H?g tikkelyd i motor...
Moderator: Moderatorer
Høg tikkelyd i motor...
Hei! Eg høyrer ein høg tikkelyd etter kvar gong eg har gjett på litt gass, alstå over 2500omd. slik at turboen er inne. Den kjem tydleg fram når eg trykker inn clutchen etter pådrag. Den varer i ca.3-10 sek, alt etter kor hardt eg har køyrt. Kva kan dette vere? Er det turboen som byrjar å seie takk for seg?? Bilen er forresten ein t8 -86
Saab 9-5 Vector Sport M05
-
- Overload!!!
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Bare for å sitere fra en diskusjon rundt kamkjede, kan det være det som er problemet?
Trond N47 skrev:Hvis du først skal bytte kamkjede er det lurt å bytte alle glideskinner og
drev samtidig. Det slites 5 mm dype spor i glideskinnene på ca 200 000 km, samt at drevene slites mye. Kjedelig å bytte kjede for å slite den ut
raskt igjen. Tror du kan skifte alt ved å åpne dekselet på enden av
motoren, samt toppdekselet. Slakke i kamkjedet høres spesielt ved brå slipp av gassen og ved kjappe turtallsforandringer.
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Hmm, ikkje til å bli klok på. Det kan vel høyrest ut som det er eit av lagera. Men motoren er nyoverhalt, så det ville vere kjedelig å måtta bytte motor igjen.
Ein annan ting som slo meg var at lyden kom etter eg bytta olje,trur eg. Hadde mobil1 olje, og bytta til biltema olje.
Kanskje noko eg ikkje skulla ha gjort... 

Ein annan ting som slo meg var at lyden kom etter eg bytta olje,trur eg. Hadde mobil1 olje, og bytta til biltema olje.

Saab 9-5 Vector Sport M05
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Sikker på at det ikke er magnetventilen du hører da? Hvis lyden blir borte igjen ville jeg tro at det er noe annet enn ventiltikk eller rådebank.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- Trond N47
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Lagerbank høres som oftest på enkelte turtall og spesielt ved eller etter pådrag. Ligner til forveksling kraftig tenningsbank, en slags kakkelyd. Nye lager og nyoverhalt motor er ingen garanti for at lagerne er bra, tvert i mot kan mye bli feil hvis en motor demonteres. Man bytter gjerne det man ser er defekt og satser på at resten holder.
Kamkjedet høres mere ut som rasling, og kan lokaliseres på den siden av motoren. Magnetventilen kan gi fra seg en skarp tikkelyd, men da merker du at turbotrykket ikke bygger seg opp.
Ventilene på SAABs 8V motorer holder svært lenge, sjelden de trenger å justeres. Men det er lett å ta av toppdekselet og måle ventilklaringen. Feiljusterte ventiler høres som en lett kakkelyd mere som på en gammel diesel. 16 ventilerne får gjerne lyd fra de hydrauliske ventiltrykkerne hvis de har stått lenge, kjørt langt på gammel olje eller om de ikke får oljetrykk.
Kamkjedet høres mere ut som rasling, og kan lokaliseres på den siden av motoren. Magnetventilen kan gi fra seg en skarp tikkelyd, men da merker du at turbotrykket ikke bygger seg opp.
Ventilene på SAABs 8V motorer holder svært lenge, sjelden de trenger å justeres. Men det er lett å ta av toppdekselet og måle ventilklaringen. Feiljusterte ventiler høres som en lett kakkelyd mere som på en gammel diesel. 16 ventilerne får gjerne lyd fra de hydrauliske ventiltrykkerne hvis de har stått lenge, kjørt langt på gammel olje eller om de ikke får oljetrykk.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T