Veivhus slage falt av!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Veivhus slage falt av!

Legg inn av Kjell N1179 » 01 okt 2009, 18:12

Hei.
Bilen er en saab 900 Turbo M95''.
Rota litt under panseret i dag. Oppdaget at vakumslagen ifra enveisventilen(Veivhusventelasjon) mot spjellhuset hadde falt ut. Den skal kobles på spjellhuset ved siden av vakumslagen til dumpventilen?
Aner ikke hvor lenge den den er kjørt med sånn, har ikke merket noe til at den har vært av? Hva kan konsekvensene være ved å kjøre med den slagen av?

Mvh
kjell
Sist redigert av Kjell N1179 den 01 okt 2009, 18:30, redigert 1 gang totalt.
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS

Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Veivhus slage falt av!

Legg inn av Skaten N671 » 01 okt 2009, 18:28

Den går vel inn før spjeldet. Så du kan vel ha fått litt lavare ladetrykk. Men den skal vel ikkje ha gått nåke magrare i og med at den er på den sida av spjeldet som map-sensoren står...
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Re: Veivhus slage falt av!

Legg inn av Kjell N1179 » 01 okt 2009, 19:12

Beklager, forstår ikke helt hva du mener.

Legger ved et bilde. Den slagen med pila på hadde falt av. Har sikkert kjørt sånn litt. Tar bilen noe skade av det? Ville jeg merket det? Koblet den på der hvor den er nå, riktig det? En ting til. Pila på enveisventilen skal peke mot spjellhuset!?
Bilde
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... C02351.JPG
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS

Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Veivhus slage falt av!

Legg inn av Skaten N671 » 01 okt 2009, 21:56

Nei, eg tenkte feil i innlegget i sta. Har du hatt litt høg tomgang i det siste? Ved lav belastning (undertrykk i innsug) har jo motoren sugd luft inn dette hålet. Ved overtrykk har det blitt blåst luft ut dette hålet. Men er vel begrensa kor lett du merkar det. Har du gradert tt-måler? Merkar du forskjel i ladetrykk?
Pila skal peike mot spjeldhuset ja :wink:
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Re: Veivhus slage falt av!

Legg inn av Kjell N1179 » 02 okt 2009, 06:02

Den er god ja. Har gradert tt måler. Men har ikke kjørt noe etter at jeg trykket den på igjen. Men uansett så kan jeg ikke si at jeg har merket noe galt. Fikk bare en dårlig følelse når jeg så den lå der, uten å være koblet på. Fordi jeg var å mappet bilen bilen her om dage. Vet ikke om det hadde noe å si, men han sa at ladetrykket ikke var helt bra..... Så kan jo henne dette har påvirket noe?
Sist redigert av Kjell N1179 den 02 okt 2009, 10:12, redigert 1 gang totalt.
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS

Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Veivhus slage falt av!

Legg inn av Edward N812 » 02 okt 2009, 09:53

jeg vil tro det kan være roten til en del ondt. om du skulle lurt, så er altså slangen til forvarming av spjellhuset
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Veivhus slage falt av!

Legg inn av Ingvar N629 » 02 okt 2009, 09:59

Edward N812 skrev: om du skulle lurt, så er altså slangen til forvarming av spjellhuset
????
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Veivhus slage falt av!

Legg inn av Edward N812 » 02 okt 2009, 10:01

hehe, ikke vær redd for å rette på meg da Ingvar. det er kjølevannslangen inn på spjellhuset som er til det da? :)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Re: Veivhus slage falt av!

Legg inn av Kjell N1179 » 02 okt 2009, 10:17

Tror neppe den vakumslagen er for noe forvarming av spjellhus. Det er vel heller den som er litt tykkere til høyret på bilde.
Men kan det ha påvirket noe at jeg har kjørt uten vakumslagen?
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS

Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Veivhus slage falt av!

Legg inn av Ingvar N629 » 02 okt 2009, 10:19

Men kan det ha påvirket noe at jeg har kjørt uten vakumslagen?
Ja den vil ha dratt falskluft etter spjeldet, på T5 så vil det vel bare si at du har trykt ut ladeluft og at tomgangen har vært noe høyere.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Re: Veivhus slage falt av!

Legg inn av Kjell N1179 » 02 okt 2009, 10:36

oki......Den er god. Da har det nok gått bra. :) Takk for svar.
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS

Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Re: Veivhus slage falt av!

Legg inn av Kjell N1179 » 16 okt 2009, 21:10

Har følgt med slangen som kommer ifra enveisventilen til spjellhuset en stund nå..... Den faller av hver gang jeg er ute å kjører, hva kommer det av????
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS

Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Veivhus slage falt av!

Legg inn av Tor N12 » 16 okt 2009, 23:07

kjallemann N1179 skrev:Har følgt med slangen som kommer ifra enveisventilen til spjellhuset en stund nå..... Den faller av hver gang jeg er ute å kjører, hva kommer det av????
Enten så må du bytte den gummipakningen om den har blitt for slapp.. Er den stram og fin så er det verre, da kan det hende at du faktisk har så dårlige stempelringer at du får trykk i motoren som gjør at den hopper ut
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Re: Veivhus slage falt av!

Legg inn av Kjell N1179 » 17 okt 2009, 18:40

Den er stram og fin. Slappe stempelringer..... ikke si det a! Har nettopp overhalt hele motoren. Stempelringer og alt er byttet.
Enveisventilen min funker og. Jeg må isåfall trykke på slangen etter hver kjøretur..... :( :(
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS

Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Veivhus slage falt av!

Legg inn av Ingvar N629 » 18 okt 2009, 18:52

Hvilken ende hopper den av i?? Mot spjellhuset eller mot toppen?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar