Skal muligens kjøpe ny bil til høsten

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Skal muligens kjøpe ny bil til høsten

Legg inn av Aleks_ » 26 apr 2009, 21:19

Hallo hallo.

Jeg driver å lukter på å kjøpe ny bil til høsten.
Og i den forbindelse så har jeg sett meg ut tre modeller. 9-5 opp til ca 2004, 9-3 SS 2003-2004 eller en Viggen..
Dette er biler som ligger rett oppunder 200 000 eller bittelitt over. Har ikke tenkt til å bruke så mye mer enn 200 000, så jeg setter grensa der. Skal ikke være stasjonsvogn :wink:
Skal ha bensin+turbo denne gangen. Vil ha snurre :lol:

Så her er problemstillinga mi: Jeg ANER ikke hvilken bil jeg vil ha. Er så mange faktorer som spiller inn her.

Kan begynne med 9-5.
Aero blir jo desverrre utenfor rekkevidde med tanke på pris.
Har hørt mye forskjellig om disse. De fikk vel en oppdatering av forstillinga rundt 2000(husker ikke eksakt årstall), og vil gjerne ha denne. Pluss at det kom jo en oppdatering utseende messig i 2002(?) som gjorde bilen mye penere, synes jeg.

Jeg har også på en måte forelska meg i 2,3 literen etter at jeg prøvekjørte denne:
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16135767
Tror det satt Steg 2 BSR i denne. Og den syntes jeg var nydelig å kjøre. Likte draget bra. Syntes også den satt bra i svingene.
Men, har lest at 9-5 er som å kjøre båt, når det gjelder svinger. Og at den blir mye bedre med poly foringer, senk+nye dempere. Hva synes dere som kjører 9-5? Har desverre ikke fått muligheten til å prøvd så mange forskjellige 9-5'er enda. Frister litt å få prøvd 2,0t før jeg bestemmer meg helt her.
Er litt usikker på hvor aktuell 9-5 er. Skal jeg ha 9-5 vil jeg gjerne prøve å få tak i 2,3t med manuell kasse og i sedanutgaven. Dette er sjeldent! :|
En annen ting er jo motorene. Veivhusventilasjonen på disse var jo ikke akkurat de beste, og mange bærer jo litt preg av dette. Noen måte man kan se dette på, uten å operere seg inn til kjedet?


Og videre med 9-3 SS.
Denne synes jeg er penest av disse. Veldig pen med Aero kit og litt liten klaring til bakken :lol:
Men, med tanke på at 200 000 er taket, så må det bli en 2003 eller en 2004 mod. Og da vandrer tankene mine mot barndomssykdommer. Er det noen kjente "sykdommer" på disse? Har lest litt rundt om noen uheldige eiere som har hatt dyre reperasjoner på alt ifra rattstamme til diverse elektrisk. Har lite lyst på dette.. :?

Og en annen ting, 1,8t og 2,0t er samme motoren? Bare sw som er annerledes?
At understell, turbo, utstyrsnivå osv osv er likt på disse?
Det er vel denne bilen som frister mest av dem. Ny, pen, og sportslig. Drømmer om noe liknende til det Jan Magnus har drevet med på sin.. :)
Hvordan er det å skru på denne i forhold til feks en Ng900/9-3?
Hvordan tåler denne motoren trim? Tenker da mest på BSR/chip osv. Sikter på en 250 hk( \:D/ ) kanskje. Blir det noe mer varmeutvikling hvis man drar såpass ut av en 2,0? Må mer kjøling til feks?

