Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av Rambraut N1491 » 13 jun 2009, 11:32

http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1338718.ece

Hadde hørt snakk om denne, men trodde det bare det var et dårlig rykte. :worry:
For flere bileiere kunne det bli en kostbar affære. I forbindelse med kursingen av bruken av måleren fikk Vegvesenet inn en beslaglagt Nissan 200 SX mistenkt for ulovlig trimming. I original utgave skulle bilen hatt 169 hestekrefter, men ble målt til 293,6.

Eieren av denne bilen kan nå bli 100 00 kroner fattigere, inkludert et avgiftspåslag på 59.000 kroner og en straffeavgift på opp mot 50 prosent.
Sist redigert av Rambraut N1491 den 13 jun 2009, 12:06, redigert 1 gang totalt.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Nå er tralla til BT - TRondheim tatt i bruk.

Legg inn av EdHunter N815 » 13 jun 2009, 12:03

Med andre ord; man burde hatt to chiper i bilen om man skulle trimme, med en liten, skjult bryter under dashen for å bytte mellom programmene. Det orginale programmet til veibruk, og mulighet for å bytte til trimprogrammet, selvsagt kun for banebruk. :^o
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: Nå er tralla til BT - TRondheim tatt i bruk.

Legg inn av Eirik » 13 jun 2009, 12:10

Koselig. Bruke rattknappene til å bytte program bør vel kunne fikses.

Lurer på hvilke feilmarginer de opererer med?
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av Paradigm N558 » 13 jun 2009, 15:27

Eieren av denne bilen hadde ikke gjort noe ulovlig, og målingen viste at han hadde lavere motoreffekt enn hva som sto i vognkortet.
Så... Da får han vel tilbake penger fra staten da mtp. avgiftene under førstegangsregistreringen?????
Og seff, straffegebyr (opptil 50%) fra staten
Sist redigert av Paradigm N558 den 13 jun 2009, 15:29, redigert 1 gang totalt.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av Eirik » 13 jun 2009, 15:29

Han må nok betale ny engangsavgift, med den "nye" effekten. Det er bare rett og rimelig.^^
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av Andrew N1328 » 13 jun 2009, 16:01

Må nok kjøre forsiktig rundt i trondheim om dagen da... sjekket hva jeg måtte betale for å få min "lovlig", var faktisk ikke SÅ ille, 31 500 ca...
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av Helge » 13 jun 2009, 16:14

Bilde
"Eieren av denne bilen hadde ikke gjort noe ulovlig, og målingen viste at han hadde lavere motoreffekt enn hva som sto i vognkortet."

Hehe......Gjett om han rakk å skru ned trykket selv om han fikk med seg en BT-mann i bilen tilbake til kontrollstasjonen.
Å tro at denne bilen går rundt med mindre hester en orginalt er som å tro på julenissen! :D
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av Aleks_ » 13 jun 2009, 22:12

Paradigm N558 skrev:
Eieren av denne bilen hadde ikke gjort noe ulovlig, og målingen viste at han hadde lavere motoreffekt enn hva som sto i vognkortet.
Så... Da får han vel tilbake penger fra staten da mtp. avgiftene under førstegangsregistreringen?????
Og seff, straffegebyr (opptil 50%) fra staten
Du har et poeng der, Para! Det burde jo være rettferdig, og gå likt begge veier. :roll:

Men, har ikke de trallene en max begrensning på antall hestekrefter den klarer å takle? Mener å ha lest en prosjekt tråd en gang om en bil som måtte dra langt for å teste dette pga at dynoen på de traktene ikke tålte så mye hester.
Dvs, man finner den kraftigste bilen i traktene, og får eieren med på å "bli tatt", og får bilen på tralla, og river i filler hele greia =D>
Og resten av bilmiljøet i Trondheim kan gi karen en liten slant for tort og svie, og (nesten) alle er glade :lol:

