Steg 1??

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Kawa

Steg 1??

Legg inn av Kawa » 06 sep 2004, 07:08

Sikkert vært oppe mange ganger før, men...

Vil min 9000CSE 96mod 2,3 ltt med ca 180k på speedometeret tåle en oppgradering fra 170 til 235 hest??
Uten at turbo, kasse, motor takker for seg innen kort tid??

Mvh Rune

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 06 sep 2004, 07:59

Den bilen tåler mye mer enn du aner! Eneste svake leddet er clutchen,
men et clutchbytte skremmer ihvertfall ikkee meg.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Kawa

Legg inn av Kawa » 06 sep 2004, 08:21

Er den eneste forskjellen på en aero clutch og "vanlig" clutch at den tåler noe mer? (Passer den på min??) :roll:

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 06 sep 2004, 08:31

Alle 2,3 turbo med 200 hk eller mer har den større clutchen. Den passer rett på de andre motorene også såvidt jeg vet. Du må selvfølgelig bytte både trykkplate og lamell.

Men bruk opp den gamle clutchen først, den holder i litt over et år hvis du ikke kjører helt tulling.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
SPEEDPARTS N327
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 819
Registrert: 01 jun 2004, 01:00
Medlemsnummer: N327
Navn: Speedparts Norway
Bil: Norges raskeste SAAB
Sted: Kjeller Vest 1 - 3
Kontakt:

Re: Steg 1??

Legg inn av SPEEDPARTS N327 » 06 sep 2004, 09:22

Kawa skrev:Sikkert vært oppe mange ganger før, men...

Vil min 9000CSE 96mod 2,3 ltt med ca 180k på speedometeret tåle en oppgradering fra 170 til 235 hest??
Uten at turbo, kasse, motor takker for seg innen kort tid??

Mvh Rune
Heisan.

Dette skal ikke være noe problem, men å sjekke ut at bilen er i god stand før dette gjøres kan være en fordel.

Når det gjelder motor og gearkasse på 9000, og din 96 modell er dette sterke saker, i tillegg har jo SAAB levert 9000 aero med ca 225 hk.

Hvis din bil er i god stand, bør det ikke by på problemer.

Mvh
Speedparts 8)
Close to your SAAB, closer to you with speedparts
www.speedparts.no

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

clutch

Legg inn av Petter 900 T » 06 sep 2004, 09:43

Ved bytte fra 215 til 228 på og 900 må svinghjul byttes.

Vil tro at bytte fra 228 til 240 på 9000 også medfører nytt svinghjul.

det finnes Sachs forsterket clutch til 228 mm, delenummer:

Bilde

Kjører med denne på "Gatebilen"

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Kawa

Legg inn av Kawa » 06 sep 2004, 11:30

Det vil altså si at en clutchen på 170 hk er fysisk mindre enn 200 hk+ clutchen??

Hvor mye koster i såfall en slik forsterket clutch? Og den vil tåle de "nye" påkjenningene??

Kawa

Legg inn av Kawa » 06 sep 2004, 14:27

Hva med godkjenning å slikt? Er det noen som bryr seg med slikt???
Er vel en del modifiserte biler etterhvert.... Blir vel evt dyrere forsikring og en stor papitmølle.....

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 sep 2004, 14:39

Ang. godkjenning er det TÜV-godkjenning som gjeld for gatebruk.
Veit ikkje heilt kva som skal godkjennast og ei, men so lenge det er typeodkjent for bruk på ein bilmodell burde det vere grei skuring?

Det einaste du treng tenkje på ved trim er innbetaling av avgifter om bilene er fysstegongs.reg i Norge etter 1.1.1996. Om det er gjordt før treng du ikkje tenkje på det. Men det er enkelte har eg sett som får trafikkstasjonen til å skrive inn at bilen er trimma, og har gitt forsikringsselskapet beskjed om det.

Svar