BridgeHome N1726 skrev:Fordelingskassa på Outlander er mer effektiv enn den Haldexen på XC90.
Haldexkoblingen på XC90 begynner å bli av gammel generasjon og kan føles som treig, men fungerer absolutt.
I Outlander har den mest sannsynlig koblet krefter bakover før du begynner å spinne, siden den gjør det
når du akselerer eller belaster framhjulene.
Tror du skal backe litt opp med dokumentasjon på det der, for så vidt jeg vet, har ikke Outlander noen transferkasse (fordelingskasse). Outlanderen har nok akkurat som 90'en et vinkelgir og en innkobling av mellomaksel. Forskjellen slik jeg leser det av Outlanderen er at den i Mitsuen slures inn av en viskosekobling. DET er gammelt det!
Der har 90'en et aktivt pumpesystem (haldex) som ikke bare slurer inn som en mekanisk viskosekobling, men aktivt fordeler kraften akkurat så mye den vil. Finnes også annen programvare å få tak i til de fleste av haldex-systemene om man ikke liker fordelingen. Om den virker treg eller slurer for hardt inn på f.eks løst underlag er det jo feil med systemet. Feil har viskosekoblingen og, men viskosen er en hatet gammel teknikk nettopp fordi den er dyr å ødelegge og dårlig i funksjon. Den har store kjørbarhetsproblemer sammenlignet med nyere teknikk..
I Outlanderen får du da med en viskosekobling overhodet ikke mest krefter bak, de er foran, alltid, og ikke før du har full belastning på forhjul kan opptil 60% forskyves bak. OBS! 60% bak, dersom koblingen er kjørt til godt over driftstemperatur, og du allerede har full slipp på forhjul..

(Viskosen har STORE kjørbarhetsproblemer, overhodet ikke et direktedrevet system, men et system beregnet for gatebruk, og er oppdatert og idag utdatert av Haldex uansett generasjon 2 eller 3..)
Men ikke ta det for god fisk hva jeg sier her, for jeg kjenner ikke til Outlander.. Så sjekk gjerne hva slags system som sitter i Mitsuen og kom tilbake med det..(?)