9-5 Griffin sp?rsm?l?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Gjest

9-5 Griffin spørsmål?

Legg inn av Gjest » 13 okt 2004, 14:39

Hei, noen her som kan svare meg på om det er turbo på 9-5 Griffinen??
En selger på saab sa at det kun var turbo på 3-sylindere :?
Hadde ikke griffin utgaven alt utstyr som var å få på 9-5? Er bensin forbruket på en griffin veldig mye høyere enn på en AERO eller er det bare litt mer?

Hilsen Jacob

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Re: 9-5 Griffin spørsmål?

Legg inn av Jon Magnus N251 » 13 okt 2004, 14:48

Anonymous skrev: En selger på saab sa at det kun var turbo på 3-sylindere :?
:lol: :lol: :lol:
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Gjest

Legg inn av Gjest » 13 okt 2004, 16:13

Hørtes litt merkelig ut ja..... :lol:
Men er det turbo på motoren eller er den uten??

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 okt 2004, 16:25

9-5 Griffin er ein 3 liters V6 på rundt 200hk.
Av utstyr finns det meste, bøla både skinn og automat, men det er då enndå muligheit å krysse litt i utstyrslistene.
Forbruket er ein smule høgre enn dei andre 9-5 med automat, det pga. at slagvulumet er ein del større. Eg ser ihvertfall ikkje noko anledning for det.

Ang. turboen, so er det turbo i Griffinen.
Men selgaren har nok delvis rett, for i 9-5 Griffin er det noko som heiter asymetrisk turboladning. Det betyr at turboen vert driven av eksosen frå eine cylinderrekka (cyl 2-4-6), men begge rekkene får ladetrykk. Dreiemomentet er også kjekt, maks moment får du allereie ved 2100rpm, og maks moment er 310Nm. Dessutan er ladetrykket veldig lavt på denne motoren, det burde opne for trim... :razz:
SAAB sjølve påstår dessutan at denne motoren V6t Ecopower er fysste motoren som har asymetisk turbolading på verdensbasis.
So selgaren hadde nok delvis rett han... :wink:

Har dessutan flytta dette inlegget til SAAB Turbo-forum.

Gjest

Legg inn av Gjest » 13 okt 2004, 18:22

Går det ann å trimme den motoren på samme måte som en 2,0t med chip og luftfilter?

Gjest

Legg inn av Gjest » 13 okt 2004, 18:24

Kan man justere ladetrykket opp? Så man får litt av den herlige ketchup effekten?

Angry Saab

Legg inn av Angry Saab » 13 okt 2004, 18:26

Går ut i fra det. Vet ikke om speedparts leverrer chip trim til v6en :?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 okt 2004, 18:34

Det er råd å trimme ja, men av dei fire store ettermarkedslevrandørane (BSR/Speedparts, Maptun, Hirsch og Nordic) er det berre Nordic som har produktet på webben.
Dei har noko dei kallar for steg 2, som gir 240hk/390Nm. 2.5" rustfritt eksosanlegg med dobbelt 3" enderør er inkludert i prisen. Prisen på det på sida er 13500SEK for M99-M01, 16000 SEK for M02->.
Eg ville ha tatt ei runde med dei levrandørane du kan kome på, og høyre med det om det kan levere. Er ein nokso spesiell bil dette, og dei fleste som har ambisjonar om å trimme vel somregel firarane.

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 14 okt 2004, 02:00

Det er en nydelig bil å kjøre.
Men det er en bil for langturer, ikke for litt lek på svingete norske veier.
Den går greit nok, men det ikke noen stor fartsopplevelse. Men den trekker godt hele veien!
Deilig motorlyd (dog ikke det jeg forbinder med SAAB-lyd!).
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 14 okt 2004, 12:49

Og grunnen til at SAAB ikke høynet ladetrykket var at motoren ikke tåler
så stort effektuttak. Det er jo bare en Opelmotor. Vanskelig å få opp
høyt trykk på lave/moderate turtall da bare 3 sylindre lader turboen, men
effekten kan nok økes bra på høye turtall.

Skal sjekke om motoren er en høykompresjonsmotor som er prikk lik
sugemotoren. I såfall er det ikke altfor lurt å øke ladetrykket. På 9000
hadde de samme motor uten turbo med 210 hk, ca 270 Nm. Med turbo
fikk den 310 Nm og 200 hk.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 14 okt 2004, 13:25

Var det ikke denne motoren de drev på med variabelt innsug på i steden for turbo på noen utgaver ??
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 14 okt 2004, 13:39

Stemmer det, på 9000 fra 95 til 97 såvidt jeg husker. Innsugsrørenes
lengde ble øket ved hjelp av to spjell på lave turtall for å bedre
bunndraget. På høye turtall åpnet begge spjellene for å få korte inn
innsugets lengde, dette ga høyere effekt. På mellomturtall var det ene spjellet åpent.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 14 okt 2004, 13:53

Denne V6 en er vel i nær slekt med den som de skryter så av i opel vektra (sport eller noe)
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Gjest

Legg inn av Gjest » 14 okt 2004, 15:12

Har en 2002 modell med v6 kjører nå med nordic uhr steg2 går som bare f***. Har ikke noen problermer ennå. Kjørt drøye 60.000 med steg2. :D
Vet ikke om det er samme motoren.... :?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 okt 2004, 16:45

Kompresjonen på V6t er 9,5:1, på firarane er kompresjonen 8,8:1 for 2 literen og 9,3:1 for 2.3 literen.
Dette er tal for M01 9-5, men kan aldri forstå det er store svingingar mellom årsmodellane.

Svar