Batteri i bagasjerommet, batterib?j osv

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 13 sep 2004, 08:23

Ja, ein sikring bør ein ha. Om ein skulle kollidere, eller at ledningen skulle få kontakt med jord på ei anna måte. Då vil det bli god gnist :shock: Eg her ein 200amp sikring på kabelen. Eg brukar 30mm2 kabel frå bagasjerom til motorom. Det funkar fint, men er vel kanskje i det minste laget.
Saab 9-5 Vector Sport M05

Gjest

Legg inn av Gjest » 13 sep 2004, 08:36

Hvor får man kjøpt slike sikringer og hvor mye koster de da? Trenger rundt 100-150A sikring?

2r-e-rik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 04 jul 2004, 01:00
Sted: spikkestad

Legg inn av 2r-e-rik » 13 sep 2004, 14:27

TurboTaf skrev:
2r-e-rik skrev:å så må vi tenke på spenningsfall her da... 12v har ikke så veldig bra gjennomstrømnings kapasitet... så jo tykkere kabel jo bedre... jeg har en 60mm2 kabel til forsterkern min... men den er jo bare på 600w... å det er jo 50ampere...
litt overkill kanskje? jeg har 21mm2 kabel på min 900w forsterker med 65a sikring... som anbefalt fra bilradiospesialisten, og på denne forsterkeren har jeg lightning audio bolt 6x9 høytalere og en 12"rockford fosgate sub, og dette spiller 133,6db... så 60mm2 på 600w forsterker er vel litt drøyt, 16mm2 skulle vell holde? :roll: :wink:

men dette var jo i grunn VELDIG offtopic av meg :roll:
vell... jeg syntes nå ikke det... jeg har fire 15" cerwin vega strokere... som er kobla ned til 0,5 ohm så den forrige forsterkern min begynte å brenne, å når jeg kjøpte en ny forsterker så ble det så rar lyd... å det var fordi batteriet ikke greide å levere nok strøm... så jeg bytta batteri (thudor 1000, foresten :wink: ) å da virka det bra foruten om kabelen som smelta da... å jeg syntes ikke at det var noe gøy å spikke den kabelen ut av bilen så har jeg "dratt" på litt...

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 13 sep 2004, 16:14

Anonymous skrev:Er det en absolutt nødvendighet å sette på en sikring på kabelen hvis man skal flytte batteriet til bagasjerommet?
Nei, men hva skjer om isolasjonen på kabele framover "gnages" av etter en tid?? Ikke kult å sitte med oppbrent bil da. :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 13 sep 2004, 16:59

Etter lovene er det vel en sikring maks 30 Cm fr abatteri som gjelder? Hvis ikke kan du få problemer med forsikringen hvis noe skulle skje..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 13 sep 2004, 19:35

noen som har en grei fasit over hvor stor sikring det skal til på det elektriske anlegget på en og900.

gjerne en link til hvor det selges også..
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Re: Batteri i bagasjerommet, batteriböj osv

Legg inn av Frode N220 » 24 sep 2004, 18:38

oddiN108 skrev:Hei, skal hjem 1. oktober (fra tromsø, studerer her), og har i den forbindelse tenkt på hva slags mod's som kan gjøres på saaben mens jeg er hjemme disse 17 dagene, som ikke koster mye penger. Har da tenkt at å flytte batteriet kan være kjekt, i og med at jeg har planer om batteriböj,/effektanlegg neste år. (hehe, tenker langt frem:)) Hvordan er det med å sette batteriet en annen plass?
Det er mere jeg ikke vet - enn hva jeg vet! :shock:

Hva en batterböj er, det vet jeg bl a ikke!

Hva er det?
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 24 sep 2004, 19:00

bateribøy er ett rør me slakkere bøy fra turboen, for å få bort 90gradersbøyen rett etter turboen, da denne ikke er veldig effektiv for effekten. dårli forklart kanskje, men du forsto?
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 24 sep 2004, 19:46

Skjønte forklaringa di godt jeg. Synes kanskje at batteribøy var et heller dårlig, men godt ord, da... :?

Hva med modifisert-etterturboeksosrør-bøy? Er ikke det ganske beskrivende, men forferdelig lang? (Kunne vært forkortet til MEB.)
Har jo selv vært innehaver av en av disse classic 900ene med övertrykksladdare (Saabs definitivt beste bil og den nest siste ekte Saaben noensinne?). Og jeg er jo derfor klar over at ingeniörerna kanskje ikke var helt i sitt kreative hjørne da de valgte å la batteriet stå på høyresiden, og sette inn ei blyplate. For deretter å knuffe nedi et batteri med uvanlig merkelige mål.

Takk. Da lærte jeg noe i dag og. :D
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 24 sep 2004, 20:03

Det heter vel batteribøy av den grunn at du er nødt til å fjerne batteriet fra sin originale lokasjon for å få plass til "batteribøy'en"..
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 24 sep 2004, 22:53

Frode N220 skrev:Hva med modifisert-etterturboeksosrør-bøy? Er ikke det ganske beskrivende, men forferdelig lang? (Kunne vært forkortet til MEB.)
Har jo selv vært innehaver av en av disse classic 900ene med övertrykksladdare (Saabs definitivt beste bil og den nest siste ekte Saaben noensinne?). Og jeg er jo derfor klar over at ingeniörerna kanskje ikke var helt i sitt kreative hjørne da de valgte å la batteriet stå på høyresiden, og sette inn ei blyplate. For deretter å knuffe nedi et batteri med uvanlig merkelige mål.
1. Batteriböj er då svensk, som vi har fornorska... ;D
2. C900 er då den siste klassiske SAAB som er produsert, einaste som er produsert etter og er i same SAAB-feeling klasse er 9-5 etter mi meining.
3. Husk på at ingentinggjørane ikkje tenkte på turbo og slikt då motorromet vart konstruert. Då var det 1.5 og 1.7 liters monstermaskiner som gjaldt. Men klart, dei kunne godt ha funne på ei betre løysing når Turbo-en gjorde sitt inntog, som frontmontert IC, og batteriet bak (kanskje under baksetet?), slik at ein lagom fin bøy kunne lagast på eksosanlegget... :D

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

vært på shoppingtur :)

Legg inn av oddi N108 » 01 okt 2004, 13:35

Da har jeg kommet meg hjem, og har allerede blåst bort masse penger på kabel.. 75 mm bør vel holde? kjøpte også sikring+sikringsholder, disse er på 60 ampere.. holder dette? + en batteriboks på biltema. Regner ikke med at den holder særlig lenge:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 01 okt 2004, 16:05

60ampere sikring er for lite... Du bør nok gå opp til minst 100A. Siden startmotoren din trekker ca 90A konstant under tjinning.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

B.Elle N126
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 397
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 126
Navn: Børge Elle
Sted: Oslo

Legg inn av B.Elle N126 » 01 okt 2004, 20:47

Noen som vet hvor man får kjøpt slike 100-130A sikringer ? biltema har ikke større enn 60 og dessuten er holderne ikke duganes til så feite kabler.
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 01 okt 2004, 22:39

hmmm, jeg kjøpte 100A sikring med holder på biltema jeg...

Ser jo ut som det er gått ut av sortemanget på nettsiden i hvertfall..
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Svar