STOR bil.

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: STOR bil.

Legg inn av Ingvar N629 » 30 aug 2009, 22:39

Paradigm N558 skrev:Kjøp deg en Jeep Grand Cherokee...
Huff...

Jeg har kjørt en sånn en én gang, da sjefen leide en i Tyskland og jeg ble bedt om å kjøre... fy og fy, mindre kjørbar bil har jeg aldri opplevd, stiv og uten kjøreegenskaper på en gang (typisk amerikansk SUV) og over 150 kmt var jeg rett og slett redd for å kjøre av veien selv om det gikk rett fram, så dårlig styrerespons var det. Og hvordan i all verden klarer man å lage en så stor bil trang????
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 30 aug 2009, 23:00

Apropo stor bil da, Cheveriolet Subarban, type gammel, får man helt sikkert en ferarri enzo i bagasjerommet på, aldri sett større på en bil før :lol:
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Legg inn av Singsaker » 30 aug 2009, 23:16

Paradigm N558 skrev:Apropo stor bil da, Cheveriolet Subarban, type gammel, får man helt sikkert en ferarri enzo i bagasjerommet på, aldri sett større på en bil før :lol:
ford excursion er enda mer "dritt bil" :mrgreen:

Hverken volvo xc 90 eller jeep grand cherokee er "terreng" bil, men de er mye bedre én vanlige biler og de kommer ihvertfall fram på offentlig vei, må man kjøre andre steder vil jeg som en tidligere foreslå noe engelsk, Range Rover/Land Rover sliter med en vanvittig vekt på en annen side.
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1248
Navn: Rolfi
Bil: My99 og9-3cab 2,0t
Sted: Sandnes

Legg inn av rolfi » 31 aug 2009, 18:33

grunnen til at jeg har havna på xc90 (mer eller mindre...) er at jeg skal ha en stor bil som ikke er typ caravelle/voiager/transitt. av den enkle grunn at jeg NEKTER og eige en sånn bil før jeg har smelld kjerringa på kjukken for 10`ende gang (noe jeg håper aldri skjer). har tenkt litt på Tahoe, men problemet melder seg med en gang i førerkortklassene til hun som primært kjører bilen. en annen ting er at jeg er skeptisk til am. biler mtp. forbruk og driftskostnader generelt.

blir nevnt offroadegenskaper. havner først bilen ut i skauen, så har det skjedd uten ønske om det, og blir sikkert heisa ut med krane ;) så det bekymrer meg ikke så mye om jeep og hummer er bedre i marka :lol:

volvo`n hadde et Stort bagasjerom til og være en bil i moderat størrelse, D5`en er jo ikke akkuratt noe racerbil, men det er da ikke meningen med en sånn bil heller. den var dessuten sinnsykt god og kjøre :)

skulle ut og teste en X5 i dag, men den var solgt, så jeg får vente og se litt.

mercen har jeg slått helt fra meg, da nissan micra har større bagasjerom.

har sett litt på "billigere" merker men sliter med stor plastikk allergi :roll:
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248

Thomas ll N14
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N14
Navn: Thomas
Bil: Saab 9-3ss Aero 2005
Sted: Kløfta

Legg inn av Thomas ll N14 » 31 aug 2009, 19:07

Hva med Land Crusier?

Fattern gikk fra 95 til LC og er kjempe fornøyd. Den er også ganske god og kjøre.
Også slipper du og ringe kranbil hvis du havner i skauen, er bare og sette den i revers :lol:
Saab 9-3 SS 2.0T Aero 2005mod m/ Maptun Magi :sprint:
Saab 96 2-takt 1964mod

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Legg inn av Rambraut N1491 » 31 aug 2009, 20:48

Nissan Patrol, i rest my case. Kødda.

Men, Mitsubishi Outlander er og anbefale, har kjørt en 07' mod med den nest største utstyrspakken, tror jeg det var. Den var i tilleg chippet til 160hk/380nm. Morro og god bil og kjøre, har vel rundt 60-70mil i den, anbefales.

Kjørte på snø/is med gode vinterdekk, sleit ikke med og komme med opp eller ned bakker, og 4x4 systemet funker fjell. Du kan velge mellom 2wd (fwd), 4wd (vanlig 4x4) og 4wd lock (sperre i fordelingskassa som gir 50/50 fordeling).

Men personlig er jeg fan av Audi Quattro, og de har jo også noen SUV'er ute, men prisklassen på disse er jeg ikke sikker på....

Martin
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Thomas ll N14
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N14
Navn: Thomas
Bil: Saab 9-3ss Aero 2005
Sted: Kløfta

Legg inn av Thomas ll N14 » 31 aug 2009, 21:26

Outlander har vell ikke "ekte" 4-hjuls trekk?

Kom på Subaru har jo også veldig gode biler, både Forester og Outbacken er veldig god biler og kjøre. Ekte 4 hjulstrekk og ikke mye feil.
Saab 9-3 SS 2.0T Aero 2005mod m/ Maptun Magi :sprint:
Saab 96 2-takt 1964mod

Helge
Overload!!!
Sted: Gaupen, Hedmark

Legg inn av Helge » 01 sep 2009, 20:15

Paradigm N558 skrev:Jeep = Stor bil
Volvo = Stor stasjonsvogn

Jeep = Kan offroad
Volvo kan ikke.
Jeep = Tror de kan offroad
Land Rover = Oppfant offroad
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
JoBruheim N1726
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N1726
Navn: Jo Bruheim
Bil: Saab 9-3SE t7
Sted: Melhus/Oslo

Legg inn av JoBruheim N1726 » 06 sep 2009, 00:04

Outlander!

Stor bil, men småsuv-klassen! Er like god som en XC90 i terrenget, men mye bedre på veien. Går raskere, og bruker mye mindre. 0.7 på årsbasis, en XC90 får du aldri under 0.9! En mye bedre vinterbil også :)

Og ikke minst prisen da, som ikke kan sammenliknes engang.

EDIT: Outlander har så ekte firehjulstrekk som du får det :) 2wd, 4wd-Auto (80-20 fordeling, men flytter kraften etter behov, også ved aks. for å forhindre "torque-steering"). Eller 4wd-lock (50-50 konstant, med forflytting hvis store mengder moment spøler en plass). - Er vel definisjonen på permanent firehjulstrekk dette her :) Det den mangler for å gjøre den til en traver i skogen og ulendt terreng er diff.brems/sperre på' noen aksler.

Bare å spørre angående Outlander, har hele min kjørekarriere i den bilen :)
Saab 9-3SE t7 '02

[X] Saab 900S '96

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Legg inn av doo-kie » 06 sep 2009, 00:37

BridgeHome N1726 skrev:Outlander!

Stor bil, men småsuv-klassen! Er like god som en XC90 i terrenget, men mye bedre på veien. Går raskere, og bruker mye mindre. 0.7 på årsbasis, en XC90 får du aldri under 0.9! En mye bedre vinterbil også :)

Og ikke minst prisen da, som ikke kan sammenliknes engang.

EDIT: Outlander har så ekte firehjulstrekk som du får det :) 2wd, 4wd-Auto (80-20 fordeling, men flytter kraften etter behov, også ved aks. for å forhindre "torque-steering"). Eller 4wd-lock (50-50 konstant, med forflytting hvis store mengder moment spøler en plass). - Er vel definisjonen på permanent firehjulstrekk dette her :) Det den mangler for å gjøre den til en traver i skogen og ulendt terreng er diff.brems/sperre på' noen aksler.

Bare å spørre angående Outlander, har hele min kjørekarriere i den bilen :)
Skal ikke legge meg så hardt borti dette. Men jeg har uten tvil valgt xc90en fremfor de fleste nevnte biler.
Værtfall en mitsubishi outlander. Volvo har vel haldex kobling i tilegg. Uansett hva du velger, er det vel ikke terreng egenskapene du er ute etter, etter det jeg har forstått. Jeg har heller ikke vært i tvil om jeg skulle velge en amerikaner. Har kjørt mange typer selv, min søster hadde suburban 5,7 vortec bensiner i maaange år. På 100000km var det ett sett bremseskiver som var utgiftene på den bilen utenom vanlig vedlikehold. De har nå en xc 70, og jeg måtte dit og bytte fjærene fremme i forrige uka pga. ene framfjæra hadde knekt. Ikke at det er noe kjent fenomen, men svogeren min har sittet på nettet siden da og sett på chevrolet igjen! såååå :wink: men kjøp den bilen du selv faller for. Jeg kjøper bil etter det jeg vil ha, ikke det en toyota eier sier er best. Kjøp etter hjertet og smaken! Ikke etter hva alle andre sier du skal kjøpe. Uansett er det noen som klager på at du har kjøpt en driittbil!
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)

http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
JoBruheim N1726
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av JoBruheim N1726 » 06 sep 2009, 11:30

Fordelingskassa på Outlander er mer effektiv enn den Haldexen på XC90.

Haldexkoblingen på XC90 begynner å bli av gammel generasjon og kan føles som treig, men fungerer absolutt.
I Outlander har den mest sannsynlig koblet krefter bakover før du begynner å spinne, siden den gjør det
når du akselerer eller belaster framhjulene.
Saab 9-3SE t7 '02

[X] Saab 900S '96

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 06 sep 2009, 12:23

Har du vurdert VW Touareg? Den er temmelig lik XC90, men litt lekrere interiør, og betydelig bedre offroadegenskaper med luftfjæring, lavgirserie og diffsperre. Som sagt her kommer XC90 elendig ut på nesten samtlige kvalitetsmålinger, den ville jeg styrt unna, selv om jeg forstår at folk liker den.
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
Baleni
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Medlemsnummer: N1668
Navn: Espen
Bil: Saab 9-3 98 2.0L
Sted: Arendal

Legg inn av Baleni » 09 sep 2009, 20:56

xc 90 er jo en lekkerbisk, lånte en her i sommer som jeg hadde en kveld og jeg syns det var en imponerende bil, sitter høyt oppe og det er en nydelig bil og kjøre, er ikke sikker på motoren som satt i denne men den gikk helt ok :)

Faren til kompis av meg som eier den har vel hatt den i 3-4år og aldri vært noe med galt med den, så vil ikke si det er mere feil på xc 90 enn noen andre biler.

Eneste og sette fingeren på var at det knirka litt i midtkonsollen vis man hadde litt god fart gjennom en sving.
Jeg er så stor at jeg gjør hva jeg vil, lover og naturkrefter gjelder ikke meg..

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 10 sep 2009, 19:12

BridgeHome N1726 skrev:Fordelingskassa på Outlander er mer effektiv enn den Haldexen på XC90.

Haldexkoblingen på XC90 begynner å bli av gammel generasjon og kan føles som treig, men fungerer absolutt.
I Outlander har den mest sannsynlig koblet krefter bakover før du begynner å spinne, siden den gjør det
når du akselerer eller belaster framhjulene.
Tror du skal backe litt opp med dokumentasjon på det der, for så vidt jeg vet, har ikke Outlander noen transferkasse (fordelingskasse). Outlanderen har nok akkurat som 90'en et vinkelgir og en innkobling av mellomaksel. Forskjellen slik jeg leser det av Outlanderen er at den i Mitsuen slures inn av en viskosekobling. DET er gammelt det! :wink:

Der har 90'en et aktivt pumpesystem (haldex) som ikke bare slurer inn som en mekanisk viskosekobling, men aktivt fordeler kraften akkurat så mye den vil. Finnes også annen programvare å få tak i til de fleste av haldex-systemene om man ikke liker fordelingen. Om den virker treg eller slurer for hardt inn på f.eks løst underlag er det jo feil med systemet. Feil har viskosekoblingen og, men viskosen er en hatet gammel teknikk nettopp fordi den er dyr å ødelegge og dårlig i funksjon. Den har store kjørbarhetsproblemer sammenlignet med nyere teknikk.. :|

I Outlanderen får du da med en viskosekobling overhodet ikke mest krefter bak, de er foran, alltid, og ikke før du har full belastning på forhjul kan opptil 60% forskyves bak. OBS! 60% bak, dersom koblingen er kjørt til godt over driftstemperatur, og du allerede har full slipp på forhjul.. :roll: (Viskosen har STORE kjørbarhetsproblemer, overhodet ikke et direktedrevet system, men et system beregnet for gatebruk, og er oppdatert og idag utdatert av Haldex uansett generasjon 2 eller 3..)

