9-5 '98 2.3 - Motor stopper nå og da når clutchen inne

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
dildassen
Innlegg: 10
Registrert: 12 apr 2007, 21:21

9-5 '98 2.3 - Motor stopper nå og da når clutchen inne

Legg inn av dildassen » 10 sep 2009, 06:40

Hei,

Min '98 modell SAAB 9-5 2.3l har det siste halvåret hatt en noe merkelig oppførsel et par-tre ganger. Når bilen kommer kjørende i moderat tempo og jeg trykker inn clutchen for å gire foran en sving el.l har motoren bare stoppet. Trodde først det var alvorlig og fikk tatt bilen til verksted for å sjekke etter feilkoder, men uten hell. Fikk bare beskjed om å holde øynene åpne. Bilen starter uten problemer rett etter at motoren har stoppet. Kan faktisk bare starte på direkten mens bilen fortsatt ruller og deretter kjøre en måned eller to uten å se noe til problemet.

Er det noen her inne som har erfart det samme eller har noen idé om hva som er galt. Er ganske irriterende når plutselig motoren stopper og rattlåsen kommer på i fart :shock:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 '98 2.3 - Motor stopper nå og da når clutchen inne

Legg inn av Ingvar N629 » 10 sep 2009, 07:22

Har du 9-5 med rattlås? :wink:

Da du hadde bilen inne på verksted, sjekket de da adapsjoner eller bare feilkoder? Det er nok en luftlekkasje eller dårlig LMM som forårsaker problemet ditt, vil jeg tippe på i første omgang.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

dildassen
Innlegg: 10
Registrert: 12 apr 2007, 21:21

Re: 9-5 '98 2.3 - Motor stopper nå og da når clutchen inne

Legg inn av dildassen » 10 sep 2009, 08:03

Hehe :D neida, rattlås var vel en noe upresis beskrivelse :wink:

Takk for tipset!, skal ta kontakt med verksted og høre om hva det var de sjekket.

ante
Innlegg: 8
Registrert: 07 jun 2009, 15:06

Re: 9-5 '98 2.3 - Motor stopper nå og da når clutchen inne

Legg inn av ante » 12 sep 2009, 14:20

Hehe, jeg hadde samme problemet da jeg kjørte hjem med utkoblet LMM siden den var defekt. Motoren stoppet hver gang jeg klutsjet for lenge siden turtallet ble for lavt.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: 9-5 '98 2.3 - Motor stopper nå og da når clutchen inne

Legg inn av Pål N526 » 13 sep 2009, 00:21

hadde samme symptomene på k-duck sin 95 etter motorbytte. da var det den svenske t7 tennkasetten som var synderen :lol:

Fikk ingen feilkoder, men prøvebyttet den etter å ha sjekket alt av andre sensorer.

Mvh.

Pål Magne Anthonsen
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

dildassen
Innlegg: 10
Registrert: 12 apr 2007, 21:21

Re: 9-5 '98 2.3 - Motor stopper nå og da når clutchen inne

Legg inn av dildassen » 17 sep 2009, 07:58

Fortsatt i villrede på dette ja. På verkstedet sa de at det skulle vært feilkoder om det var noe tull med lufttrykket. Er dessuten ei manuellkasse så ikke mulig å lese av adapsjoner ifølge verkstedet. Forbasket kjedelig når man ikke er istand til å finne feilen.... :upset:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 '98 2.3 - Motor stopper nå og da når clutchen inne

Legg inn av Ingvar N629 » 17 sep 2009, 09:55

dildassen skrev:Fortsatt i villrede på dette ja. På verkstedet sa de at det skulle vært feilkoder om det var noe tull med lufttrykket. Er dessuten ei manuellkasse så ikke mulig å lese av adapsjoner ifølge verkstedet. Forbasket kjedelig når man ikke er istand til å finne feilen.... :upset:
Makan til sprøyt! Det settes ikke feilkode før lekkasjen er temmelig stor, men man ser det på adapsjonene. Og de får man opp uansett kasse. Hvilket kløneverksted har du besøkt?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: 9-5 '98 2.3 - Motor stopper nå og da når clutchen inne

Legg inn av Pål N526 » 18 sep 2009, 00:28

Ingvar N629 skrev:
dildassen skrev:Fortsatt i villrede på dette ja. På verkstedet sa de at det skulle vært feilkoder om det var noe tull med lufttrykket. Er dessuten ei manuellkasse så ikke mulig å lese av adapsjoner ifølge verkstedet. Forbasket kjedelig når man ikke er istand til å finne feilen.... :upset:
Makan til sprøyt! Det settes ikke feilkode før lekkasjen er temmelig stor, men man ser det på adapsjonene. Og de får man opp uansett kasse. Hvilket kløneverksted har du besøkt?
haha.. kan jo leses av uavhengig av girkasse... fåreslår at du låner en tennkasett hos ditt lokale verksted og ser om feilen blir borte..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9-5 '98 2.3 - Motor stopper nå og da når clutchen inne

Legg inn av Paradigm N558 » 18 sep 2009, 11:10

Datapaal N526 skrev:
Ingvar N629 skrev:
dildassen skrev:Fortsatt i villrede på dette ja. På verkstedet sa de at det skulle vært feilkoder om det var noe tull med lufttrykket. Er dessuten ei manuellkasse så ikke mulig å lese av adapsjoner ifølge verkstedet. Forbasket kjedelig når man ikke er istand til å finne feilen.... :upset:
Makan til sprøyt! Det settes ikke feilkode før lekkasjen er temmelig stor, men man ser det på adapsjonene. Og de får man opp uansett kasse. Hvilket kløneverksted har du besøkt?
haha.. kan jo leses av uavhengig av girkasse... fåreslår at du låner en tennkasett hos ditt lokale verksted og ser om feilen blir borte..
Helt rett, girkassen har ingenting å si på adapsjoner...
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Svar