HJELP! Aero'n VAG feil...
Moderator: Moderatorer
HJELP! Aero'n VAG feil...
Ja.
Da måtte jeg sette igjen Aeroen (signaturvognen) i Tjøpsvik av alle plasser på tur sørover igjen etter endt påskeferie.
Det sm skjedde var at bilen nykket ett par gagner med noen timers mellomrom under kjøring, og ved første stopp av motor, ja da ble det permanent stopp.
Dvs at etter en times tid med avkjøling, hamring på bensinpumpen og banning og i tillegg litt fylling av drivstoff (tanken var halvfull) så startet det ellers feilfrie maskineriet på nytt.
Tenkte at om jeg klarte å holde tanken full så kunne jeg komme meg hjem.
Dette kom som forslag av Paradigm da han netopp hadde lignende opplevelse ved Hemmavann.
Men da jeg kom til Tjøpsvik og skulle tanke igjen var det stopp igjen.
Tauet bilen til ett passe sted, men tror du fanden ikke bilen startet da den var blidt kald igjen... og tanken var denne gangen full hele tiden..
Check engine lampen lyser hele tiden men ingen melding i SID, altså derfor ingen Limp Home heller.
Liker og tro at det er pumpen som er problemet her, men er det noen andre som har opplevd lignende som fant ut det var noe annet...
alle forslag mottas med takk.
Da måtte jeg sette igjen Aeroen (signaturvognen) i Tjøpsvik av alle plasser på tur sørover igjen etter endt påskeferie.
Det sm skjedde var at bilen nykket ett par gagner med noen timers mellomrom under kjøring, og ved første stopp av motor, ja da ble det permanent stopp.
Dvs at etter en times tid med avkjøling, hamring på bensinpumpen og banning og i tillegg litt fylling av drivstoff (tanken var halvfull) så startet det ellers feilfrie maskineriet på nytt.
Tenkte at om jeg klarte å holde tanken full så kunne jeg komme meg hjem.
Dette kom som forslag av Paradigm da han netopp hadde lignende opplevelse ved Hemmavann.
Men da jeg kom til Tjøpsvik og skulle tanke igjen var det stopp igjen.
Tauet bilen til ett passe sted, men tror du fanden ikke bilen startet da den var blidt kald igjen... og tanken var denne gangen full hele tiden..
Check engine lampen lyser hele tiden men ingen melding i SID, altså derfor ingen Limp Home heller.
Liker og tro at det er pumpen som er problemet her, men er det noen andre som har opplevd lignende som fant ut det var noe annet...
alle forslag mottas med takk.
Sist redigert av henrik den 28 apr 2009, 17:54, redigert 3 ganger totalt.
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert 
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: Aero'n med pumpefeil!?
Hadde akkurat samme problemet på min 9000T, da vart det bensinpumpen, bilen stoppet plutselig og startet igjenn når bilen hadde begynt å bli kald. Det jeg gjorde var å ta opp punmpen å gjøre den rein/banke litt på den å peisa den nedi igjenn, hadde aldri problemer med at bilen stoppet igjen etter det.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
Re: Aero'n med pumpefeil!? NEI! Men er det...
Så var pumpen byttet og bilen startet som før... men etter en liten sving hit og dit slik at bilen ble god og varm var det på samme viset igjen..
Va pokker er det som er feil da..
Når bilen blir varm starter den ikke.. Den kværner og går på startern men tenner ikke... så etter 3 kvarter med panser oppe og bilen har blidt kald starter den som om det var ingen ting som feilet den..
Datapaal her på forumet sa over telefon at det kunne være veivakselgiveren.
Any suggestions??
Står fremdeles fast i tysfjorden!
Va pokker er det som er feil da..
Når bilen blir varm starter den ikke.. Den kværner og går på startern men tenner ikke... så etter 3 kvarter med panser oppe og bilen har blidt kald starter den som om det var ingen ting som feilet den..
Datapaal her på forumet sa over telefon at det kunne være veivakselgiveren.
Any suggestions??
Står fremdeles fast i tysfjorden!

Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert 
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: HJELP! Aero'n med pumpefeil!? NEI! Men er det...
Du ser ingen saab i nerheten som du kan få lånt deg en tennkasett? bare for å utelukke den?
Vi har en opel omega på jobb som oppførte seg slik som din, da var der veivakselgiveren som var dårlig.
Vi har en opel omega på jobb som oppførte seg slik som din, da var der veivakselgiveren som var dårlig.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- haarstad
- 2.0 bar
- Innlegg: 831
- Registrert: 01 des 2007, 03:38
- Medlemsnummer: N1222
- Navn: Rune Haarstad
- Bil: Saab
- Sted: Frøya
Re: HJELP! Aero'n med pumpefeil!? NEI! Men er det...
Garantert veivakselgiver'n som har tatt kvelden
2001 SAAB 9-5 Aero med Hirschmods
Re: HJELP! Aero'n med pumpefeil!? NEI! Men er det...
tja om det er noen som er i tysfjordområdet så bare kom.... hehe.. kjedelige greier dette..., men si meg skal ikke turtellernåla røre seg i det hele tadt når startern går??
Og kan noen gi en ålreit beskrivelse av hvor giveren står på en slik måte at kjærringa forstår for det er hun som er å skrur på bilen i tysfjord mens jeg sitter hjemme i bodø. (beredskapsvakt i e-verket)
Og kan noen gi en ålreit beskrivelse av hvor giveren står på en slik måte at kjærringa forstår for det er hun som er å skrur på bilen i tysfjord mens jeg sitter hjemme i bodø. (beredskapsvakt i e-verket)
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert 
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: HJELP! Aero'n med pumpefeil!? NEI! Men er det...
Garantert veivakselgiver. Sitter skrudd i framkant av blokka med Torx TX30, med ledning som går til kontakt oppe ved innsuget, sammen med to andre kontakter som er til hver sin lambdasonde.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: HJELP! Aero'n med pumpefeil!? NEI! Men er det...
er veivakselgiveren noe jeg kan kakke igang.. eller banke litt på for kanskje å få start og dra kjærra hjem... eller er det bare å bytte... kan den feks gå helt i stå slik at jeg ikke får startet på kald motor engang??
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert 
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: HJELP! Aero'n med pumpefeil!? NEI! Men er det...
Den kan ryke helt, og det er det neppe lenge til den gjør. Om du står et stykke hjemmefra akkurat nå, så la den stå og kjøle seg ned, og prøv å fyre opp.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: HJELP! Aero'n med pumpefeil!? NEI! Men er det...
da starter den momentant, har prøvd flere ganger, går helt fint gjør den også med unntak av ett og annet nykk med lange mellomrom, men om jeg skrur av tenningen er den "død" i hvertfall en halvtime.
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert 
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
- K_Duck N1093
- 2.0 bar
- Innlegg: 636
- Registrert: 05 jul 2007, 11:02
- Medlemsnummer: 1093
- Navn: Steffen
- Bil: M98 9-5 SE 2.0t
- Sted: Bodø
- Kontakt:
Re: HJELP! Aero'n med pumpefeil!? NEI! Men er det...
Denne kan muliges være til hjelp. ^_^
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
Re: HJELP! Aero'n med pumpefeil!? NEI! Men er det...
få bilen til byen, så kan vi jo begynne å forske på tech'en 

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: HJELP! Aero'n med pumpefeil!? NEI! Men er det...
Var helt likt når veivakselgiveren min sa takk for seg. Full stopp helt uten videre, og når den hadde stått en stund starta den som ingenting 

Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
- K_Duck N1093
- 2.0 bar
- Innlegg: 636
- Registrert: 05 jul 2007, 11:02
- Medlemsnummer: 1093
- Navn: Steffen
- Bil: M98 9-5 SE 2.0t
- Sted: Bodø
- Kontakt:
Re: HJELP! Aero'n med pumpefeil!? NEI! Men er det...
Forsto det dithen at Fruen skulle prøvekjøre seg sørover? Har vi noen "øppdeits" på sakens anledning? 

'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
- K_Duck N1093
- 2.0 bar
- Innlegg: 636
- Registrert: 05 jul 2007, 11:02
- Medlemsnummer: 1093
- Navn: Steffen
- Bil: M98 9-5 SE 2.0t
- Sted: Bodø
- Kontakt:
Re: HJELP! Aero'n med pumpefeil!? NEI! Men er det...
Fruen kom seg hjem(-ish, det fikk bli litt hopp og sprett iblant). Hun har også fått skaffet VAG og nå også montert denne. Testing så langt viser gode tendenser, bilen starter igjen etter stans på varm motor og summer og går som den skal ellers. Good snuff. Para (og tidvis self) var med og bisto med moralsk støtte, synsing og verktøy. 

'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord