Batteri i bagasjerommet, batterib?j osv
Moderator: Moderatorer
Ja, ein sikring bør ein ha. Om ein skulle kollidere, eller at ledningen skulle få kontakt med jord på ei anna måte. Då vil det bli god gnist
Eg her ein 200amp sikring på kabelen. Eg brukar 30mm2 kabel frå bagasjerom til motorom. Det funkar fint, men er vel kanskje i det minste laget.

Saab 9-5 Vector Sport M05
vell... jeg syntes nå ikke det... jeg har fire 15" cerwin vega strokere... som er kobla ned til 0,5 ohm så den forrige forsterkern min begynte å brenne, å når jeg kjøpte en ny forsterker så ble det så rar lyd... å det var fordi batteriet ikke greide å levere nok strøm... så jeg bytta batteri (thudor 1000, forestenTurboTaf skrev:litt overkill kanskje? jeg har 21mm2 kabel på min 900w forsterker med 65a sikring... som anbefalt fra bilradiospesialisten, og på denne forsterkeren har jeg lightning audio bolt 6x9 høytalere og en 12"rockford fosgate sub, og dette spiller 133,6db... så 60mm2 på 600w forsterker er vel litt drøyt, 16mm2 skulle vell holde?2r-e-rik skrev:å så må vi tenke på spenningsfall her da... 12v har ikke så veldig bra gjennomstrømnings kapasitet... så jo tykkere kabel jo bedre... jeg har en 60mm2 kabel til forsterkern min... men den er jo bare på 600w... å det er jo 50ampere...![]()
![]()
men dette var jo i grunn VELDIG offtopic av meg

-
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Nei, men hva skjer om isolasjonen på kabele framover "gnages" av etter en tid?? Ikke kult å sitte med oppbrent bil da.Anonymous skrev:Er det en absolutt nødvendighet å sette på en sikring på kabelen hvis man skal flytte batteriet til bagasjerommet?

-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
- Frode N220
- 1,5 bar
- Sted: Stjørdal
Re: Batteri i bagasjerommet, batteriböj osv
Det er mere jeg ikke vet - enn hva jeg vet!oddiN108 skrev:Hei, skal hjem 1. oktober (fra tromsø, studerer her), og har i den forbindelse tenkt på hva slags mod's som kan gjøres på saaben mens jeg er hjemme disse 17 dagene, som ikke koster mye penger. Har da tenkt at å flytte batteriet kan være kjekt, i og med at jeg har planer om batteriböj,/effektanlegg neste år. (hehe, tenker langt frem:)) Hvordan er det med å sette batteriet en annen plass?

Hva en batterböj er, det vet jeg bl a ikke!
Hva er det?
Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
- Jon Magnus N251
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N251
- Navn: Jon Magnus
- Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
- Sted: Drammen
- Frode N220
- 1,5 bar
- Sted: Stjørdal
Skjønte forklaringa di godt jeg. Synes kanskje at batteribøy var et heller dårlig, men godt ord, da...
Hva med modifisert-etterturboeksosrør-bøy? Er ikke det ganske beskrivende, men forferdelig lang? (Kunne vært forkortet til MEB.)
Har jo selv vært innehaver av en av disse classic 900ene med övertrykksladdare (Saabs definitivt beste bil og den nest siste ekte Saaben noensinne?). Og jeg er jo derfor klar over at ingeniörerna kanskje ikke var helt i sitt kreative hjørne da de valgte å la batteriet stå på høyresiden, og sette inn ei blyplate. For deretter å knuffe nedi et batteri med uvanlig merkelige mål.
Takk. Da lærte jeg noe i dag og.

Hva med modifisert-etterturboeksosrør-bøy? Er ikke det ganske beskrivende, men forferdelig lang? (Kunne vært forkortet til MEB.)
Har jo selv vært innehaver av en av disse classic 900ene med övertrykksladdare (Saabs definitivt beste bil og den nest siste ekte Saaben noensinne?). Og jeg er jo derfor klar over at ingeniörerna kanskje ikke var helt i sitt kreative hjørne da de valgte å la batteriet stå på høyresiden, og sette inn ei blyplate. For deretter å knuffe nedi et batteri med uvanlig merkelige mål.
Takk. Da lærte jeg noe i dag og.

Frode N220
M60 Saab 93F
M60 Saab 93F
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
1. Batteriböj er då svensk, som vi har fornorska... ;DFrode N220 skrev:Hva med modifisert-etterturboeksosrør-bøy? Er ikke det ganske beskrivende, men forferdelig lang? (Kunne vært forkortet til MEB.)
2. C900 er då den siste klassiske SAAB som er produsert, einaste som er produsert etter og er i same SAAB-feeling klasse er 9-5 etter mi meining.
3. Husk på at ingentinggjørane ikkje tenkte på turbo og slikt då motorromet vart konstruert. Då var det 1.5 og 1.7 liters monstermaskiner som gjaldt. Men klart, dei kunne godt ha funne på ei betre løysing når Turbo-en gjorde sitt inntog, som frontmontert IC, og batteriet bak (kanskje under baksetet?), slik at ein lagom fin bøy kunne lagast på eksosanlegget...

vært på shoppingtur :)
Da har jeg kommet meg hjem, og har allerede blåst bort masse penger på kabel.. 75 mm bør vel holde? kjøpte også sikring+sikringsholder, disse er på 60 ampere.. holder dette? + en batteriboks på biltema. Regner ikke med at den holder særlig lenge:)
mvh oddi
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt: