Jeg driver å lukter på å kjøpe ny bil til høsten.
Og i den forbindelse så har jeg sett meg ut tre modeller. 9-5 opp til ca 2004, 9-3 SS 2003-2004 eller en Viggen..
Dette er biler som ligger rett oppunder 200 000 eller bittelitt over. Har ikke tenkt til å bruke så mye mer enn 200 000, så jeg setter grensa der. Skal ikke være stasjonsvogn

Skal ha bensin+turbo denne gangen. Vil ha snurre

Så her er problemstillinga mi: Jeg ANER ikke hvilken bil jeg vil ha. Er så mange faktorer som spiller inn her.
Kan begynne med 9-5.
Aero blir jo desverrre utenfor rekkevidde med tanke på pris.
Har hørt mye forskjellig om disse. De fikk vel en oppdatering av forstillinga rundt 2000(husker ikke eksakt årstall), og vil gjerne ha denne. Pluss at det kom jo en oppdatering utseende messig i 2002(?) som gjorde bilen mye penere, synes jeg.
Jeg har også på en måte forelska meg i 2,3 literen etter at jeg prøvekjørte denne:
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16135767
Tror det satt Steg 2 BSR i denne. Og den syntes jeg var nydelig å kjøre. Likte draget bra. Syntes også den satt bra i svingene.
Men, har lest at 9-5 er som å kjøre båt, når det gjelder svinger. Og at den blir mye bedre med poly foringer, senk+nye dempere. Hva synes dere som kjører 9-5? Har desverre ikke fått muligheten til å prøvd så mange forskjellige 9-5'er enda. Frister litt å få prøvd 2,0t før jeg bestemmer meg helt her.
Er litt usikker på hvor aktuell 9-5 er. Skal jeg ha 9-5 vil jeg gjerne prøve å få tak i 2,3t med manuell kasse og i sedanutgaven. Dette er sjeldent!

En annen ting er jo motorene. Veivhusventilasjonen på disse var jo ikke akkurat de beste, og mange bærer jo litt preg av dette. Noen måte man kan se dette på, uten å operere seg inn til kjedet?
Og videre med 9-3 SS.
Denne synes jeg er penest av disse. Veldig pen med Aero kit og litt liten klaring til bakken

Men, med tanke på at 200 000 er taket, så må det bli en 2003 eller en 2004 mod. Og da vandrer tankene mine mot barndomssykdommer. Er det noen kjente "sykdommer" på disse? Har lest litt rundt om noen uheldige eiere som har hatt dyre reperasjoner på alt ifra rattstamme til diverse elektrisk. Har lite lyst på dette..

Og en annen ting, 1,8t og 2,0t er samme motoren? Bare sw som er annerledes?
At understell, turbo, utstyrsnivå osv osv er likt på disse?
Det er vel denne bilen som frister mest av dem. Ny, pen, og sportslig. Drømmer om noe liknende til det Jan Magnus har drevet med på sin..

Hvordan er det å skru på denne i forhold til feks en Ng900/9-3?
Hvordan tåler denne motoren trim? Tenker da mest på BSR/chip osv. Sikter på en 250 hk(

Og til sist: Viggen.
Denne er jo veldig sportslig, i forhold til de to andre. Og jeg sikter jo etter en sportslig bil.
Men, jeg kjører jo en Ng900 nå, og 9-3/Viggen er ikke så veeeldig annerledes inni, eller utseende messig. Det er jo klart forskjeller, men hovedsaklig samme form og layout. Og jeg er redd jeg kan bli fort lei det.

Kjenner jeg vil ha noe nytt i forhold til den jeg har nå.
Hvordan er forstillinga på Viggen i forhold til det som sitter på min nå? På 9-3 er den jo rimelig lik. Og forstillinga på min og meg har slitt litt med å komme overens

Her er det sikkert 100 agrumenter som mangler, men det var de jeg kom på nå. Skal spytte inn mer når det kommer.
De "kravene" jeg har er: Saab, turbo, klima, manuell kasse, cruisecontroll, helst antispinn(Vinter..), og takluke. Takluka er ikke så farlig, men er jo litt morsomt å ha

Tenker også litt på trim av disse. Har lyst på en kraftig bil(ca 230-250hk). Hvordan tåler motor, girkasse, forstilling osv dette på de forskjellige bilene? Hva har en tendens til å gå først?

Er altså veldig usikker her..
Alt av innspill ropes hurra for