Men ikke ta det for god fisk hva jeg sier her, for jeg kjenner ikke til Outlander.. Så sjekk gjerne hva slags system som sitter i Mitsuen og kom tilbake med det..(?) :wink:

Brukeravatar
JoBruheim N1726
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av JoBruheim N1726 » 10 sep 2009, 22:31

Du kan få det på engelsk? På norsk tror jeg de kaller det "Elektromagnetiskclutch" den som kobler inn
bakhjula i det hele tatt. Viskosekoblingen var forrige Outlander - og eldre Mitsuer generelt :)

Systemet til Mitsubishi kalles AWC:
Mitsubishi’s AWC philosophy for the second generation Outlander introduced in 2005 combines an electronically controlled four-wheel drive with an Active Skid and Traction Control (ASTC) system. Mitsubishi used an aluminum roof to lower the center of gravity for better handling response. The Outlander is also available with standard front-wheel drive layout that also included the ASTC system. The previous Outlander employed a 50:50 full-time four-wheel drive system using a viscous coupling center differential. Mitsubishi decided to use the AWC system on the new Outlander that offers three vehicle drive modes and proactively reduces the likelihood of wheel slippage.[21]

The driver can use a drive-mode dial on the center console to select “FWD” for best fuel economy; with “4WD Auto” mode selected, the system uses a rear-mounted electronically controlled transfer clutch to automatically and seamlessly route more power to the rear wheels, depending on driving and road surface conditions. The driver can freely change the drive mode at any time. When “4WD Auto” mode is selected, the Outlander's 4WD system always sends some power to the rear wheels, automatically increasing the amount under full throttle acceleration. The coupling transfers up to forty percent of available torque to the rear wheels under full-throttle acceleration, and this is reduced to twenty five percent over 40 miles per hour. At steady cruising speeds, up to fifteen percent of available torque is sent to the rear wheels. At low speeds through tight corners, coupling torque is reduced, providing a smoother feel through the corner.[21]

For driving in particularly challenging conditions, such as snow, the driver can select “4WD Lock” mode. In Lock mode, the system still apportions front and rear torque automatically, but enables greater power transfer to the rear wheels. In dry conditions, 4WD Lock mode places priority on performance. More torque is directed to the rear wheels than in 4WD Auto mode to provide greater power off the line, better control when accelerating on snowy or loose surfaces, and enhanced stability at high speeds. Rear wheel torque transfer is increased by 50 percent over the amounts in 4WD Auto mode – meaning up to 60 percent of available torque is sent to the rear wheels under full-throttle acceleration on dry pavement. When in 4WD Lock mode, torque at the rear wheels is reduced by a smaller degree through corners than with 4WD Auto mode.[21]

The new Outlander features standard ASTC system on all models, unlike the previous-generation. ASTC helps to prevent side slipping (spin and side drift) as a result of sudden steering wheel operation or on slippery roads. Overall vehicle stability is enhanced in all driving conditions. In front-wheel drive Outlander models – and under all driving modes in four-wheel drive models – ASTC helps keep the vehicle traveling in the driver’s intended direction. The ASTC system takes data input from a number of sensors, including steering angle, individual wheel speed and yaw, as well as from the powertrain electronic control unit (ECU). When it detects side-slipping or wheel spin, ASTC provides integrated control of brakes, engine torque (via the electronic throttle control), transmission and electronically controlled four-wheel drive to improve vehicle stability.[21]
- en.wikipedia.org

- Altså: Outlander G2 har faktisk en nokså avansert firehjulstrekk å rutte med :) Men det er som sagt en god firehjulstrekk å kjøre/sleive/generelt grep! Det er ikke noen terrengfirehjulstrekk, noe XC90 heller ikke har :)

Jeg sier igjen: Haldexen (Tror det er G3?) i XC90 begynner å bli utdatert. Mitsubishis "elektroclutch-opplegg" er mye mer effektivt :) Nye Haldex derimot, som jobber sammen med diff.brems på akslingene - Er nesten like effektivt som permanent firehjulsdrift, men det har igjen Outlander i Lock-modus :)
Saab 9-3SE t7 '02

[X] Saab 900S '96

Svar