Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

snomannen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 21 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N1860

Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Legg inn av snomannen » 09 feb 2010, 11:56

Skal ut og prøve en:
Saab 9-5 2,0 TURBO VECTOR 2003 modell gått rett under 100.000 km. Regkjede oppgradert på 65.000. Bilen har automat og delskinn. Prisant er 165k, er dette en grei pris viss bilen er "hel og fin"?

Den har hatt "stempla" service på: 25km, 15.000km, 35000km, 50000km, 65000km, 81000km, 93000km

Hva bør jeg vere oppmerksom på? Høre etter, se etter ved prøvekjøring?

På forhånd takk!

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Legg inn av Paul N1176 » 09 feb 2010, 12:01

- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Legg inn av Tor N12 » 09 feb 2010, 12:12

Regkjedebytte på 65.000 km får i allefall alle mine varselklokker til å ringe HØYT!

Høres jo ikke ut som at den motoren har hatt det særlig godt da, høyst sansynlig en bil med mye småkjøring og bytte av olje på 30.000 :(
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

snomannen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 21 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N1860

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Legg inn av snomannen » 09 feb 2010, 12:16

Takk for svar!

Utfra det eg leser i andre tråder her, så kan det vere fornuftig å vente til det dukker opp en 2004 modell? Den har 5-trinns automat, samt blitt kvitt evt veivhus-problemer?

snomannen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 21 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N1860

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Legg inn av snomannen » 09 feb 2010, 15:44

Var ute og testa bilen, og den virka veldig fast og fin å kjøre..

Hadde fem-trinns automat med rattgiring, kom ikke dette i 2004?

Men litt skuffa over motoren.. Ganske langt unna 2.3T-en som sto i den gamle 9000 eg hadde for lenge siden eingang.. *savne*

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 821
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Legg inn av Singsaker » 09 feb 2010, 18:29

hansmagne skrev:Skal ut og prøve en:
Saab 9-5 2,0 TURBO VECTOR 2003 modell gått rett under 100.000 km. Regkjede oppgradert på 65.000. Bilen har automat og delskinn. Prisant er 165k, er dette en grei pris viss bilen er "hel og fin"?

Den har hatt "stempla" service på: 25km, 15.000km, 35000km, 50000km, 65000km, 81000km, 93000km

Hva bør jeg vere oppmerksom på? Høre etter, se etter ved prøvekjøring?

På forhånd takk!
Regkjede oppgradert? byttet pga slitasje, hva betyr oppgradert, det ville jeg spurt om(ikke om du formulerte deg litt klossete)

Tor N12 skrev:Regkjedebytte på 65.000 km får i allefall alle mine varselklokker til å ringe HØYT!

Høres jo ikke ut som at den motoren har hatt det særlig godt da, høyst sansynlig en bil med mye småkjøring og bytte av olje på 30.000 :(
Skal ikke olje byttes på alle servicer?
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Legg inn av Ingvar N629 » 09 feb 2010, 18:38

hansmagne skrev:Var ute og testa bilen, og den virka veldig fast og fin å kjøre..

Hadde fem-trinns automat med rattgiring, kom ikke dette i 2004?

Men litt skuffa over motoren.. Ganske langt unna 2.3T-en som sto i den gamle 9000 eg hadde for lenge siden eingang.. *savne*
Femtrinns automat kom vel i 02. Motoren blir brukbar med litt trim, 150 hk er for lite i en så tung bil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

snomannen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 21 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N1860

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Legg inn av snomannen » 10 feb 2010, 10:33

Singsaker skrev:Regkjede oppgradert? byttet pga slitasje, hva betyr oppgradert, det ville jeg spurt om(ikke om du formulerte deg litt klossete)
Ja, dette kunne egentlig ikkje selger svare på, så jeg får prøve å se om verkstedet kan svare (bilpaviljongen/hellestø) som har hatt servicene på denne.

Når jeg så gjennom servicehefte så lå det en "Søknad om garantireperasjon" i hanskerommet Fra Hellestø til Saab. Bilen kom ikke innenfor garantirep pga litt over 20kkm mellom to av servicene. Det ble søkt om garanti-rep pga lav km (65.000), og ulyd fra register..

Kanskje like lurt å la denne bilen stå ...

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 821
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Legg inn av Singsaker » 10 feb 2010, 10:54

hansmagne skrev:
Singsaker skrev:Regkjede oppgradert? byttet pga slitasje, hva betyr oppgradert, det ville jeg spurt om(ikke om du formulerte deg litt klossete)
Ja, dette kunne egentlig ikkje selger svare på, så jeg får prøve å se om verkstedet kan svare (bilpaviljongen/hellestø) som har hatt servicene på denne.

