OBD og Logging

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

OBD og Logging

Legg inn av Arnesl N1394 » 26 aug 2009, 11:27

** Først: Likk usikker på om denne skulle ligge under Teknisk eller Elektrisk, så da havnet den midt i mellom, moderatorer må gjerne flytte den dit de mener den hører hjemme **

Har nå fått lekt meg litt i noen dager med et par "OBD-II scannere". Disse ser fine ut de, og de logger mye rart..
Jeg kan desverre svært lite om motor og sånt, men er født overnysgjerrig og er veldig ivrig på å lære mer 8)
Her er et bilde av ene kjøreturen jeg hadde for å teste morroa:
Bilde

Har prøv å lese litt her og der om Long Term Fuel Trim og Short Term Fuel Trim, tror jeg skjønte såpass at Long Term hadde med adapsjon å gjøre, mens Short Term var der-og-da justeringer til ECU'n..? :roll: Eller er jeg skikkelig på bærtur nå? Engine Coolant Temperature, Intake Air Temperature, Engine RPM og Vehicle Speed Sensor skjønner jeg ihvertfall hva er :lol: Men resten er det så-som-så med..

Men det jeg ønsket å oppnå med dette innlegget er:
Er det noen der ute som KAN dette her? Og som ønsker å gjøre et forsøk på å forklare hva som skjer i de forskjellige feltene i bildet, samt kommentere hvordan mine verdier er i forhold til "normalen"?
Bildet er fra logging av en meget pen og rolig kjøretur med en 9-5 2.0t -01, dønn original 150hk uten modifikasjoner (jo, den har dieselsnorkel da).

Brukte programmet PCMSCAN for å sjekke logginga (prøvde også ScanXL-ELM, men den fikk fikk ett lite kick nå og da, så den mente jeg hadde max verdier på 239km/t og 11500 rpm... :shock: ), og et par $5-10$ scannere fra Hong Kong/eBay.

Hvis noen ønsker å få loggfilene mine fra programmet for å kunne forklare bedre hva som skjer, så send meg en PM.
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar

Re: OBD og Logging

Legg inn av Arnesl N1394 » 27 aug 2009, 19:38

Var dette såå vanskelig :shock: Må da vel være noen som har en noenlunde peiling på dette (hint: daniel osv.), er ikke meningen å mase altså, men hadde vært intressant å skjønne noe mer av hva som foregår under panseret :lol:
-01 Saab 9-5 2.0t

Brukeravatar
tomay.
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: 1030
Navn: Tommy Dørmænen
Bil: SAAB 9.3SS
Sted: enebakk
Kontakt:

Legg inn av tomay. » 29 aug 2009, 00:14

Hei alle sammen :D
Må først skryte av alle som klarer å komme seg inn i styrboksene på Saaben.

Men det jeg ikke skjønner er at det er noen som tror dem kan klare å finne ut av alt som er inni disse boksene :shock:
Det finnes jo ingen bruksanvisning for hva alle disse mappene er til, og det ingen som skal komme og si at dem kan si hva alt er til, dem som måtte klare det ville ikke delt denne kunnskapen med alle og en hver her inne :D
Så hva er vitsen med å prøve seg fram?, det er vel de færreste som har tilgang til rototest/bremsebenk og som kan prøve seg fram over lang tid.
Det finnes mange firmaer rundt om som trimmer Saab, men det er desverre ikke så mange av disse som vet hva dem driver med, det har blitt avslørt gang på gang her på forumet og på andre forum :reading:
Etter mange år innen Saab systemet kan jeg si med sikkerhet at det finnes mye rar programvare ute blant alle våre Saaber.
Og ja jeg har kjørt en go del saaber som har vært trimmet av forskjellige leverandører.
Det som ofte skjer når en trimmet bil ikke går som den skal, kommer den inn på ett saabverksted og klager på at den ikke virker som den skal. Dette ofte fordi trimfirmaet ikke klarer å finne feilen og ikke vil innrømme at det er noe galt med programvaren fra dem :shock: . Men hvis man legger bilen tilbake til orginal er alt i orden, da er vel ikke svaret så vanskerlig.
Feilen ligger i trimprogrammet :oops:
Nå er det sikkert mange som ikke er enig med meg i alt dette, men etter alle disse år innen Saab og alle kurs jeg har vært på hos Saab Norge/GM kan jeg med sikkerhet si at det ikke er mange som skjønner hva som skjer inni en Styrboks, for det finnes ingen bruksanvisning på dette:) og alle som har vært på kurs hos Saab Norge/GM kan bekrefte at vi heller ikke får vite alt hva som skjer inni disse #-o
La en tanke rulle litt inni hodet :mrgreen: Hvorfor er det mere enn 100 ansatte som driver bare med motorstyringen til saab? Og så tar vi alle disse som tror dem skal klare å finne en super måte å få bilen til å gå bra på :shock: Er det noe klokt svar på det? ikke? :oops: :oops: akkurat hva jeg tenkte
Og bare til opplysning, hver av disse teknikerene har hver sin oppgave, en kan drive bare med en spesifik feilkode en annen kan drive med turbotrykk under spesifikke turtallsområder.

Nå har jeg sikkert fått mange til å koke :D Men dette er mitt synspunkt på alle som prøver å finne en billig måte å trimme Saaber på.
La heller de gutta som kan dette drive på 8)
Så kan vi andre finne på noe annet å drive med, feks nyte alle fine dager vi har med våre Saaber:)

Takk for meg :D :D
Tommy Dørmænen
SAAB 9.3 sport sedan
SAAB 99 turbo 78Mod.

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Arnesl N1394 » 29 aug 2009, 10:09

Ok.. Beklager at det ikke kom frem av mitt første innlegg, men jeg er IKKE intressert i å prøve å trimme bilen selv (da hadde nok dette innlegget havnet under Trim-delen på forumet :) ) Det som er case'n er at jeg har en motor (2.0t 150hk dønn original, har heller aldri vært trimmet.) som jeg har mistanker til at ikke har det helt bra.

Derfor ønsket jeg å se på muligheten for å logge for eksempel hvis den har tennningsbank, ujevn tenning, turbotrykk, oljetrykk (hvis det kan logges osv?) og ønsket bare noen inputs på hvilke muligheter man har, og hvilke verdier/måleområder som er riktig ved normal bruk..

Men for all del, HELT ENIG med deg, det finnes mange som sikkert kjører rundt med "hjemmetrim" eller trim fra mindre kunnskapsrike leverandører, men det har ikke jeg nerver til. Skulle det bli aktuelt med trim for min del, så vet jeg hvem jeg ville valg. :D
-01 Saab 9-5 2.0t

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 29 aug 2009, 19:02

Hei!

Forsto det slik at du ønsker å bruke dette til eventuell feilsøking.

Av bildet du har lagt ut så er det lite jeg klarer å lese iallfall.

Jeg har egen Tech 2, og til å se om ting funker som det skal så er f eks luftmasse pr forbrenning, trykk- og tempgivere, tenningsbank for hver enkelt sylinder, misfire for hver enkelt sylinder og multiplikativ adapsjon kjekke tall å lese ut, men de må jo tolkes. Ellers er det mye annet man kan lese av for å feilsøke spesifikt, det er ikke så ofte man har en spesifikk feilkode å lese av som gir feilen direkte.

Det et slikt verktøy ikke forteller deg noe som helst om er oljetrykk, veivhustrykk, defekte enveisventiler, eksostemperatur, turbinturtall, bensintrykk, eksosmottrykk (f eks tett katalysator) og mekanisk tilstand på motor, så om du er redd for at motoren er mekanisk sliten så må du sjekke dette på en helt annen måte.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Arnesl N1394 » 29 aug 2009, 23:05

Ingvar N629 skrev:Hei!

Forsto det slik at du ønsker å bruke dette til eventuell feilsøking.

Av bildet du har lagt ut så er det lite jeg klarer å lese iallfall.

Jeg har egen Tech 2, og til å se om ting funker som det skal så er f eks luftmasse pr forbrenning, trykk- og tempgivere, tenningsbank for hver enkelt sylinder, misfire for hver enkelt sylinder og multiplikativ adapsjon kjekke tall å lese ut, men de må jo tolkes. Ellers er det mye annet man kan lese av for å feilsøke spesifikt, det er ikke så ofte man har en spesifikk feilkode å lese av som gir feilen direkte.

Det et slikt verktøy ikke forteller deg noe som helst om er oljetrykk, veivhustrykk, defekte enveisventiler, eksostemperatur, turbinturtall, bensintrykk, eksosmottrykk (f eks tett katalysator) og mekanisk tilstand på motor, så om du er redd for at motoren er mekanisk sliten så må du sjekke dette på en helt annen måte.
Takk for svar, Ingvar!
Formålet er/var å bruke dette til eventuel feilsøking, eller kunne få en viss indikasjon på at noe eventuelt fjusker,
men har innsett at dette ikke er avansert nok, selv om det er masse den kan lese av. Bildet var ikke komplett oversikt over alt den kan logge, men tror det resterende er veldig generelt, dvs den kan logge bla. misfire, men ikke forhvilke sylinder(tror jeg).

Så jeg tror jeg legger dette på "kjekt-å-ha hylla" mi, og tester den igjen når det eventuelt måtte komme en check-engine varsel, skal vist funke til det også.. Og i mellomtiden så får jeg se om Mr. Google kan lære meg mer om de tekniske vidundrene som skjer under panseret.

Den dagen de ringer fra Hamar(type Norsk Tipping), da skal det bli Tech 2 på meg og... [-o< ...og ny motor :wierdface:
-01 Saab 9-5 2.0t

Svar