900T-86 vs. 900-93 dilemma

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma

Legg inn av Ottar N398 » 27 mai 2009, 21:41

Katalysatoren er jo fra 2.25 tommers eksos da, så den passer ikke uten å kappe å sveise en del :mrgreen:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma

Legg inn av Andreas N1194 » 28 mai 2009, 05:30

og900turbo skrev:
Hvis Eidrik velger å konvertere 93-modellen kan han sikkert bruke både Lamba-sensoren og katalysatoren fra den, men det er småting i denne sammenhengen...

Det han ikke kan bruke er EZK-tenninga da den er tilpasset sugemotorer og 2,1 blokka som blir for svak ved høye ladetrykk selv med den nødvendige senking av kompresjonen. Antar det har noe med toppakninga og klaring til kjølekanaler å gjøre. Er i tvil om LH 2.4.2 boksen med de blåe sprederene vil gi rett blanding og nok bensin ved trykkmating? Mulig det kan byttes chip og spredere som ordner det, men denne oversikten viser at det er mange varianter av komponentene i LH-systemet, og det kan være greit å ha samsvar mellom motor og system.

http://homepage.mac.com/ljwest/test/LHparts.html

Ellers gikk Saab over til Lucas på nyere turbo-modeller her på berget, men ikke i USA, der de fortsatte med Bosch.
Dette er heller ikke noe problem slik jeg ser det, han har jo alt som trengs for å få en optimal bil ut av 2 stk delebiler! En turboblokk er en turboblokk, så send 86-ern til honing, og bruk innsug og topp fra 2.1 så blir det knall! Jeg ser ikke problemet ditt her altså, når han har så godt utgangspunkt som dette :roll:

Ottar: Stemmer det, det hadde jeg glemt :P Men han må jo lage ny eksos uansett (om han ikke vil bruke 86-anlegget da) ;)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma

Legg inn av og900turbo » 28 mai 2009, 07:02

Jo, det er mulig jeg foregriper begivenhetene litt. Hvis han får godkjent ombygginga med en 86-motor uten katalysator er selvfølgelig alt i orden :)
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma

Legg inn av Andreas N1194 » 28 mai 2009, 07:16

og900turbo skrev:Jo, det er mulig jeg foregriper begivenhetene litt. Hvis han får godkjent ombygginga med en 86-motor uten katalysator er selvfølgelig alt i orden :)
Hvorfor uten kat? Selvfølgelig dersom han skal bruke 86motoren så er han ikke påtvunget kat, den ser jeg, men jeg tror nå jeg hadde hivd på en uansett jeg, kanskje litt for "miljø-relatert" i min tankegang jeg da men :P Uansett hvordan motor han velger å sette inn i 93-ern, så vil de ekstra delene fra 2.1-sugern gi et knall resultat hvertfall ;)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma

Legg inn av Tor N12 » 28 mai 2009, 10:25

Det var da voldsomt til fantasering da #-o Når bilen er en 93-modell så er det selvfølgelig det som gjelder i forhold til eksoskrav mm, med andre ord så MÅ han ha katalysator. Strengt tatt så trenger faktisk ikke biltilsynet (og Saab) å godkjenne at man setter inn motoren fra 86 ettersom den er levert med andre forutsetninger på utslippskrav.
Jeg vil tro at om man skal få det godkjent (i allefall på korrekt måte) så må det monteres innsprøytning og kat fra en turbomotormotor som er levert med dette. Nå i disse dager der de også tydeligvis holder på å bli strengere med motornummer også så bør man i allefall sjekke opp dette på forhånd.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma

Legg inn av Andreas N1194 » 28 mai 2009, 11:21

Tor N12 skrev:Det var da voldsomt til fantasering da #-o Når bilen er en 93-modell så er det selvfølgelig det som gjelder i forhold til eksoskrav mm, med andre ord så MÅ han ha katalysator. Strengt tatt så trenger faktisk ikke biltilsynet (og Saab) å godkjenne at man setter inn motoren fra 86 ettersom den er levert med andre forutsetninger på utslippskrav.
Jeg vil tro at om man skal få det godkjent (i allefall på korrekt måte) så må det monteres innsprøytning og kat fra en turbomotormotor som er levert med dette. Nå i disse dager der de også tydeligvis holder på å bli strengere med motornummer også så bør man i allefall sjekke opp dette på forhånd.
My bad! Var ikke så nøye i mine formuleringer her, men kan ettertrykkelig bekrefte at BT (hvertfall her i Trondheim) er rimelig hissige på avgass og rett downpipe, hehe, og at det bør inn en tilsvarende turbomotor for å i det hele tatt få lov til å kjøre på veien med den. Jeg ville bare fremheve at med de to delebilene, så burde det ikke være noe problem å få til en heidundrende fin turbomotor ;)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

eidrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 26 des 2007, 03:35
Medlemsnummer: N1597
Bil: T16 93/81 & 9-5 2.3t 01
Kontakt:

Re: 900T-86 vs. 900-93 dilemma

Legg inn av eidrik » 29 mai 2009, 22:57

Prosjekttråd opprettet her
viewtopic.php?f=25&t=25909

Svar