Og til sist: Viggen.
Denne er jo veldig sportslig, i forhold til de to andre. Og jeg sikter jo etter en sportslig bil.
Men, jeg kjører jo en Ng900 nå, og 9-3/Viggen er ikke så veeeldig annerledes inni, eller utseende messig. Det er jo klart forskjeller, men hovedsaklig samme form og layout. Og jeg er redd jeg kan bli fort lei det. :?
Kjenner jeg vil ha noe nytt i forhold til den jeg har nå.
Hvordan er forstillinga på Viggen i forhold til det som sitter på min nå? På 9-3 er den jo rimelig lik. Og forstillinga på min og meg har slitt litt med å komme overens :roll:

Her er det sikkert 100 agrumenter som mangler, men det var de jeg kom på nå. Skal spytte inn mer når det kommer.

De "kravene" jeg har er: Saab, turbo, klima, manuell kasse, cruisecontroll, helst antispinn(Vinter..), og takluke. Takluka er ikke så farlig, men er jo litt morsomt å ha :lol:

Tenker også litt på trim av disse. Har lyst på en kraftig bil(ca 230-250hk). Hvordan tåler motor, girkasse, forstilling osv dette på de forskjellige bilene? Hva har en tendens til å gå først? :wink:

Er altså veldig usikker her..

Alt av innspill ropes hurra for :wink:
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Skal muligens kjøpe ny bil til høsten

Legg inn av Helge » 26 apr 2009, 21:26

2000-2002 Aero får du til langt under 200.000 nå.
Prisene har sunket litt i det siste.
Ligger flere på Finn. Men bare Estate dessverre.

Jeg har Estate 2,3.
Og det er en båt.
Men den har rullet 200.000. På orginalt understell. Så det er nok litt slitent.
Blir oppgradert i disse dager.
En kompis har 98 sedan på orginalt understell. Og den er helt grei. Men ikke noe mere enn det.
Skal du kjøre litt aktivt i svinger kan det lønne seg å oppgradere.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Skal muligens kjøpe ny bil til høsten

Legg inn av Aleks_ » 26 apr 2009, 21:33

hsd skrev:Men bare Estate.
Akkurat, og jeg er ikke helt klar for stasjonsvogn enda.. :)
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Skal muligens kjøpe ny bil til høsten

Legg inn av Helge » 26 apr 2009, 21:45

Aleks_ skrev:
hsd skrev:Men bare Estate.
Akkurat, og jeg er ikke helt klar for stasjonsvogn enda.. :)
Den er veldig pen da 8)
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Trond_
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 371
Registrert: 24 jan 2008, 00:10
Navn: Trond
Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod
Sted: Måløy

Re: Skal muligens kjøpe ny bil til høsten

Legg inn av Trond_ » 27 apr 2009, 20:31

Viggen... 8)

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Skal muligens kjøpe ny bil til høsten

Legg inn av Aleks_ » 28 apr 2009, 09:31

Trond_ skrev:Viggen... 8)
Fordi...?

Prøver å få opp erfaringer, meninger, tips og råd her.
Dette er ikke en "kjøp den!" tråd :wink:
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Skal muligens kjøpe ny bil til høsten

Legg inn av Aleks_ » 28 apr 2009, 09:34

hsd skrev:Jeg har Estate 2,3.
Og det er en båt.
Men den har rullet 200.000. På orginalt understell. Så det er nok litt slitent.
Blir oppgradert i disse dager.
En kompis har 98 sedan på orginalt understell. Og den er helt grei. Men ikke noe mere enn det.
Skal du kjøre litt aktivt i svinger kan det lønne seg å oppgradere.
Så å bytte til strammere foringer og muligens nye dempere og fjærer er å anbefale på 9-5?
Hvordan er 9-5 i forhold til NG900 når det gjelder båtfaktoren? :lol:
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Skal muligens kjøpe ny bil til høsten

Legg inn av Helge » 28 apr 2009, 09:55

Skal hente en NG900 i løpet av uken. Da kan du få svar :D

Dette med båt er litt overdrevet. En 9-5 med orginalt understell som ikke er utslitt er som å kjøre de fleste andre biler i denne størrelesen. Du må huske at 9-5 er en stor TUNG bil som er bygget for komfort.
Men når det er sagt så kan den gjøres passe sportslig med forholdsvis enkle grep.
Jeg har kjørt en 9-5 med orginalt sportunderstell, sportspakke, og den var merkbart mere sportslig enn min.
Mange 9-5 ble levert med dette.
Men noen racerbil blir 9-5 aldri.
Hvis det er det du vil ha ville jeg sett på 9-3 Viggen f.eks.

