Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Jodda
- Innlegg: 5
- Registrert: 05 jun 2009, 20:49
Legg inn
av Jodda » 05 jun 2009, 22:27
Hei
Ser etter ny bil og har lyst på saab 9-5.
Skal ha en bil som går godt, så jeg lurte på hvilke motorer som er mest trimmingsvillige?

-
freddy85
- 0.7 bar

- Innlegg: 157
- Registrert: 07 feb 2009, 01:07
- Medlemsnummer: N1631
Legg inn
av freddy85 » 05 jun 2009, 23:21
Er ingen ekspert, men etter som jeg har skjønt er dem veldig like,, f.eks chiptrim får begge 64-65hk mere. men 2l ifra 03 kan man få 70hk mere
-
Ronny_N169
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Ronny_N169 » 06 jun 2009, 06:05
Om dukjøper en 2,0t fra 2001 eller nyere går de bra med ett steg1. 2001 og fremover har større innsprutdyser og bedre stempler enn de tidlige modellene, og dermed mere trimvenlige.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
-
Jodda
- Innlegg: 5
- Registrert: 05 jun 2009, 20:49
Legg inn
av Jodda » 06 jun 2009, 06:49
takker for svar.
Jeg hadde tenkt meg rundt 300hk, fant ut at maptun hadde mye rart til saab
Ser at de har 315hp/430nm til 2.0 og 315hp/450nm til 2.3, de har til aero også men får det samme ut av den.. "vil ikke bytte kammer og stempler", vil jeg merke mye forskjell på 20nm?
-
Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
-
Kontakt:
Legg inn
av Andrew N1328 » 06 jun 2009, 07:58
For å si det slik: Hovedforskjellen på 2.0 og 2.3 er responsen, og aksellerasjon over 100 km/t...
jeg har 2.0t med hirsch trim, og har prøvd 2.3t med hirsch... hadde jeg valgt i dag hadde det blitt 2.3t

-
Ronny_N169
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Ronny_N169 » 06 jun 2009, 08:06
Når det er snakk om slike effektnivåer er nok 2,3 motoren å foretrekke
Desverre er vel ikke utbudet av 2,3t med manuell gir så altfor stort desverre, 9 av 10 9-5 er jo 2,0t med automat.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
-
Bjarte N1696
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 99
- Registrert: 24 mai 2009, 16:49
- Medlemsnummer: N1696
- Navn: Bjarte Bauge
- Bil: og9-3 SpeedParts Edition
- Sted: Karmøy
Legg inn
av Bjarte N1696 » 06 jun 2009, 10:17
Finn en med facelift fanger da

Var dette i 2002 montro?
Saab MY00 9-3 SpeedParts Edition
Saab MY97 900s Talladega
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 06 jun 2009, 10:25
Trimprat tas i trimforum!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Legg inn
av Stalfa » 06 jun 2009, 10:35
Jeg vil anbefale Vector utgaven. Blant annet betraktelig bedre seter.
Stikk heller å se på
denne.
-
freddy85
- 0.7 bar

- Innlegg: 157
- Registrert: 07 feb 2009, 01:07
- Medlemsnummer: N1631
Legg inn
av freddy85 » 06 jun 2009, 11:26
Hvorfor ikke bare kline til med en aero, den har jo en motor som er bygd for å takle slike hk.
-
Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Legg inn
av Stalfa » 06 jun 2009, 18:20
freddy85 skrev:Hvorfor ikke bare kline til med en aero, den har jo en motor som er bygd for å takle slike hk.
Eller bare kjøpe en M5 e.l når man først skal bytte bil?

-
Jodda
- Innlegg: 5
- Registrert: 05 jun 2009, 20:49
Legg inn
av Jodda » 07 jun 2009, 11:14
Planen er at jeg skal kjøre fra m5, gleder meg til å se trynet på de når jeg passerer
men ser ut til at jeg må ned i 9-3 for de er nesten 200kg lettere enn 9-5 :O
-
Bjarte N1696
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 99
- Registrert: 24 mai 2009, 16:49
- Medlemsnummer: N1696
- Navn: Bjarte Bauge
- Bil: og9-3 SpeedParts Edition
- Sted: Karmøy
Legg inn
av Bjarte N1696 » 07 jun 2009, 12:05
Dagens E60 har vel 507 HK på en V10'r
E39 har 400 HK og E34 har 340Hk.
Vil tro du skal slite litt. 300 Hk på en grevling er i utgangspungtet veldig mye og i det heletatt å holde seg på vei vil være en utfordring.
Saab MY00 9-3 SpeedParts Edition
Saab MY97 900s Talladega
-
Jodda
- Innlegg: 5
- Registrert: 05 jun 2009, 20:49
Legg inn
av Jodda » 07 jun 2009, 14:54
E39 veier ca 1800kg, e34 er vel enda tyngre, 9-3 1350?kg..
Fra 0 av har vel ikke saaben en sjangs, men når du kommer opp i litt fart og har en
bein strekning 
,regner jeg med at saaben skal klare å henge greit med.