Ser denne dynoen måler effekten på hjula. Er effekten de oppgir på motor etter på hjula? Det er jo noe tap i drivlinje.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

evo16v
Innlegg: 23
Registrert: 20 aug 2007, 20:53
Sted: Rennebu/Molde

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av evo16v » 13 jun 2009, 22:43

Men, har ikke de trallene en max begrensning på antall hestekrefter den klarer å takle?
Ifølge papirutgaven av adressa så kan disse rullene ta 800hk pr aksling, altså 1600hk på en 4wd.
1999 Saab 9-5 2,3t SE Estate
1991 Lancia Delta HF Integrale Evoluzione 1

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av Aleks_ » 13 jun 2009, 23:32

Må da vel finnes en brutal 4wd i Trondheims traktene.. :roll:
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Bjarte N1696
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 99
Registrert: 24 mai 2009, 16:49
Medlemsnummer: N1696
Navn: Bjarte Bauge
Bil: og9-3 SpeedParts Edition
Sted: Karmøy

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av Bjarte N1696 » 14 jun 2009, 02:23

Har en stygg følelse av at myndighetene går etter motoreffekt syndere for tiden, ikke bare i Trondheim men over alt egentlig. Har hørt om flere som selger bilene sine borti oslo området etter mye spørsmål av UP.

Har UP lov til å kreve at du åpner panseret å stille spørsmål til hva som er der?

Nå ble det vel laget en regel i 96 eller noe som gir deg lov til å trimme bilen til det du ønsker og da skal selfølgelig drivverk og bremser stå i stil til effekt. Da kan du vise bilen å få dette godkjent uten disse avgiftene. Forsikringen blir da selfølgelig mye høyere. Gjelder biler som har gått i norge i 10 år eller mer. Etter som jeg har forstått det iaf.
Bakseter på biler med grønne skilter havner visst også innunder denne loven.
Saab MY00 9-3 SpeedParts Edition Bilde
Saab MY97 900s Talladega

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av Paradigm N558 » 14 jun 2009, 08:27

Har man enn 10 år eller eldre bil kan man trimme til fanden tar deg... hardt bakfra om du vil!

Og dette avgiftsfritt, men det skal føres i vognkortet og det skal godkjennes.

Så om noen av dere kjøper den Eks-Røkkes-Sønn-Saaben 9000'enen med 580 (??) hester ish... som var en 96 modell (??) og blir stoppa, og de benker den til femhundre og fnørten hester, så skal det ikke ha noe å si, enn at du får påpakning for å ikke ha det godkjent. Sett at man får det godkjent da.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2028
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av Morten S. » 14 jun 2009, 09:17

Paradigm N558 skrev:Har man enn 10 år eller eldre bil kan man trimme til fanden tar deg... hardt bakfra om du vil!....
Gjelder regelen om at bilen skal ha vært reg. 10 i Norge her også, slik som varebilreglene? Der går det på dato, og ikke årsmodell.
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av Frode N073 » 14 jun 2009, 09:40

du kan ikkje trimma hemningslaust sjøl om bilen e fystegangsregistrert før 1996 (merk 1. gangs registrert)
du må fortsatt ha godkjenningspapirer fra Saab etc som ska gå god for at bilen takle den nye effekte.

dvs ein 9000 ikkje vil få godkjent mer enn 225hk som Aero har. og900 opp te 185hk

trimme du mer så sleppe du nok tillegsavgift og straffeavgift men må nok se langt itte skilter :wink:
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Nå er tralla til BT - Trondheim tatt i bruk.

Legg inn av Frode N073 » 14 jun 2009, 09:42

Mostra skrev:
Paradigm N558 skrev:Har man enn 10 år eller eldre bil kan man trimme til fanden tar deg... hardt bakfra om du vil!....
Gjelder regelen om at bilen skal ha vært reg. 10 i Norge her også, slik som varebilreglene? Der går det på dato, og ikke årsmodell.
meine det ska gjelda ja. null i avgift hvis bilen har vært registrert i Norge i mer enn 10 år.
kreve fortsatt godkjenning då
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Svar