Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
dildassen
- Innlegg: 10
- Registrert: 12 apr 2007, 21:21
Legg inn
av dildassen » 10 sep 2009, 06:40
Hei,
Min '98 modell SAAB 9-5 2.3l har det siste halvåret hatt en noe merkelig oppførsel et par-tre ganger. Når bilen kommer kjørende i moderat tempo og jeg trykker inn clutchen for å gire foran en sving el.l har motoren bare stoppet. Trodde først det var alvorlig og fikk tatt bilen til verksted for å sjekke etter feilkoder, men uten hell. Fikk bare beskjed om å holde øynene åpne. Bilen starter uten problemer rett etter at motoren har stoppet. Kan faktisk bare starte på direkten mens bilen fortsatt ruller og deretter kjøre en måned eller to uten å se noe til problemet.
Er det noen her inne som har erfart det samme eller har noen idé om hva som er galt. Er ganske irriterende når plutselig motoren stopper og rattlåsen kommer på i fart

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 10 sep 2009, 07:22
Har du 9-5 med rattlås?
Da du hadde bilen inne på verksted, sjekket de da adapsjoner eller bare feilkoder? Det er nok en luftlekkasje eller dårlig LMM som forårsaker problemet ditt, vil jeg tippe på i første omgang.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
dildassen
- Innlegg: 10
- Registrert: 12 apr 2007, 21:21
Legg inn
av dildassen » 10 sep 2009, 08:03
Hehe

neida, rattlås var vel en noe upresis beskrivelse
Takk for tipset!, skal ta kontakt med verksted og høre om hva det var de sjekket.
-
ante
- Innlegg: 8
- Registrert: 07 jun 2009, 15:06
Legg inn
av ante » 12 sep 2009, 14:20
Hehe, jeg hadde samme problemet da jeg kjørte hjem med utkoblet LMM siden den var defekt. Motoren stoppet hver gang jeg klutsjet for lenge siden turtallet ble for lavt.
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 13 sep 2009, 00:21
hadde samme symptomene på k-duck sin 95 etter motorbytte. da var det den svenske t7 tennkasetten som var synderen
Fikk ingen feilkoder, men prøvebyttet den etter å ha sjekket alt av andre sensorer.
Mvh.
Pål Magne Anthonsen
-
dildassen
- Innlegg: 10
- Registrert: 12 apr 2007, 21:21
Legg inn
av dildassen » 17 sep 2009, 07:58
Fortsatt i villrede på dette ja. På verkstedet sa de at det skulle vært feilkoder om det var noe tull med lufttrykket. Er dessuten ei manuellkasse så ikke mulig å lese av adapsjoner ifølge verkstedet. Forbasket kjedelig når man ikke er istand til å finne feilen....

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 17 sep 2009, 09:55
dildassen skrev:Fortsatt i villrede på dette ja. På verkstedet sa de at det skulle vært feilkoder om det var noe tull med lufttrykket. Er dessuten ei manuellkasse så ikke mulig å lese av adapsjoner ifølge verkstedet. Forbasket kjedelig når man ikke er istand til å finne feilen....

Makan til sprøyt! Det settes ikke feilkode før lekkasjen er temmelig stor, men man ser det på adapsjonene. Og de får man opp uansett kasse. Hvilket kløneverksted har du besøkt?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 18 sep 2009, 00:28
Ingvar N629 skrev:dildassen skrev:Fortsatt i villrede på dette ja. På verkstedet sa de at det skulle vært feilkoder om det var noe tull med lufttrykket. Er dessuten ei manuellkasse så ikke mulig å lese av adapsjoner ifølge verkstedet. Forbasket kjedelig når man ikke er istand til å finne feilen....

Makan til sprøyt! Det settes ikke feilkode før lekkasjen er temmelig stor, men man ser det på adapsjonene. Og de får man opp uansett kasse. Hvilket kløneverksted har du besøkt?
haha.. kan jo leses av uavhengig av girkasse... fåreslår at du låner en tennkasett hos ditt lokale verksted og ser om feilen blir borte..
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 18 sep 2009, 11:10
Datapaal N526 skrev:Ingvar N629 skrev:dildassen skrev:Fortsatt i villrede på dette ja. På verkstedet sa de at det skulle vært feilkoder om det var noe tull med lufttrykket. Er dessuten ei manuellkasse så ikke mulig å lese av adapsjoner ifølge verkstedet. Forbasket kjedelig når man ikke er istand til å finne feilen....

Makan til sprøyt! Det settes ikke feilkode før lekkasjen er temmelig stor, men man ser det på adapsjonene. Og de får man opp uansett kasse. Hvilket kløneverksted har du besøkt?
haha.. kan jo leses av uavhengig av girkasse... fåreslår at du låner en tennkasett hos ditt lokale verksted og ser om feilen blir borte..
Helt rett, girkassen har ingenting å si på adapsjoner...
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero