08 apr 2009, 23:45

Regner med det er en OG900 du har da eller? Sjekk uten sikringa til APC og se hva den lader da, da skal den ligge på 0.4 bar. Putt så sikringa i igjen og se hva den lader, for da skal den ligge på 0.7 bar. Lader den ikke 0.7 bar og trykket er stabilt på det den lader så kan det nok være magnetventilen ja, er det feil på denne så trenger den ikke lade mer enn GLT. Sjekk om kabelen som går fra magnetventilen har ordentlig jord.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
thrust_vectoring
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 09 jan 2009, 20:25
Navn: Bjørnar Andrè Fonn
Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 900 T16 Ladetrykk

Legg inn av thrust_vectoring » 09 apr 2009, 23:33

Her er resultatet av dagens øvelser:P

Som sagt, får ikke opp ladetrykket til 0,7 bar. Måleren går til 0.5 og ligger der.
Koblet ut APC sikringen, tok en liten svipp, og trykket var på minimalt ( slik som du sa, 0.3 eller der omkring )
Satt sikringen tilbake og trykket er tilbake til utgangspunktet, 0.5 :?

Klippet ledningene til Magnetventilen og laget nye med faste fine koblinger.
Sjekket alle vakumslanger som ligger deromkring, ser hele og fine ut. Som sagt tidligere, har ikke problem med fusking eller annet tull.

Bare et spørsmål. Skal den orginale turbotrykk nålen gå helt opp til mellomrommet gult/rødt?
Slik det ser ut når jeg kjører turbotrykksmåler sammen med denne, er at 0.75bar skal være helt på slutten av det gule feltet. Riktig?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 900 T16 Ladetrykk

Legg inn av Hjelle, N6 » 09 apr 2009, 23:42

Sidan du merkar forskjell med og utan sikring på APC fungerar nok APC-systemet.
Korrekt grunnladetrykk (GLT) på 900T16 er 0.45 bar. Juster wastegatestonga slik at du får korrekt GLT. Korrekt GLT er punkt nr. 1 når en skal feilsøke på en bil med APC. Sjekk også at wastegatestonga går fritt inn i wastegateklokka. Reknar med at om du har ca. 0.3 og du justerar opp til 0.45 vil makstrykket verte meir slik det skal være.

Ellers er det korrekt som du seier, 0.75 som er maks trykk blir omtrent i skjeringa mellom gult og raud. Min som har raudboks (185hk) ladar mellom 0.5 og 1 cm inn på det raude.

Brukeravatar
thrust_vectoring
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 09 jan 2009, 20:25
Navn: Bjørnar Andrè Fonn
Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 900 T16 Ladetrykk

Legg inn av thrust_vectoring » 09 apr 2009, 23:48

Hva kan jeg gjøre for å sette bilen til å kjøre GLT uten at det blir skadelig for den.
Kan jeg kjøre uten sikring til APC å kjøre slik (for feilsøking) ?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: 900 T16 Ladetrykk

Legg inn av na_X » 09 apr 2009, 23:57

Når du tar ut sikringen til APC så kjører du på GLT, juster så wastegate-staget til du får rett trykk. Så kan du sette på sikringa igjen. Når du bremser så skal også trykket gå ned til GLT, det står at du skal holde inn bremsa også hold full gass ved 3000RPM når du tester hvor mange bar du har i bentley-manualen, har du ikke rett trykk så justerer du litt til også lar bremsene kjøle seg ned før du tester på nytt igjen. Det går helt greit å kjøre uten sikringa til APC for å teste om du har rett GLT. :) Når du har rett GLT og setter inn sikringa igjen så skal du se at trykket ligger der det skal ligge som Hjelle sa. ;)
GLT = grunn lade trykk, og er en sikkerhetsmekanisme SAAB har hvis noe skulle være feil (f.eks: tenningsbank) og ladetrykket settes ned.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
thrust_vectoring
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 09 jan 2009, 20:25
Navn: Bjørnar Andrè Fonn
Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 900 T16 Ladetrykk