Men skal du ha en stor bil som går bra, som er lett å trimme, og som kan gjøres litt sportslig med andre dempere og fjærer, så kjøper du 9-5.

Det beste er om du prøvekjører de bilene du vurderer.
Men du skriver jo at du har prøvekjørt 9-5, så da vet du jo om det er en båt. :wink:
Aleks_ skrev: Skal jeg ha 9-5 vil jeg gjerne prøve å få tak i 2,3t med manuell kasse og i sedanutgaven. Dette er sjeldent! :|
Bilen du linker til på Finn har jo alt dette. Og lav km. Og den koster under 200k. Løp og Kjøp :mrgreen:
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Skal muligens kjøpe ny bil til høsten

Legg inn av Aleks_ » 28 apr 2009, 10:12

hsd skrev:Skal hente en NG900 i løpet av uken. Da kan du få svar :D
Gode greier! :D
hsd skrev:Bilen du linker til på Finn har jo alt dette. Og lav km. Og den koster under 200k. Løp og Kjøp :mrgreen:
Hehe, saken er at jeg går befalsskole nå, og det med en månedslønn på ca 6000, noe som ikke holder til den bilen. Så derfor må jeg vente til høsten når jeg hopper opp ett hakk i gradene og begynner å få vanlig lønn. Så om denne fortsatt ligger for salg i september kanskje, så er det ikke fritt for at den blir kjøpt da nei.. :)
Likte denne veldig godt. :) Litt lavere tyngdepunkt, pene felger, og ymse blå foringer gjør forhåpentligvis susen. :)

Men ja, det er en tung bil, så det er jo i bunn og grunn tre forskjellige biler. Viggen er jo den som kanskje er mest sportslig av disse. 9-3'en blir jo mellomtingen igjen, men den har vel ikke blitt noen lettvekter den heller. :)
Skal ikke være lett det her :roll: :P
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: Skal muligens kjøpe ny bil til høsten

Legg inn av Trond N47 » 28 apr 2009, 10:27

9-5 fra 2004 med sportsunderstell er et bra utgangspunkt. Etter oppgraderingen i 2002 ble bilen grei å kjøre med originalt sportsunderstell. Den krenger lite og er ganske rask i reaksjonene i sedan-versjonen. Med nye foringer i polyurethan og enda stivere støtdempere kan den faktisk bli insprerende å kjøre.

Fra M04 kom 9-5 med nye stempelringer som reduserte risikoen for "oilsludge". Fra da er 9-5 en driftsikker bil som SAAB ga 8 års motorgaranti på.

I forhold til og9-3 er det en helt annen klasse over kjøreegenskaper og retningstabilitet. Bakhjulsopphenget til ng900 og og9-3 ble hentet fra den første generasjonen Astra, og det bærer bilen tydelig preg av. Skal du ha et alternativ til 9-5 så må det bli en ng9-3 som virkelig er morsom å kjøre (vel og merke MED sportsunderstell). Prøvde en helt ny uten i fjor, og det var som å padle balje :(
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Skal muligens kjøpe ny bil til høsten

Legg inn av Andrew N1328 » 28 apr 2009, 17:33

Du kommer til å bli skuffet over 2.0t om du har prøvd 2.3t i 9-5... Har selv 2.0t med hirsch, og syntes denne gikk kjempebra, helt til jeg fikk prøve en 2.3t hirsch, den har det lille ekstra draget, pluss at responsen er mye bedre...

