Varierende turbotrykk.....?????

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 27 sep 2004, 11:49

Girkassa på en 2,3 turbo har en ekstremt høy utveksling, slik at du må ligge et gir lavere enn vanlig for å kunne sammenlikne. Min 94 modell med samme kasse har samme turtall på 3. gir som en golf 1,6 har på 5. Mulig automatbilen ligger på mye høyere turtall.

Du kan ha lekkasje gjennom avlastingsventilen også. Evt. sjekk om du har mye slakk på gasswiren slik at du aldri får gitt full gass. Har du byttet luftfilter / bensinfilter etter anvisningene, og fyller du 98 oktan? Prøv evt med dyserens og litt utblåsing.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 187
Registrert: 24 sep 2004, 01:00
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av PerI » 27 sep 2004, 13:00

Ja takk, jeg har merket at det er meget høy utveksling :shock:

Jeg skal sjekke tipsene dine Trond! (alltid 98 okt!)

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 27 sep 2004, 14:30

Holder en finger på Magnetventilen jeg. Har nbøyaktig samme symptomer, og allt annet er prøvd(DI,plugger og diagnose)
Får vel bite i det sure eplet og bestille en ny MV.

Forresten, det er vel snakk om en bil med Trionic 5?
Magnetventilen i T5 kan svinge opptil 60 ganger pr sekund mens magnetventilen i t7 og gamle APC svinger opptil 12 ganger pr sekund.
Litt treghet i denne kan gi mystiske symptomer, som ikke er målbare.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 27 sep 2004, 20:42

Trond N47 skrev:Girkassa på en 2,3 turbo har en ekstremt høy utveksling, slik at du må ligge et gir lavere enn vanlig for å kunne sammenlikne. Min 94 modell med samme kasse har samme turtall på 3. gir som en golf 1,6 har på 5. Mulig automatbilen ligger på mye høyere turtall.
Automatbilen har har nok meir turtal ja, då toppfarta på ein automat nesten alltid er lavare enn ein manuellgira.
Husk også at 2.3t og 2.0t har ulik utveksling på automatkassane.

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 187
Registrert: 24 sep 2004, 01:00
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av PerI » 27 sep 2004, 22:21

john n04 skrev:Holder en finger på Magnetventilen jeg. Har nbøyaktig samme symptomer, og allt annet er prøvd(DI,plugger og diagnose)
Får vel bite i det sure eplet og bestille en ny MV.

Forresten, det er vel snakk om en bil med Trionic 5?
Magnetventilen i T5 kan svinge opptil 60 ganger pr sekund mens magnetventilen i t7 og gamle APC svinger opptil 12 ganger pr sekund.
Litt treghet i denne kan gi mystiske symptomer, som ikke er målbare.
Nå er jeg ikke så veldig "bevandret" i de tekniske særegenhetene på min bil enda..., men jeg lærer.. :) På '95 9000 CSE 2,3 T 200HK er det vel Trionic 5 ??? :-k

Flere svingninger på MV vil vel gi en mer konstant "flow" (som IDOL-dommerne er så glad i...) ????? Tenker da på forskjellene mellom 3-fas og 1-fas strøm f.eks.... En hurtigere sinus-kurve.... Om dere skjønner poenget.. :roll:

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 28 sep 2004, 15:28

PerI skrev: Nå er jeg ikke så veldig "bevandret" i de tekniske særegenhetene på min bil enda..., men jeg lærer.. :) På '95 9000 CSE 2,3 T 200HK er det vel Trionic 5 ??? :-k

Flere svingninger på MV vil vel gi en mer konstant "flow" (som IDOL-dommerne er så glad i...) ????? Tenker da på forskjellene mellom 3-fas og 1-fas strøm f.eks.... En hurtigere sinus-kurve.... Om dere skjønner poenget.. :roll:
Helt riktig, men det vil også si at den er veldig følsom for feil, dvs treghet o.l. Derav litt mer mystiske feil med ladetrykket.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 187
Registrert: 24 sep 2004, 01:00
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av PerI » 29 sep 2004, 20:31

Drar ned til Taugbøl Bil på Kongsvinger i morgen og tar en "rullende" diagnosetest. Vil sjekke om det er avvik på standardverdier før jeg begynner med noen form for komponentbytte.

forts. følger........

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 187
Registrert: 24 sep 2004, 01:00
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av PerI » 30 sep 2004, 20:13

Da var diagnosetesten gjennomført... Først vil jeg si til dere som tipser om MV : =D>

Det viser seg at MV "henger etter" slik ladetrykket kommer senere enn det skal. Ny MV er bestillt og jeg er spent på resultatet. Håper dette også hjelper på "kenguru-trykket" :)

forts. følger.........

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 187
Registrert: 24 sep 2004, 01:00
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av PerI » 05 okt 2004, 20:51

Nå har jeg akkurat montert en ny MV og bilen står og går seg varm. Adapsjon og prøvetur skjer i løpet av minutter :)

Byttet flerkilremen nå også.....fy pok.... for en jobb uten spesialverktøy :-x

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 okt 2004, 21:02

PerI skrev:Nå har jeg akkurat montert en ny MV og bilen står og går seg varm. Adapsjon og prøvetur skjer i løpet av minutter :)

Byttet flerkilremen nå også.....fy pok.... for en jobb uten spesialverktøy :-x
Høh, det er då relativt kjappt gjordt om en kan det, selfølgelig må du ha det spesialverktøyet, men det er då forholdsvis enkelt å lage. SAAB skifta den reima på under 10 minutt på eine 9k-en då vi reklamerte på at reima hadde delt deg i lengderetninga... :D Selfølgelig utan kostnad for arbeidet, men so måtte en då halde litt i medan mekanikaren skrudde... :)

Lykke til med MV-en.

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 187
Registrert: 24 sep 2004, 01:00
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av PerI » 05 okt 2004, 22:25

HEHE :D Joda, skiftet av reima gikk raskt det.....etter at jeg lagde meg et verktøy av det som lå i låven :D

Tja...hva skal jeg si etter at MV'en ble bytta..??? Ladetrykket stabiliserte seg til det bedre ihvertfall. Litt "pulsering" er det enda men jeg får ta meg et par turer til å kjenne/se etter. Jeg er ihvertfall mye :D nå!!

Svar