
900T-86 vs. 900-93 dilemma
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma
Katalysatoren er jo fra 2.25 tommers eksos da, så den passer ikke uten å kappe å sveise en del 

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma
Dette er heller ikke noe problem slik jeg ser det, han har jo alt som trengs for å få en optimal bil ut av 2 stk delebiler! En turboblokk er en turboblokk, så send 86-ern til honing, og bruk innsug og topp fra 2.1 så blir det knall! Jeg ser ikke problemet ditt her altså, når han har så godt utgangspunkt som detteog900turbo skrev:
Hvis Eidrik velger å konvertere 93-modellen kan han sikkert bruke både Lamba-sensoren og katalysatoren fra den, men det er småting i denne sammenhengen...
Det han ikke kan bruke er EZK-tenninga da den er tilpasset sugemotorer og 2,1 blokka som blir for svak ved høye ladetrykk selv med den nødvendige senking av kompresjonen. Antar det har noe med toppakninga og klaring til kjølekanaler å gjøre. Er i tvil om LH 2.4.2 boksen med de blåe sprederene vil gi rett blanding og nok bensin ved trykkmating? Mulig det kan byttes chip og spredere som ordner det, men denne oversikten viser at det er mange varianter av komponentene i LH-systemet, og det kan være greit å ha samsvar mellom motor og system.
http://homepage.mac.com/ljwest/test/LHparts.html
Ellers gikk Saab over til Lucas på nyere turbo-modeller her på berget, men ikke i USA, der de fortsatte med Bosch.

Ottar: Stemmer det, det hadde jeg glemt


"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma
Jo, det er mulig jeg foregriper begivenhetene litt. Hvis han får godkjent ombygginga med en 86-motor uten katalysator er selvfølgelig alt i orden 

Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma
Hvorfor uten kat? Selvfølgelig dersom han skal bruke 86motoren så er han ikke påtvunget kat, den ser jeg, men jeg tror nå jeg hadde hivd på en uansett jeg, kanskje litt for "miljø-relatert" i min tankegang jeg da menog900turbo skrev:Jo, det er mulig jeg foregriper begivenhetene litt. Hvis han får godkjent ombygginga med en 86-motor uten katalysator er selvfølgelig alt i orden


"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma
Det var da voldsomt til fantasering da
Når bilen er en 93-modell så er det selvfølgelig det som gjelder i forhold til eksoskrav mm, med andre ord så MÅ han ha katalysator. Strengt tatt så trenger faktisk ikke biltilsynet (og Saab) å godkjenne at man setter inn motoren fra 86 ettersom den er levert med andre forutsetninger på utslippskrav.
Jeg vil tro at om man skal få det godkjent (i allefall på korrekt måte) så må det monteres innsprøytning og kat fra en turbomotormotor som er levert med dette. Nå i disse dager der de også tydeligvis holder på å bli strengere med motornummer også så bør man i allefall sjekke opp dette på forhånd.

Jeg vil tro at om man skal få det godkjent (i allefall på korrekt måte) så må det monteres innsprøytning og kat fra en turbomotormotor som er levert med dette. Nå i disse dager der de også tydeligvis holder på å bli strengere med motornummer også så bør man i allefall sjekke opp dette på forhånd.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma
My bad! Var ikke så nøye i mine formuleringer her, men kan ettertrykkelig bekrefte at BT (hvertfall her i Trondheim) er rimelig hissige på avgass og rett downpipe, hehe, og at det bør inn en tilsvarende turbomotor for å i det hele tatt få lov til å kjøre på veien med den. Jeg ville bare fremheve at med de to delebilene, så burde det ikke være noe problem å få til en heidundrende fin turbomotorTor N12 skrev:Det var da voldsomt til fantasering daNår bilen er en 93-modell så er det selvfølgelig det som gjelder i forhold til eksoskrav mm, med andre ord så MÅ han ha katalysator. Strengt tatt så trenger faktisk ikke biltilsynet (og Saab) å godkjenne at man setter inn motoren fra 86 ettersom den er levert med andre forutsetninger på utslippskrav.
Jeg vil tro at om man skal få det godkjent (i allefall på korrekt måte) så må det monteres innsprøytning og kat fra en turbomotormotor som er levert med dette. Nå i disse dager der de også tydeligvis holder på å bli strengere med motornummer også så bør man i allefall sjekke opp dette på forhånd.

"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 26 des 2007, 03:35
- Medlemsnummer: N1597
- Bil: T16 93/81 & 9-5 2.3t 01
- Kontakt:
Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma
Prosjekttråd opprettet her
viewtopic.php?f=25&t=25909
viewtopic.php?f=25&t=25909