Legg inn av thrust_vectoring » 11 apr 2009, 19:21

Fikk skrudd wg stanga slik at GLT ble rundt 0.45 Satt i sikringen til APC og vips, 0.80 i ladetrykk:):)

Ligger rett rundt 0.8 - 0.9 (litt over på det røde) Noen erfaringer med dette?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: 900 T16 Ladetrykk

Legg inn av na_X » 11 apr 2009, 19:42

GLT burde ikke være for høyt, ligger du på 0.9 nærmere nå så har du nok muligens litt for høyt GLT hvis du da ikke har rødboks..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 900 T16 Ladetrykk

Legg inn av Ingvar N629 » 11 apr 2009, 20:45

Evt er boksen skrudd litt på :wink: , ikke noe farlig det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
thrust_vectoring
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 09 jan 2009, 20:25
Navn: Bjørnar Andrè Fonn
Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 900 T16 Ladetrykk

Legg inn av thrust_vectoring » 11 apr 2009, 21:05

Merka når eg tog meg en litt lenger tur og en "liten" drag på motorveien at den faktisk går ned fra 0.9. Er nok bankesensoren som sier stopp. Så må nok skru ned et hakk så jeg kan holde full gass uten at den ligger på kuttegrensa.

Men har jo fått fart på biln nå, så er jo fornøyd med det! God forbedring fra .5 som den lå på før :D
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 900 T16 Ladetrykk

Legg inn av Ingvar N629 » 11 apr 2009, 21:11

Den skal gå ned i trykk med stigende turtall. Dersom du mistenker det er pga tenningsbank (noe jeg tviler på om du kjører med 98 oktan) så kan du legge opp en diode som du jorder til pinne 19 på APC-boksen. Da vil den blinke når APC registrerer tenningsbank.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
thrust_vectoring
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 09 jan 2009, 20:25
Navn: Bjørnar Andrè Fonn
Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 900 T16 Ladetrykk

Legg inn av thrust_vectoring » 11 apr 2009, 21:38

Kjører med 95 blyfri jeg.. er det... galt? Har ikke hørt noe om hva bensin den drikker best.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: 900 T16 Ladetrykk

Legg inn av Morten S. » 12 apr 2009, 08:08

thrust_vectoring skrev:Kjører med 95 blyfri jeg.. er det... galt? Har ikke hørt noe om hva bensin den drikker best.
Det er skrevet masse om det temaet på forumet her, dersom du søker litt på temaet.
Men kort fortalt; den går på alt fra 92 oktan og oppover. APC-systemet og bankesensoren justerer seg etter dette.
MEN jo høyere oktantall, jo mere yter den.
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 900 T16 Ladetrykk

Legg inn av Ingvar N629 » 12 apr 2009, 21:14

Om boksen er skrudd opp, så bør du kjøre med 98 oktan når det er plussgrader.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
thrust_vectoring
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 09 jan 2009, 20:25
Navn: Bjørnar Andrè Fonn
Bil: Saab 900 T16, 9-5 est. Vector
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 900 T16 Ladetrykk

Legg inn av thrust_vectoring » 13 apr 2009, 01:17

Har ikke tuklet med APC. Kun skrudd på wg staget.
Men merket igår at når jeg klemmte biln litt i 5.gear og fikk maks ladetrykk, så kuttet den med et litt hardt nykk.
Så tror jeg stiller ned trykket til .75 eller .8 Har ikke lyst å ødelegge noe.

Ser Haynes boka sier 95oktan (98 anbefales) Så kan gjerne begynne å fylle 98 fra nå av.
Så lenge det er plussgrader? :)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1985 Saab 900 T16 (prosjekt) -Stage2-
2003 9-5 Estate Vector 2.0t -BSR Stage1-
2010 Polo Highline TDI (til regnskapsf...sekret.. Samboer)

Svar