Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?
Moderator: Moderatorer
Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?
Skal ut og prøve en:
Saab 9-5 2,0 TURBO VECTOR 2003 modell gått rett under 100.000 km. Regkjede oppgradert på 65.000. Bilen har automat og delskinn. Prisant er 165k, er dette en grei pris viss bilen er "hel og fin"?
Den har hatt "stempla" service på: 25km, 15.000km, 35000km, 50000km, 65000km, 81000km, 93000km
Hva bør jeg vere oppmerksom på? Høre etter, se etter ved prøvekjøring?
På forhånd takk!
Saab 9-5 2,0 TURBO VECTOR 2003 modell gått rett under 100.000 km. Regkjede oppgradert på 65.000. Bilen har automat og delskinn. Prisant er 165k, er dette en grei pris viss bilen er "hel og fin"?
Den har hatt "stempla" service på: 25km, 15.000km, 35000km, 50000km, 65000km, 81000km, 93000km
Hva bør jeg vere oppmerksom på? Høre etter, se etter ved prøvekjøring?
På forhånd takk!
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?
viewtopic.php?f=12&t=28786
viewtopic.php?f=12&t=28820&hilit=kj%C3%B8psr%C3%A5d+9+5
skulle vel finne noe her...
Paul
viewtopic.php?f=12&t=28820&hilit=kj%C3%B8psr%C3%A5d+9+5
skulle vel finne noe her...
Paul
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?
Regkjedebytte på 65.000 km får i allefall alle mine varselklokker til å ringe HØYT!
Høres jo ikke ut som at den motoren har hatt det særlig godt da, høyst sansynlig en bil med mye småkjøring og bytte av olje på 30.000
Høres jo ikke ut som at den motoren har hatt det særlig godt da, høyst sansynlig en bil med mye småkjøring og bytte av olje på 30.000

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?
Takk for svar!
Utfra det eg leser i andre tråder her, så kan det vere fornuftig å vente til det dukker opp en 2004 modell? Den har 5-trinns automat, samt blitt kvitt evt veivhus-problemer?
Utfra det eg leser i andre tråder her, så kan det vere fornuftig å vente til det dukker opp en 2004 modell? Den har 5-trinns automat, samt blitt kvitt evt veivhus-problemer?
Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?
Var ute og testa bilen, og den virka veldig fast og fin å kjøre..
Hadde fem-trinns automat med rattgiring, kom ikke dette i 2004?
Men litt skuffa over motoren.. Ganske langt unna 2.3T-en som sto i den gamle 9000 eg hadde for lenge siden eingang.. *savne*
Hadde fem-trinns automat med rattgiring, kom ikke dette i 2004?
Men litt skuffa over motoren.. Ganske langt unna 2.3T-en som sto i den gamle 9000 eg hadde for lenge siden eingang.. *savne*
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?
Regkjede oppgradert? byttet pga slitasje, hva betyr oppgradert, det ville jeg spurt om(ikke om du formulerte deg litt klossete)hansmagne skrev:Skal ut og prøve en:
Saab 9-5 2,0 TURBO VECTOR 2003 modell gått rett under 100.000 km. Regkjede oppgradert på 65.000. Bilen har automat og delskinn. Prisant er 165k, er dette en grei pris viss bilen er "hel og fin"?
Den har hatt "stempla" service på: 25km, 15.000km, 35000km, 50000km, 65000km, 81000km, 93000km
Hva bør jeg vere oppmerksom på? Høre etter, se etter ved prøvekjøring?
På forhånd takk!
Skal ikke olje byttes på alle servicer?Tor N12 skrev:Regkjedebytte på 65.000 km får i allefall alle mine varselklokker til å ringe HØYT!
Høres jo ikke ut som at den motoren har hatt det særlig godt da, høyst sansynlig en bil med mye småkjøring og bytte av olje på 30.000
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?
Femtrinns automat kom vel i 02. Motoren blir brukbar med litt trim, 150 hk er for lite i en så tung bil.hansmagne skrev:Var ute og testa bilen, og den virka veldig fast og fin å kjøre..
Hadde fem-trinns automat med rattgiring, kom ikke dette i 2004?
Men litt skuffa over motoren.. Ganske langt unna 2.3T-en som sto i den gamle 9000 eg hadde for lenge siden eingang.. *savne*
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?
Ja, dette kunne egentlig ikkje selger svare på, så jeg får prøve å se om verkstedet kan svare (bilpaviljongen/hellestø) som har hatt servicene på denne.Singsaker skrev:Regkjede oppgradert? byttet pga slitasje, hva betyr oppgradert, det ville jeg spurt om(ikke om du formulerte deg litt klossete)
Når jeg så gjennom servicehefte så lå det en "Søknad om garantireperasjon" i hanskerommet Fra Hellestø til Saab. Bilen kom ikke innenfor garantirep pga litt over 20kkm mellom to av servicene. Det ble søkt om garanti-rep pga lav km (65.000), og ulyd fra register..
Kanskje like lurt å la denne bilen stå ...
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?
Om bilen er iorden idag så er jo det greit, men det er rart om de ikke kan fortelle hva som er gjort med den bilen når den er kjørt forsåvidt lite!hansmagne skrev:Ja, dette kunne egentlig ikkje selger svare på, så jeg får prøve å se om verkstedet kan svare (bilpaviljongen/hellestø) som har hatt servicene på denne.Singsaker skrev:Regkjede oppgradert? byttet pga slitasje, hva betyr oppgradert, det ville jeg spurt om(ikke om du formulerte deg litt klossete)
Når jeg så gjennom servicehefte så lå det en "Søknad om garantireperasjon" i hanskerommet Fra Hellestø til Saab. Bilen kom ikke innenfor garantirep pga litt over 20kkm mellom to av servicene. Det ble søkt om garanti-rep pga lav km (65.000), og ulyd fra register..
Kanskje like lurt å la denne bilen stå ...
Var det mellom 15K og 35K at det var for mye iforhold til service-intervall? Jeg mener Ingvar skrev noe om 10% over intervall var grensen for å opprettholde garantier, men etter 35K så var nå det voldsomt.........
Jeg vet ikke oljeskift intervallene på M03 men på M04 og nyere er det 30K, men de anbefaler 10K, merkelig at det ikke er mer konsist uansett.....
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?
Snakket med Hellestø nå. Veivhusventilasjon og register var byttet/reparert på 65k. "Full pakke i henhold til garantireperasjonane" som han sa i telefonen. Det skulle vel bety at det problemet skulle vere løst.singsaker skrev:Om bilen er iorden idag så er jo det greit, men det er rart om de ikke kan fortelle hva som er gjort med den bilen når den er kjørt forsåvidt lite!
Klarer ikkje heilt å bestemme meg her

- Skavold
- 2.0 bar
- Innlegg: 896
- Registrert: 22 jul 2007, 18:26
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?
Nå er vel ikke akkurat dette noen særlig sjelden bil, så jeg ville nok hatt litt is i magen. Er du usikker, kan det hende det er best å la være, fremfor å gå på en smell.
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?
Jepp, det har eg funne ut og! Har lagt denne på is!Skavold skrev:Nå er vel ikke akkurat dette noen særlig sjelden bil, så jeg ville nok hatt litt is i magen. Er du usikker, kan det hende det er best å la være, fremfor å gå på en smell.
Og venter på neste som dukker opp

Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?
Dette har kanskje ikke noe å si, men jeg kjøpte en 9-5 av Hellestø. De garanterte at register var byttet og at veivhusventilasjon var oppdatert. Fikk tilogmed snakke med verksmester som sa at han husket bilen godt. Jeg flydde til Stavanger, kjørte bilen hjem til Lillehammer. Fikk noen mistanker etter noen dager og leverte bilen hos Saab på Lillehammer.hansmagne skrev:Snakket med Hellestø nå. Veivhusventilasjon og register var byttet/reparert på 65k. "Full pakke i henhold til garantireperasjonane" som han sa i telefonen. Det skulle vel bety at det problemet skulle vere løst.singsaker skrev:Om bilen er iorden idag så er jo det greit, men det er rart om de ikke kan fortelle hva som er gjort med den bilen når den er kjørt forsåvidt lite!
Klarer ikkje heilt å bestemme meg her
Registertet var aldri byttet, og bilen hadde ikke oppgradert ventilasjon. De anbefalte at jeg ikke kjørte bilen en eneste meter.
Etter mye om og men ble kjøpet hevet.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?
I morgen blir det prøvekjøring av en 2005 2.0t Vector Sport med fin km og servicehefte. Må nokon ekstra høvdingar på bordet, men regner med dette blir eit tryggare kjøp enn 2003-modellen!
Så kanskje blir det eit nytt medlem i klubben iløpet av helgen
Denne bilen er 1.gang registrert desember 04, hvordan kan jeg "dobbelsjekke" at det virkelig er en m05?
Så kanskje blir det eit nytt medlem i klubben iløpet av helgen

Denne bilen er 1.gang registrert desember 04, hvordan kan jeg "dobbelsjekke" at det virkelig er en m05?
- NjalVM
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 62
- Registrert: 25 jan 2010, 08:27
- Bil: '04 SAAB 9-5 Vector, 2.0t
- Sted: Bergen, eller deromkring..
Re: Prøvekjøre 2003 9-5 2.0t Vector - tips?
Sjekk chassisnummeret. Tell bakfrå, og det åttande talet vil fortelje kva år den er produsert.