H?g tikkelyd i motor...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Høg tikkelyd i motor...

Legg inn av Lars_N289 » 09 okt 2004, 23:41

Hei! Eg høyrer ein høg tikkelyd etter kvar gong eg har gjett på litt gass, alstå over 2500omd. slik at turboen er inne. Den kjem tydleg fram når eg trykker inn clutchen etter pådrag. Den varer i ca.3-10 sek, alt etter kor hardt eg har køyrt. Kva kan dette vere? Er det turboen som byrjar å seie takk for seg?? Bilen er forresten ein t8 -86
Saab 9-5 Vector Sport M05

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 11 okt 2004, 07:48

Slik lyd har jeg hørt før .... det kalles vel lagerbank.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 11 okt 2004, 16:00

hmmm, så du er sikker på at det ikkje er turboen som lagar denne lyden??
Saab 9-5 Vector Sport M05

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 11 okt 2004, 18:12

Ventiltikking?, justert dem i det siste

Sølvberg
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 40
Registrert: 22 mar 2004, 01:00
Sted: Sogn og Fjordane, Eid

Legg inn av Sølvberg » 11 okt 2004, 18:34

kan altids få låne en turbo om du trur det e den som gjer det....
det kan jo og tenkast at du har vore uheldig med et lager då du over halte motoren... går ut i frå at du byte alle lagera........
900 t8 2d 86 N131

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 12 okt 2004, 07:26

Er ikke sikker på noen ting, men jeg har nettop kjørt en saab med lagerbank. Det var akkurat samme symptomene. Banking akkurat når man slipper gassen ved over middels pådrag og lyden blir borte etter noen sekunder. :cry:
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

macgeier

Legg inn av macgeier » 12 okt 2004, 10:07

Bare for å sitere fra en diskusjon rundt kamkjede, kan det være det som er problemet?
Trond N47 skrev:Hvis du først skal bytte kamkjede er det lurt å bytte alle glideskinner og
drev samtidig. Det slites 5 mm dype spor i glideskinnene på ca 200 000 km, samt at drevene slites mye. Kjedelig å bytte kjede for å slite den ut
raskt igjen. Tror du kan skifte alt ved å åpne dekselet på enden av
motoren, samt toppdekselet. Slakke i kamkjedet høres spesielt ved brå slipp av gassen og ved kjappe turtallsforandringer.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 12 okt 2004, 11:50

Kjør til et SAAB-verksted (eller et annet verksted som har peil). De finner sikkert ut hva det er for slags lyd.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 12 okt 2004, 12:42

Det er IKKE sikkert.. Var på SAAB verksteder med min når det var tikkelyder der og det var maaaaaaaaange forslag. Alt fra rådebank, stempelpinner og pushere.

macgeier

Legg inn av macgeier » 12 okt 2004, 14:06

Når det gjelder lyder, kapp av 1 meter hageslange, sett den til øret(stetoskop) og lytt rundt på motoren. Det kan også brukes en LANG skrutrekker hvis du har KORT hår (ikke gøy å få håret inn i viftereima, kan være dødelig :cry: ).

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 12 okt 2004, 15:44

Hmm, ikkje til å bli klok på. Det kan vel høyrest ut som det er eit av lagera. Men motoren er nyoverhalt, så det ville vere kjedelig å måtta bytte motor igjen. :cry:
Ein annan ting som slo meg var at lyden kom etter eg bytta olje,trur eg. Hadde mobil1 olje, og bytta til biltema olje. :? Kanskje noko eg ikkje skulla ha gjort... :-x
Saab 9-5 Vector Sport M05

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 12 okt 2004, 18:09

Sikker på at det ikke er magnetventilen du hører da? Hvis lyden blir borte igjen ville jeg tro at det er noe annet enn ventiltikk eller rådebank.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
roar
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 115
Registrert: 28 feb 2003, 01:00
Sted: batnfjordsøra

Legg inn av roar » 12 okt 2004, 20:46

jeg har en nyoverhalt motor t8 som jeg har bytta stempelringer, lager, register osv påkosta mye.
kjørt kun ca 35 km etter oppstart.
kontakt meg hvis innteresse
47261834

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 13 okt 2004, 10:01

Lagerbank høres som oftest på enkelte turtall og spesielt ved eller etter pådrag. Ligner til forveksling kraftig tenningsbank, en slags kakkelyd. Nye lager og nyoverhalt motor er ingen garanti for at lagerne er bra, tvert i mot kan mye bli feil hvis en motor demonteres. Man bytter gjerne det man ser er defekt og satser på at resten holder.

Kamkjedet høres mere ut som rasling, og kan lokaliseres på den siden av motoren. Magnetventilen kan gi fra seg en skarp tikkelyd, men da merker du at turbotrykket ikke bygger seg opp.

Ventilene på SAABs 8V motorer holder svært lenge, sjelden de trenger å justeres. Men det er lett å ta av toppdekselet og måle ventilklaringen. Feiljusterte ventiler høres som en lett kakkelyd mere som på en gammel diesel. 16 ventilerne får gjerne lyd fra de hydrauliske ventiltrykkerne hvis de har stått lenge, kjørt langt på gammel olje eller om de ikke får oljetrykk.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar