Spesialbygget 900 !
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Spesialbygget 900 !
Har hørt noe med 240-250HK på de som er forsterka, så det er ikke så mye mer enn hva de orginalt klarer. Står vel noe om hva som gjøres med de også et sted på forumet (dette koster noen tusenlapper bare), samt diff kan være greit. Man får jo andre girkasser som tåler litt mer da, 4-trinns med kokokill-hus og rally-drevsatser som koster bortimot 100K samt rally-låda som er uhyre sjelden å få tak i. Man får jo gjort noe med holdbarhet og forsterkninger på alle mulige måter, men slikt koster uansett en formue.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Re: Spesialbygget 900 !
Dumt at saab sine orginalkasser skal være så elendige. Men må vel koste på meg en forsterket kasse en gang i tiden 

1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Spesialbygget 900 !
Spørs hvor mye bedre ei forsterket kasse egentlig er...saab-900-turbo skrev:Dumt at saab sine orginalkasser skal være så elendige. Men må vel koste på meg en forsterket kasse en gang i tiden
Har hørt at det er selve chassiet til kassen som "knekker" og det er det ikke barebare å forsterke...
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Spesialbygget 900 !
jupp, ta en titt på rally-lådan som morti kjøpte seg (som nå alex har) er jo sveisa over i hytt og pine om jeg ikke husker helt feilParadigm N558 skrev:Spørs hvor mye bedre ei forsterket kasse egentlig er...saab-900-turbo skrev:Dumt at saab sine orginalkasser skal være så elendige. Men må vel koste på meg en forsterket kasse en gang i tiden
Har hørt at det er selve chassiet til kassen som "knekker" og det er det ikke barebare å forsterke...

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Spesialbygget 900 !
Det er jo viktig her å ikke blande snørr og barter da!Edward N812 skrev:jupp, ta en titt på rally-lådan som morti kjøpte seg (som nå alex har) er jo sveisa over i hytt og pine om jeg ikke husker helt feilParadigm N558 skrev:Spørs hvor mye bedre ei forsterket kasse egentlig er...saab-900-turbo skrev:Dumt at saab sine orginalkasser skal være så elendige. Men må vel koste på meg en forsterket kasse en gang i tiden
Har hørt at det er selve chassiet til kassen som "knekker" og det er det ikke barebare å forsterke...nok til at kasse-huset faktisk har vridd seg (vet det ikke skal mye uforsiktighet til før det vrir seg men)

Forsterkede kasser ligger vel på 25 lapper og oppover, kommer litt an på hva som er gjort med disse. Jeg vet at mange her i klubben har slike også, spennende å høre hvor mye juling de tåler

"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Re: Spesialbygget 900 !
Har kikket på en på speedparts, men denne tror jeg ikke er satt sammen. Noen som kan sjekke det opp ? Men den koster 38,570 kr, Er det pengene verdt ? Noen som har en av disse kassene ?
Mvh Kent
Mvh Kent
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Spesialbygget 900 !
Utvekslingen på disse rallycrosskassene er såpass lav at du blir frakjørt i toppfart av en 900isaab-900-turbo skrev:Har kikket på en på speedparts, men denne tror jeg ikke er satt sammen. Noen som kan sjekke det opp ? Men den koster 38,570 kr, Er det pengene verdt ? Noen som har en av disse kassene ?
Mvh Kent

Om man skal ha en med bedre utveksling, så finnes Saab Sport & Rallys 5 trinns dogbox med lamelldiff og alle mulige forsterkninger. Regn da med opp imot 100.000 for en sånn, om du får tak i. Ellers finns 4 trinns renoverte/forsterkede kasser fra ca 10.000 og oppover. Jeg har selv bygd noen sånne. Man bruker da de beste delene fra forskjellige modeller for å få til noe som er litt bedre enn orginalt. Men her er drevsatsen orginal.
Ellers synes jeg bilen din er fin!, la den være orginal istedet

To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Spesialbygget 900 !
Jeg tror at han jeg bruker for overhaling av og900-kasser kan skaffe en modifisert rallylåda (dvs med drevsats for gatebruk) til en forholdsvis ok penge. Sist gang vi pratet om dette, så lå det rundt 35k SEK, det er jo kroner det også, men med dagens kurs så er det jo ikke så ille...Ronny_N169 skrev:Utvekslingen på disse rallycrosskassene er såpass lav at du blir frakjørt i toppfart av en 900isaab-900-turbo skrev:Har kikket på en på speedparts, men denne tror jeg ikke er satt sammen. Noen som kan sjekke det opp ? Men den koster 38,570 kr, Er det pengene verdt ? Noen som har en av disse kassene ?
Mvh KentMen det går fort fra 0-100km.
Om man skal ha en med bedre utveksling, så finnes Saab Sport & Rallys 5 trinns dogbox med lamelldiff og alle mulige forsterkninger. Regn da med opp imot 100.000 for en sånn, om du får tak i. Ellers finns 4 trinns renoverte/forsterkede kasser fra ca 10.000 og oppover. Jeg har selv bygd noen sånne. Man bruker da de beste delene fra forskjellige modeller for å få til noe som er litt bedre enn orginalt. Men her er drevsatsen orginal.
Ellers synes jeg bilen din er fin!, la den være orginal istedet
EDIT: Brukt, renovert og forsterket rallylåda med den drevsatsen, for å presisere litt mer.
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Re: Spesialbygget 900 !
Den prisen hørtes mye bedre ut enn 100,000 
Ja 30,000 kan jeg spandere på en kasse etterhvert, men har disse kassene også svakt girhus, slik at dette lett vrir seg ? isåfall, skal han ha mye for å forsterke det hvis det er mulig ?
Mvh Kent

Ja 30,000 kan jeg spandere på en kasse etterhvert, men har disse kassene også svakt girhus, slik at dette lett vrir seg ? isåfall, skal han ha mye for å forsterke det hvis det er mulig ?
Mvh Kent

1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Spesialbygget 900 !
I en rally-kasse så er -alt- forsterket/erstattet, for at den skal tåle mest mulig juling. Dersom man investerer i en slik kasse, så bør man også tenke på drevsats og slikt, så man ikke får et Morti-havari etter å ha skiftet ut rally-utvekslingensaab-900-turbo skrev:Den prisen hørtes mye bedre ut enn 100,000
Ja 30,000 kan jeg spandere på en kasse etterhvert, men har disse kassene også svakt girhus, slik at dette lett vrir seg ? isåfall, skal han ha mye for å forsterke det hvis det er mulig ?
Mvh Kent

Jeg kan høre neste gang jeg er i Sverige om et slikt eksemplar fortsatt finnes, det er et drøyt år siden vi pratet om det sist.
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Re: Spesialbygget 900 !
Ja hadde vert kjekt å vite om det er mulig å få tak i noe slikt 
Mvh Kent

Mvh Kent
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Spesialbygget 900 !
Etter min mening er det ikke verdt pengene med en slik kasse såfremt du har anledning og lokale til å skru og skifte en kasse i ny og ne. Du får jo en brukt orginal kasse for noen lapper, og da kan du skifte ganske mange ganger før du har spart inn 30 000...
Men det er jo selvsagt en smakssak dette, om jeg hadde hatt en og nå så hadde det vært utelukkende for rekreasjon, og jeg hadde sett på det som tidsfordriv å mekke på den en gang i blant. Men så er jo jeg entusiast som liker å skru Saab da, det er jo ikke alle som tenker sånn.
Men det er jo selvsagt en smakssak dette, om jeg hadde hatt en og nå så hadde det vært utelukkende for rekreasjon, og jeg hadde sett på det som tidsfordriv å mekke på den en gang i blant. Men så er jo jeg entusiast som liker å skru Saab da, det er jo ikke alle som tenker sånn.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Re: Spesialbygget 900 !
Ja det er en smak sak, Elsker jo å skru saab, men det med kassene er litt mye styr. Eller egentlig tar det jo ikke stort mere enn en Kosedag i verkstedet. Men de orginale kassene, klarer de noen ganger på full gass hvis bilen er ganske sprek ?
Mvh Kent
Mvh Kent
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: Spesialbygget 900 !
min bil ligger ca jevnt med en a6 2,7 biturbo med 300hk automat så vil vel sei den e passe sprek.
og ja kasså mi holde ennå.
ein grei regel e å venta med flat pedal te du passere 3000 omdr
og ja kasså mi holde ennå.
ein grei regel e å venta med flat pedal te du passere 3000 omdr
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Re: Spesialbygget 900 !
Så er mindre sjangs for at de ryker etter du har passert 3000 omdreininger ? Hva er grunnen til det isåfall ? 
Mvh Kent

Mvh Kent
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo