9-5 2.0t eller 2.3?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Jodda
Innlegg: 5
Registrert: 05 jun 2009, 20:49

9-5 2.0t eller 2.3?

Legg inn av Jodda » 05 jun 2009, 22:27

Hei

Ser etter ny bil og har lyst på saab 9-5.
Skal ha en bil som går godt, så jeg lurte på hvilke motorer som er mest trimmingsvillige? :)

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 07 feb 2009, 01:07
Medlemsnummer: N1631

Re: 9-5 2.0t eller 2.3?

Legg inn av freddy85 » 05 jun 2009, 23:21

Er ingen ekspert, men etter som jeg har skjønt er dem veldig like,, f.eks chiptrim får begge 64-65hk mere. men 2l ifra 03 kan man få 70hk mere

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: 9-5 2.0t eller 2.3?

Legg inn av Ronny_N169 » 06 jun 2009, 06:05

Om dukjøper en 2,0t fra 2001 eller nyere går de bra med ett steg1. 2001 og fremover har større innsprutdyser og bedre stempler enn de tidlige modellene, og dermed mere trimvenlige.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Jodda
Innlegg: 5
Registrert: 05 jun 2009, 20:49

Re: 9-5 2.0t eller 2.3?

Legg inn av Jodda » 06 jun 2009, 06:49

takker for svar.

Jeg hadde tenkt meg rundt 300hk, fant ut at maptun hadde mye rart til saab :mrgreen:

Ser at de har 315hp/430nm til 2.0 og 315hp/450nm til 2.3, de har til aero også men får det samme ut av den.. "vil ikke bytte kammer og stempler", vil jeg merke mye forskjell på 20nm?

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: 9-5 2.0t eller 2.3?

Legg inn av Andrew N1328 » 06 jun 2009, 07:58

For å si det slik: Hovedforskjellen på 2.0 og 2.3 er responsen, og aksellerasjon over 100 km/t...

jeg har 2.0t med hirsch trim, og har prøvd 2.3t med hirsch... hadde jeg valgt i dag hadde det blitt 2.3t ;)
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: 9-5 2.0t eller 2.3?

Legg inn av Ronny_N169 » 06 jun 2009, 08:06

Når det er snakk om slike effektnivåer er nok 2,3 motoren å foretrekke :)
Desverre er vel ikke utbudet av 2,3t med manuell gir så altfor stort desverre, 9 av 10 9-5 er jo 2,0t med automat.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Jodda
Innlegg: 5
Registrert: 05 jun 2009, 20:49

Re: 9-5 2.0t eller 2.3?

Legg inn av Jodda » 06 jun 2009, 08:18

Da skal jeg ha en 2.3, seff med manuell :D

Fant denne, skal kanskje se på den senere: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17713727

Brukeravatar
Bjarte N1696
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 99
Registrert: 24 mai 2009, 16:49
Medlemsnummer: N1696
Navn: Bjarte Bauge
Bil: og9-3 SpeedParts Edition
Sted: Karmøy

Re: 9-5 2.0t eller 2.3?

Legg inn av Bjarte N1696 » 06 jun 2009, 10:17

Finn en med facelift fanger da :) Var dette i 2002 montro?
Saab MY00 9-3 SpeedParts Edition Bilde
Saab MY97 900s Talladega

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 2.0t eller 2.3?

Legg inn av Ingvar N629 » 06 jun 2009, 10:25

Trimprat tas i trimforum!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: 9-5 2.0t eller 2.3?

Legg inn av Stalfa » 06 jun 2009, 10:35

Jodda skrev:Da skal jeg ha en 2.3, seff med manuell :D

Fant denne, skal kanskje se på den senere: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17713727
Jeg vil anbefale Vector utgaven. Blant annet betraktelig bedre seter.

Stikk heller å se på denne.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 07 feb 2009, 01:07
Medlemsnummer: N1631

Re: 9-5 2.0t eller 2.3?

Legg inn av freddy85 » 06 jun 2009, 11:26

Hvorfor ikke bare kline til med en aero, den har jo en motor som er bygd for å takle slike hk.

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: 9-5 2.0t eller 2.3?

Legg inn av Stalfa » 06 jun 2009, 18:20

freddy85 skrev:Hvorfor ikke bare kline til med en aero, den har jo en motor som er bygd for å takle slike hk.
Eller bare kjøpe en M5 e.l når man først skal bytte bil? ;)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Jodda
Innlegg: 5
Registrert: 05 jun 2009, 20:49

Re: 9-5 2.0t eller 2.3?

Legg inn av Jodda » 07 jun 2009, 11:14

Planen er at jeg skal kjøre fra m5, gleder meg til å se trynet på de når jeg passerer :P

men ser ut til at jeg må ned i 9-3 for de er nesten 200kg lettere enn 9-5 :O

Brukeravatar
Bjarte N1696
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 99
Registrert: 24 mai 2009, 16:49
Medlemsnummer: N1696
Navn: Bjarte Bauge
Bil: og9-3 SpeedParts Edition
Sted: Karmøy

Re: 9-5 2.0t eller 2.3?

Legg inn av Bjarte N1696 » 07 jun 2009, 12:05

Dagens E60 har vel 507 HK på en V10'r
E39 har 400 HK og E34 har 340Hk.

Vil tro du skal slite litt. 300 Hk på en grevling er i utgangspungtet veldig mye og i det heletatt å holde seg på vei vil være en utfordring.
Saab MY00 9-3 SpeedParts Edition Bilde
Saab MY97 900s Talladega

Jodda
Innlegg: 5
Registrert: 05 jun 2009, 20:49

Re: 9-5 2.0t eller 2.3?

Legg inn av Jodda » 07 jun 2009, 14:54

E39 veier ca 1800kg, e34 er vel enda tyngre, 9-3 1350?kg..

Fra 0 av har vel ikke saaben en sjangs, men når du kommer opp i litt fart og har en bein strekning :lol: ,regner jeg med at saaben skal klare å henge greit med.

Svar