Spesialbygget 900 !

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av na_X » 23 nov 2009, 23:19

Har hørt noe med 240-250HK på de som er forsterka, så det er ikke så mye mer enn hva de orginalt klarer. Står vel noe om hva som gjøres med de også et sted på forumet (dette koster noen tusenlapper bare), samt diff kan være greit. Man får jo andre girkasser som tåler litt mer da, 4-trinns med kokokill-hus og rally-drevsatser som koster bortimot 100K samt rally-låda som er uhyre sjelden å få tak i. Man får jo gjort noe med holdbarhet og forsterkninger på alle mulige måter, men slikt koster uansett en formue.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av saab-900-turbo » 23 nov 2009, 23:26

Dumt at saab sine orginalkasser skal være så elendige. Men må vel koste på meg en forsterket kasse en gang i tiden :)
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av Paradigm N558 » 23 nov 2009, 23:36

saab-900-turbo skrev:Dumt at saab sine orginalkasser skal være så elendige. Men må vel koste på meg en forsterket kasse en gang i tiden :)
Spørs hvor mye bedre ei forsterket kasse egentlig er...
Har hørt at det er selve chassiet til kassen som "knekker" og det er det ikke barebare å forsterke...
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av Edward N812 » 24 nov 2009, 06:41

Paradigm N558 skrev:
saab-900-turbo skrev:Dumt at saab sine orginalkasser skal være så elendige. Men må vel koste på meg en forsterket kasse en gang i tiden :)
Spørs hvor mye bedre ei forsterket kasse egentlig er...
Har hørt at det er selve chassiet til kassen som "knekker" og det er det ikke barebare å forsterke...
jupp, ta en titt på rally-lådan som morti kjøpte seg (som nå alex har) er jo sveisa over i hytt og pine om jeg ikke husker helt feil :P nok til at kasse-huset faktisk har vridd seg (vet det ikke skal mye uforsiktighet til før det vrir seg men)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av Andreas N1194 » 24 nov 2009, 07:33

Edward N812 skrev:
Paradigm N558 skrev:
saab-900-turbo skrev:Dumt at saab sine orginalkasser skal være så elendige. Men må vel koste på meg en forsterket kasse en gang i tiden :)
Spørs hvor mye bedre ei forsterket kasse egentlig er...
Har hørt at det er selve chassiet til kassen som "knekker" og det er det ikke barebare å forsterke...
jupp, ta en titt på rally-lådan som morti kjøpte seg (som nå alex har) er jo sveisa over i hytt og pine om jeg ikke husker helt feil :P nok til at kasse-huset faktisk har vridd seg (vet det ikke skal mye uforsiktighet til før det vrir seg men)
Det er jo viktig her å ikke blande snørr og barter da! ;) Renovering av kasser til og900 (dvs bytte av pakninger, lager, spennhylser, pinjonglager og evt hus) koster noen tusenlapper. Mange mener at man her forsterker en kasse, noe man strengt tatt ikke gjør. Man får derimot en 2009-ekvivalent av nevnte kasse, så den blir jo langt bedre i bruk, og mer holdbar.

Forsterkede kasser ligger vel på 25 lapper og oppover, kommer litt an på hva som er gjort med disse. Jeg vet at mange her i klubben har slike også, spennende å høre hvor mye juling de tåler :mrgreen:
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av saab-900-turbo » 24 nov 2009, 09:50

Har kikket på en på speedparts, men denne tror jeg ikke er satt sammen. Noen som kan sjekke det opp ? Men den koster 38,570 kr, Er det pengene verdt ? Noen som har en av disse kassene ?

Mvh Kent
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av Ronny_N169 » 24 nov 2009, 10:06

saab-900-turbo skrev:Har kikket på en på speedparts, men denne tror jeg ikke er satt sammen. Noen som kan sjekke det opp ? Men den koster 38,570 kr, Er det pengene verdt ? Noen som har en av disse kassene ?

Mvh Kent
Utvekslingen på disse rallycrosskassene er såpass lav at du blir frakjørt i toppfart av en 900i :) Men det går fort fra 0-100km.
Om man skal ha en med bedre utveksling, så finnes Saab Sport & Rallys 5 trinns dogbox med lamelldiff og alle mulige forsterkninger. Regn da med opp imot 100.000 for en sånn, om du får tak i. Ellers finns 4 trinns renoverte/forsterkede kasser fra ca 10.000 og oppover. Jeg har selv bygd noen sånne. Man bruker da de beste delene fra forskjellige modeller for å få til noe som er litt bedre enn orginalt. Men her er drevsatsen orginal.

Ellers synes jeg bilen din er fin!, la den være orginal istedet :)
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av Andreas N1194 » 24 nov 2009, 10:19

Ronny_N169 skrev:
saab-900-turbo skrev:Har kikket på en på speedparts, men denne tror jeg ikke er satt sammen. Noen som kan sjekke det opp ? Men den koster 38,570 kr, Er det pengene verdt ? Noen som har en av disse kassene ?

Mvh Kent
Utvekslingen på disse rallycrosskassene er såpass lav at du blir frakjørt i toppfart av en 900i :) Men det går fort fra 0-100km.
Om man skal ha en med bedre utveksling, så finnes Saab Sport & Rallys 5 trinns dogbox med lamelldiff og alle mulige forsterkninger. Regn da med opp imot 100.000 for en sånn, om du får tak i. Ellers finns 4 trinns renoverte/forsterkede kasser fra ca 10.000 og oppover. Jeg har selv bygd noen sånne. Man bruker da de beste delene fra forskjellige modeller for å få til noe som er litt bedre enn orginalt. Men her er drevsatsen orginal.

Ellers synes jeg bilen din er fin!, la den være orginal istedet :)
Jeg tror at han jeg bruker for overhaling av og900-kasser kan skaffe en modifisert rallylåda (dvs med drevsats for gatebruk) til en forholdsvis ok penge. Sist gang vi pratet om dette, så lå det rundt 35k SEK, det er jo kroner det også, men med dagens kurs så er det jo ikke så ille...

EDIT: Brukt, renovert og forsterket rallylåda med den drevsatsen, for å presisere litt mer.
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av saab-900-turbo » 24 nov 2009, 10:26

Den prisen hørtes mye bedre ut enn 100,000 :D

Ja 30,000 kan jeg spandere på en kasse etterhvert, men har disse kassene også svakt girhus, slik at dette lett vrir seg ? isåfall, skal han ha mye for å forsterke det hvis det er mulig ?

Mvh Kent :)
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av Andreas N1194 » 24 nov 2009, 11:42

saab-900-turbo skrev:Den prisen hørtes mye bedre ut enn 100,000 :D

Ja 30,000 kan jeg spandere på en kasse etterhvert, men har disse kassene også svakt girhus, slik at dette lett vrir seg ? isåfall, skal han ha mye for å forsterke det hvis det er mulig ?

Mvh Kent :)
I en rally-kasse så er -alt- forsterket/erstattet, for at den skal tåle mest mulig juling. Dersom man investerer i en slik kasse, så bør man også tenke på drevsats og slikt, så man ikke får et Morti-havari etter å ha skiftet ut rally-utvekslingen ;)

Jeg kan høre neste gang jeg er i Sverige om et slikt eksemplar fortsatt finnes, det er et drøyt år siden vi pratet om det sist.
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av saab-900-turbo » 24 nov 2009, 12:43

Ja hadde vert kjekt å vite om det er mulig å få tak i noe slikt :D

Mvh Kent
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av EdHunter N815 » 24 nov 2009, 22:29

Etter min mening er det ikke verdt pengene med en slik kasse såfremt du har anledning og lokale til å skru og skifte en kasse i ny og ne. Du får jo en brukt orginal kasse for noen lapper, og da kan du skifte ganske mange ganger før du har spart inn 30 000...

Men det er jo selvsagt en smakssak dette, om jeg hadde hatt en og nå så hadde det vært utelukkende for rekreasjon, og jeg hadde sett på det som tidsfordriv å mekke på den en gang i blant. Men så er jo jeg entusiast som liker å skru Saab da, det er jo ikke alle som tenker sånn. ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av saab-900-turbo » 24 nov 2009, 22:38

Ja det er en smak sak, Elsker jo å skru saab, men det med kassene er litt mye styr. Eller egentlig tar det jo ikke stort mere enn en Kosedag i verkstedet. Men de orginale kassene, klarer de noen ganger på full gass hvis bilen er ganske sprek ?

Mvh Kent
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av Frode N073 » 24 nov 2009, 22:41

min bil ligger ca jevnt med en a6 2,7 biturbo med 300hk automat så vil vel sei den e passe sprek.
og ja kasså mi holde ennå.
ein grei regel e å venta med flat pedal te du passere 3000 omdr
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: Spesialbygget 900 !

Legg inn av saab-900-turbo » 24 nov 2009, 23:46

Så er mindre sjangs for at de ryker etter du har passert 3000 omdreininger ? Hva er grunnen til det isåfall ? :)

Mvh Kent
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Svar