HJELP! Aero'n VAG feil...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

HJELP! Aero'n VAG feil...

Legg inn av henrik » 13 apr 2009, 21:48

Ja.
Da måtte jeg sette igjen Aeroen (signaturvognen) i Tjøpsvik av alle plasser på tur sørover igjen etter endt påskeferie.
Det sm skjedde var at bilen nykket ett par gagner med noen timers mellomrom under kjøring, og ved første stopp av motor, ja da ble det permanent stopp.

Dvs at etter en times tid med avkjøling, hamring på bensinpumpen og banning og i tillegg litt fylling av drivstoff (tanken var halvfull) så startet det ellers feilfrie maskineriet på nytt.

Tenkte at om jeg klarte å holde tanken full så kunne jeg komme meg hjem.
Dette kom som forslag av Paradigm da han netopp hadde lignende opplevelse ved Hemmavann.
Men da jeg kom til Tjøpsvik og skulle tanke igjen var det stopp igjen.
Tauet bilen til ett passe sted, men tror du fanden ikke bilen startet da den var blidt kald igjen... og tanken var denne gangen full hele tiden..

Check engine lampen lyser hele tiden men ingen melding i SID, altså derfor ingen Limp Home heller.

Liker og tro at det er pumpen som er problemet her, men er det noen andre som har opplevd lignende som fant ut det var noe annet...

alle forslag mottas med takk.
Sist redigert av henrik den 28 apr 2009, 17:54, redigert 3 ganger totalt.
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Re: Aero'n med pumpefeil!?

Legg inn av Larisss » 13 apr 2009, 22:24

Hadde akkurat samme problemet på min 9000T, da vart det bensinpumpen, bilen stoppet plutselig og startet igjenn når bilen hadde begynt å bli kald. Det jeg gjorde var å ta opp punmpen å gjøre den rein/banke litt på den å peisa den nedi igjenn, hadde aldri problemer med at bilen stoppet igjen etter det.
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Aero'n med pumpefeil!? NEI! Men er det...

Legg inn av henrik » 18 apr 2009, 16:39

Så var pumpen byttet og bilen startet som før... men etter en liten sving hit og dit slik at bilen ble god og varm var det på samme viset igjen..
Va pokker er det som er feil da..

Når bilen blir varm starter den ikke.. Den kværner og går på startern men tenner ikke... så etter 3 kvarter med panser oppe og bilen har blidt kald starter den som om det var ingen ting som feilet den..

Datapaal her på forumet sa over telefon at det kunne være veivakselgiveren.
Any suggestions??

Står fremdeles fast i tysfjorden! :evil:
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: HJELP! Aero'n med pumpefeil!? NEI! Men er det...

Legg inn av doo-kie » 18 apr 2009, 16:58

Du ser ingen saab i nerheten som du kan få lånt deg en tennkasett? bare for å utelukke den?
Vi har en opel omega på jobb som oppførte seg slik som din, da var der veivakselgiveren som var dårlig.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
haarstad
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 831
Registrert: 01 des 2007, 03:38
Medlemsnummer: N1222
Navn: Rune Haarstad
Bil: Saab
Sted: Frøya

Re: HJELP! Aero'n med pumpefeil!? NEI! Men er det...

Legg inn av haarstad » 18 apr 2009, 17:15

Garantert veivakselgiver'n som har tatt kvelden
2001 SAAB 9-5 Aero med Hirschmods

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: HJELP! Aero'n med pumpefeil!? NEI! Men er det...

Legg inn av henrik » 18 apr 2009, 17:20

tja om det er noen som er i tysfjordområdet så bare kom.... hehe.. kjedelige greier dette..., men si meg skal ikke turtellernåla røre seg i det hele tadt når startern går??

Og kan noen gi en ålreit beskrivelse av hvor giveren står på en slik måte at kjærringa forstår for det er hun som er å skrur på bilen i tysfjord mens jeg sitter hjemme i bodø. (beredskapsvakt i e-verket)
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: HJELP! Aero'n med pumpefeil!? NEI! Men er det...

Legg inn av Ingvar N629 » 18 apr 2009, 17:37

Garantert veivakselgiver. Sitter skrudd i framkant av blokka med Torx TX30, med ledning som går til kontakt oppe ved innsuget, sammen med to andre kontakter som er til hver sin lambdasonde.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: HJELP! Aero'n med pumpefeil!? NEI! Men er det...

Legg inn av henrik » 18 apr 2009, 17:40

er veivakselgiveren noe jeg kan kakke igang.. eller banke litt på for kanskje å få start og dra kjærra hjem... eller er det bare å bytte... kan den feks gå helt i stå slik at jeg ikke får startet på kald motor engang??
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: HJELP! Aero'n med pumpefeil!? NEI! Men er det...

Legg inn av Ingvar N629 » 18 apr 2009, 17:43

Den kan ryke helt, og det er det neppe lenge til den gjør. Om du står et stykke hjemmefra akkurat nå, så la den stå og kjøle seg ned, og prøv å fyre opp.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: HJELP! Aero'n med pumpefeil!? NEI! Men er det...

Legg inn av henrik » 18 apr 2009, 17:44

da starter den momentant, har prøvd flere ganger, går helt fint gjør den også med unntak av ett og annet nykk med lange mellomrom, men om jeg skrur av tenningen er den "død" i hvertfall en halvtime.
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Re: HJELP! Aero'n med pumpefeil!? NEI! Men er det...

Legg inn av K_Duck N1093 » 19 apr 2009, 05:00

Denne kan muliges være til hjelp. ^_^
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: HJELP! Aero'n med pumpefeil!? NEI! Men er det...

Legg inn av Pål N526 » 19 apr 2009, 12:15

få bilen til byen, så kan vi jo begynne å forske på tech'en 8)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: HJELP! Aero'n med pumpefeil!? NEI! Men er det...

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 19 apr 2009, 13:33

Var helt likt når veivakselgiveren min sa takk for seg. Full stopp helt uten videre, og når den hadde stått en stund starta den som ingenting :lol:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Re: HJELP! Aero'n med pumpefeil!? NEI! Men er det...

Legg inn av K_Duck N1093 » 20 apr 2009, 08:54

Forsto det dithen at Fruen skulle prøvekjøre seg sørover? Har vi noen "øppdeits" på sakens anledning? :)
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Re: HJELP! Aero'n med pumpefeil!? NEI! Men er det...

Legg inn av K_Duck N1093 » 24 apr 2009, 19:06

Fruen kom seg hjem(-ish, det fikk bli litt hopp og sprett iblant). Hun har også fått skaffet VAG og nå også montert denne. Testing så langt viser gode tendenser, bilen starter igjen etter stans på varm motor og summer og går som den skal ellers. Good snuff. Para (og tidvis self) var med og bisto med moralsk støtte, synsing og verktøy. :D
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

Svar