Når det gjelder sportslighet så er vel 9-5 litt stor og tung som flere sier her, jeg satte på h&r fjærer og bilstein dempere, og det ble en helt annen bil, mye bedre! nå har jeg kun prøvd ng9-3 i original tilstand, men den er nok å foretrekke om du vil ha skikkelige sportslige egenskaper.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Skal muligens kjøpe ny bil til høsten

Legg inn av Aleks_ » 28 apr 2009, 19:48

Ja, er redd jeg har "brent" meg på 2,3 literen der.. :P

Men har hørt noe om at forsikringsselskapene ikke er helt happy i 2,3t? Men at de godkjenner den hvis veivhusventilasjonen er oppgradert?

Hvordan er deletilgangen på 2,3t? Hadde en kamerat med 9000 2,3t og han påstod han slet med å få tak i deler. Men har aldri lest noe om dette rundt på forumet her, så får ikke det helt til å skjønne.

Ja, ser også for meg at NG9-3 blir litt mer sportslig.

Det jeg er ute etter er en bil som blir god å kjøre i svingene, rask i akselerasjon, god og stabil. Og med litt finjusteringer blir 9-5 den bilen, tror jeg.

Skal prøve å snuse litt rundt førstkommende fredag, på treffet på Karihaugen. Mener å ha lest at både Jan Magnus kommer, og Morten. Så da kan jeg snuse litt rundt bilene deres. :lol:
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Skal muligens kjøpe ny bil til høsten

Legg inn av Andrew N1328 » 28 apr 2009, 20:30

Aleks_ skrev:Ja, er redd jeg har "brent" meg på 2,3 literen der.. :P

Men har hørt noe om at forsikringsselskapene ikke er helt happy i 2,3t? Men at de godkjenner den hvis veivhusventilasjonen er oppgradert?

Hvordan er deletilgangen på 2,3t? Hadde en kamerat med 9000 2,3t og han påstod han slet med å få tak i deler. Men har aldri lest noe om dette rundt på forumet her, så får ikke det helt til å skjønne.

Ja, ser også for meg at NG9-3 blir litt mer sportslig.

Det jeg er ute etter er en bil som blir god å kjøre i svingene, rask i akselerasjon, god og stabil. Og med litt finjusteringer blir 9-5 den bilen, tror jeg.

Skal prøve å snuse litt rundt førstkommende fredag, på treffet på Karihaugen. Mener å ha lest at både Jan Magnus kommer, og Morten. Så da kan jeg snuse litt rundt bilene deres. :lol:
Du burde sjekke om veivhusventilasjonen er oppgradert, dette er et "must" ved kjøp av modellår 1998-2003.

når det gjelder deler kan jeg ikke gi et sikkert svar, men tviler på at B235 motoren er vanskelig å få deler til...
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Skal muligens kjøpe ny bil til høsten

Legg inn av Helge » 28 apr 2009, 20:32

Alle selskap forsikrer Saab 9-5. Uansett hvilken motor du har i den.
If har en bruktbilforsikring som gjelder motor og drivverk.
Her er Saab svartelistet. Men de vil selge deg en slik forsikring hvis bilen har siste oppdatering på veivhusventilasjonen og er godkjent på If-verksted.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Skal muligens kjøpe ny bil til høsten

Legg inn av Aleks_ » 29 apr 2009, 08:28

Er det noen måte å se på at veivhusventilasjonen er oppgradert da? Står det spesiefikt i serviceheftet?

Nei, har heller ikke hørt om noe problemer med deletilgang på de motorene. :)

Har forsikring i Terra, og har i år fått 70% bonus. Og har fått noen bra tilbus på forsikring på alle de tre bilene.
NG9-3: 5000 i delkasko, og 12 000 i fullkasko.
9-5 2003: ca 5500 i delkasko, 13 000 i fullkasko.
Viggen 2000 mod: 6000 i delkasko og 17 000 i fullkasko.

Er dette urimelig? :)
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Svar