De funker de...TurboSkaten skrev:Eg blei rett og slett sjokka over dei setene dine GisleSåg rimelig gode ut!
Farvel VAG - hei Saab
Moderator: Moderatorer
- Gisle N163
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
- Kontakt:
Re: Farvel VAG - hei Saab
'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
- Karl N1641
- 2.0 bar

- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
- Kontakt:
Meget, meget tøffe/pene seter ja, Gisle. Noko meir sidestøtte enn i mine originale tenker eg hehe.
Var på EU-kontroll i dag. Utfall: 2 stk to´er feil, som dekkas av selger; bakre potte samt to store foringer bak. Synes ikkje dette er så ille for ein 10 år gml bil.
Monterte ellers skvettlapper bak i går. Usikker på om eg liker det. Mulig eg brukar dei i vinterhalvåret, men neppe ellers. Framme fungerer det visuelt sett bedre.
Var på EU-kontroll i dag. Utfall: 2 stk to´er feil, som dekkas av selger; bakre potte samt to store foringer bak. Synes ikkje dette er så ille for ein 10 år gml bil.
Monterte ellers skvettlapper bak i går. Usikker på om eg liker det. Mulig eg brukar dei i vinterhalvåret, men neppe ellers. Framme fungerer det visuelt sett bedre.
Har for øyeblikket ingen SAABer
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
- Gisle N163
- Overload!!!
- Kontakt:
Nei til skvettlapper... vi tjener mer penger på at folk kjører rundt uten...
hehe 
'96 Saab 900R Turbo
- Aleks_
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Heheh, det er vel min levende bevis på, det så du joGisle N163 skrev:Nei til skvettlapper... vi tjener mer penger på at folk kjører rundt uten...hehe
Det, pluss sandpapir til vindusviskere
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Gisle N163
- Overload!!!
- Kontakt:
Du er ansattAleks_ skrev:Heheh, det er vel min levende bevis på, det så du joGisle N163 skrev:Nei til skvettlapper... vi tjener mer penger på at folk kjører rundt uten...hehe
![]()
Det, pluss sandpapir til vindusviskere
'96 Saab 900R Turbo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Skal du bytte ut de fremre bærearmsforingene foran, så bytt ikke til nye originale! De ryker igjen om kort tid. Kjøp heller powerflex-foringer, de er billigere, holder omtrent evig og gjør mye for kjøreegenskapene, særlig på en bil som er så slapp i understellet som 9-5.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Karl N1641
- 2.0 bar

- Kontakt:
Kun bak som blir bytta denne gangen. Alle mindre foringer i forstillinga var bytta like før eg overtok bilen. Forstår på deg at det blir kun kort tid til neste bytte der også ja (tipper det vart bytta til originalt).Ingvar N629 skrev:Skal du bytte ut de fremre bærearmsforingene foran, så bytt ikke til nye originale! De ryker igjen om kort tid. Kjøp heller powerflex-foringer, de er billigere, holder omtrent evig og gjør mye for kjøreegenskapene, særlig på en bil som er så slapp i understellet som 9-5.
Enig i at 9-5 med std\urørt understell er soft i oppsettet, skadar neppe å stive dette opp med hardere foringer. Den dagen demperane seier takk for seg blir det heller ikkje der erstatta med originalt (ei heller originale fjører for den saks skyld).
Forøvrig er 9-5, om ikkje det mest sportslige mhp understell, så iallefall den mest komfortable vogna eg har hatt (sammenligna med bl.a. ein ´97 A6 TDIQ eg hadde tidlegare). Kanskje spesielt mtp langtur. Hadde ein nydeleg tur på 50 mil i går frå det blide sørland til barndomsheimen i Nordhordland. Skal bli godt med litt ferie, men ser med glede fram til returen om ei knapp veke.
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Kremt, mente fremre bærearmsforinger bak ja!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
- Karl N1641
- 2.0 bar

- Kontakt:
Hehe, den er grei, Ingvar. Tenkte uansett å sjekke opp alternativer til originalt etter tipset ditt.Ingvar N629 skrev:Kremt, mente fremre bærearmsforinger bak ja!
Ser Face Motorsport forhandler powerflex.
Btw - nokon her som har erfaring med Speedparts sine Polyuretan foringer? (art.nr 785,1136)
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Det er powerflex foringer detKMT skrev:Hehe, den er grei, Ingvar. Tenkte uansett å sjekke opp alternativer til originalt etter tipset ditt.Ingvar N629 skrev:Kremt, mente fremre bærearmsforinger bak ja!
Ser Face Motorsport forhandler powerflex.
Btw - nokon her som har erfaring med Speedparts sine Polyuretan foringer? (art.nr 785,1136)
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
- Karl N1641
- 2.0 bar

- Kontakt:
Goodie! Fann ikkje noko navn i nettbutikken til speedparts.se.
Har forøvrig, etter 3 veker og 3 000 km som Saab-eigar, lett blanda inntrykk av min 9-5.
Det meste er positivt, og mtp Saabs høge trafikksikkerhet for fører og passasjerer blir alt anna bagateller. Likefullt er det noko eg må få sjekka opp før eg er 100% fornøyd:
Girkasse:
Vanskelig (til tider umulig ved første forsøk) å få i 5. gir og revers. Kassa vart justert for kort tid sidan, hipp hurra for god jobb dei må ha gjort
Motor:
Frå rundt 1 700 rpm og oppover i 3.-5. gir fusker motoren til tider litt. Merkast spesielt godt ved pådrag. Har sjekka at det ikkje er kondens. Motoren er forøvrig urørt (ikkje trimma). Mistenker at tennpluggar/-kablar er modne for utskiftning.
Hører ellers ein svak ulyd som kan minne om ulyd frå servo. Den er tilsynelatande (nokså) uavhengig av turtall. EDIT: Den er riktignok tilsynelatande uavhengig av turtall, men øker i intensitet når bilen ruller fortere. Håper ikkje dette er frå sila i bunnpanna (er jo slettes ikkje sikkert, men vil tru verkstedet som fixa veivhusventilasjonen hadde nede og reingjorde bunnpanna samt sila). Tar nok uansett tek ned bunnpanna og sila og sjekker ved neste oljeskift, for å vere sikker.
Har forøvrig, etter 3 veker og 3 000 km som Saab-eigar, lett blanda inntrykk av min 9-5.
Det meste er positivt, og mtp Saabs høge trafikksikkerhet for fører og passasjerer blir alt anna bagateller. Likefullt er det noko eg må få sjekka opp før eg er 100% fornøyd:
Girkasse:
Vanskelig (til tider umulig ved første forsøk) å få i 5. gir og revers. Kassa vart justert for kort tid sidan, hipp hurra for god jobb dei må ha gjort
Motor:
Frå rundt 1 700 rpm og oppover i 3.-5. gir fusker motoren til tider litt. Merkast spesielt godt ved pådrag. Har sjekka at det ikkje er kondens. Motoren er forøvrig urørt (ikkje trimma). Mistenker at tennpluggar/-kablar er modne for utskiftning.
Hører ellers ein svak ulyd som kan minne om ulyd frå servo. Den er tilsynelatande (nokså) uavhengig av turtall. EDIT: Den er riktignok tilsynelatande uavhengig av turtall, men øker i intensitet når bilen ruller fortere. Håper ikkje dette er frå sila i bunnpanna (er jo slettes ikkje sikkert, men vil tru verkstedet som fixa veivhusventilasjonen hadde nede og reingjorde bunnpanna samt sila). Tar nok uansett tek ned bunnpanna og sila og sjekker ved neste oljeskift, for å vere sikker.
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
- Karl N1641
- 2.0 bar

- Kontakt:
Dyserens gjorde susen - enkelt og billig.KMT skrev:Frå rundt 1 700 rpm og oppover i 3.-5. gir fusker motoren til tider litt. Merkast spesielt godt ved pådrag. Har sjekka at det ikkje er kondens. Motoren er forøvrig urørt (ikkje trimma). Mistenker at tennpluggar/-kablar er modne for utskiftning.
EDIT:
Nykkinga kom tilbake. Løste dette med bytte av bensinfilter. Voila!
Sist redigert av Karl N1641 den 17 sep 2009, 07:37, redigert 1 gang totalt.
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
-
Singsaker
- 2.0 bar

- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
Hvilke foringer bør byttes til powerflex, evt alle og har speedparts et ferdig sett slik at "hvitsnippene" slipper å tenke?Ingvar N629 skrev:Skal du bytte ut de fremre bærearmsforingene foran, så bytt ikke til nye originale! De ryker igjen om kort tid. Kjøp heller powerflex-foringer, de er billigere, holder omtrent evig og gjør mye for kjøreegenskapene, særlig på en bil som er så slapp i understellet som 9-5.
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
kjøp alt utenom foringer til krengestagene. Foran er det vanskelig å sette på, og bak er det visst heller ikke verdt styret. de originale pleier ikke å ryke. kjøp alt annet, og pass på riktig årsmodell:) Er vel snakk om de 2 til fremre lenkearm i bakakselen, samt 2 sett (foran og bak) til bærearmene foran...Singsaker skrev:Hvilke foringer bør byttes til powerflex, evt alle og har speedparts et ferdig sett slik at "hvitsnippene" slipper å tenke?Ingvar N629 skrev:Skal du bytte ut de fremre bærearmsforingene foran, så bytt ikke til nye originale! De ryker igjen om kort tid. Kjøp heller powerflex-foringer, de er billigere, holder omtrent evig og gjør mye for kjøreegenskapene, særlig på en bil som er så slapp i understellet som 9-5.
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998
9-5 2,3 t 1998
-
Singsaker
- 2.0 bar

- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
Er det mulig for de vise-menn å legge ved linker på hvilke man bør skifte?oddi N108 skrev:kjøp alt utenom foringer til krengestagene. Foran er det vanskelig å sette på, og bak er det visst heller ikke verdt styret. de originale pleier ikke å ryke. kjøp alt annet, og pass på riktig årsmodell:) Er vel snakk om de 2 til fremre lenkearm i bakakselen, samt 2 sett (foran og bak) til bærearmene foran...Singsaker skrev:Hvilke foringer bør byttes til powerflex, evt alle og har speedparts et ferdig sett slik at "hvitsnippene" slipper å tenke?Ingvar N629 skrev:Skal du bytte ut de fremre bærearmsforingene foran, så bytt ikke til nye originale! De ryker igjen om kort tid. Kjøp heller powerflex-foringer, de er billigere, holder omtrent evig og gjør mye for kjøreegenskapene, særlig på en bil som er så slapp i understellet som 9-5.
mvh oddi
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.