Når jeg så gjennom servicehefte så lå det en "Søknad om garantireperasjon" i hanskerommet Fra Hellestø til Saab. Bilen kom ikke innenfor garantirep pga litt over 20kkm mellom to av servicene. Det ble søkt om garanti-rep pga lav km (65.000), og ulyd fra register..

Kanskje like lurt å la denne bilen stå ...
Om bilen er iorden idag så er jo det greit, men det er rart om de ikke kan fortelle hva som er gjort med den bilen når den er kjørt forsåvidt lite!

Var det mellom 15K og 35K at det var for mye iforhold til service-intervall? Jeg mener Ingvar skrev noe om 10% over intervall var grensen for å opprettholde garantier, men etter 35K så var nå det voldsomt.........
Jeg vet ikke oljeskift intervallene på M03 men på M04 og nyere er det 30K, men de anbefaler 10K, merkelig at det ikke er mer konsist uansett.....
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

snomannen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 21 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N1860

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Legg inn av snomannen » 10 feb 2010, 15:32

singsaker skrev:Om bilen er iorden idag så er jo det greit, men det er rart om de ikke kan fortelle hva som er gjort med den bilen når den er kjørt forsåvidt lite!
Snakket med Hellestø nå. Veivhusventilasjon og register var byttet/reparert på 65k. "Full pakke i henhold til garantireperasjonane" som han sa i telefonen. Det skulle vel bety at det problemet skulle vere løst.

Klarer ikkje heilt å bestemme meg her :P

Brukeravatar
Skavold
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 896
Registrert: 22 jul 2007, 18:26
Medlemsnummer: 1110
Navn: Skavold
Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Legg inn av Skavold » 10 feb 2010, 16:25

Nå er vel ikke akkurat dette noen særlig sjelden bil, så jeg ville nok hatt litt is i magen. Er du usikker, kan det hende det er best å la være, fremfor å gå på en smell.
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May

snomannen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 21 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N1860

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Legg inn av snomannen » 10 feb 2010, 18:52

Skavold skrev:Nå er vel ikke akkurat dette noen særlig sjelden bil, så jeg ville nok hatt litt is i magen. Er du usikker, kan det hende det er best å la være, fremfor å gå på en smell.
Jepp, det har eg funne ut og! Har lagt denne på is!

Og venter på neste som dukker opp :)

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Legg inn av Helge » 10 feb 2010, 19:02

hansmagne skrev:
singsaker skrev:Om bilen er iorden idag så er jo det greit, men det er rart om de ikke kan fortelle hva som er gjort med den bilen når den er kjørt forsåvidt lite!
Snakket med Hellestø nå. Veivhusventilasjon og register var byttet/reparert på 65k. "Full pakke i henhold til garantireperasjonane" som han sa i telefonen. Det skulle vel bety at det problemet skulle vere løst.
Klarer ikkje heilt å bestemme meg her :P
Dette har kanskje ikke noe å si, men jeg kjøpte en 9-5 av Hellestø. De garanterte at register var byttet og at veivhusventilasjon var oppdatert. Fikk tilogmed snakke med verksmester som sa at han husket bilen godt. Jeg flydde til Stavanger, kjørte bilen hjem til Lillehammer. Fikk noen mistanker etter noen dager og leverte bilen hos Saab på Lillehammer.
Registertet var aldri byttet, og bilen hadde ikke oppgradert ventilasjon. De anbefalte at jeg ikke kjørte bilen en eneste meter.
Etter mye om og men ble kjøpet hevet.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

snomannen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 21 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N1860

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Legg inn av snomannen » 11 feb 2010, 20:11

I morgen blir det prøvekjøring av en 2005 2.0t Vector Sport med fin km og servicehefte. Må nokon ekstra høvdingar på bordet, men regner med dette blir eit tryggare kjøp enn 2003-modellen!

Så kanskje blir det eit nytt medlem i klubben iløpet av helgen ;)

Denne bilen er 1.gang registrert desember 04, hvordan kan jeg "dobbelsjekke" at det virkelig er en m05?

Brukeravatar
NjalVM
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 25 jan 2010, 08:27
Bil: '04 SAAB 9-5 Vector, 2.0t
Sted: Bergen, eller deromkring..

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?

Legg inn av NjalVM » 11 feb 2010, 20:24

Sjekk chassisnummeret. Tell bakfrå, og det åttande talet vil fortelje kva år den er produsert.

Svar