Tungstartet 900T
Moderator: Moderatorer
- stianj
- 2.0 bar
- Innlegg: 711
- Registrert: 03 aug 2008, 15:13
- Medlemsnummer: N1460
- Navn: Stiaaan
- Bil: 9-3 XWD
- Sted: Brumunddal
Tungstartet 900T
Hei.
Om morgenen, helst når det er kaldt, og bilen har stått ei stund, så får jeg omtrent ikke start...
Driver på i 2-3minutter, så fyrer den. Nesten så jeg tømmer batteriet hver gang.
Nye plugger, ny tennkasett.
Noen forslag?
Bilen det gjelder er en 97`900turbo
Om morgenen, helst når det er kaldt, og bilen har stått ei stund, så får jeg omtrent ikke start...
Driver på i 2-3minutter, så fyrer den. Nesten så jeg tømmer batteriet hver gang.
Nye plugger, ny tennkasett.
Noen forslag?
Bilen det gjelder er en 97`900turbo
2009 9-3 Aero XWD
- Doc'en N1586
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 93
- Registrert: 07 okt 2008, 08:25
- Medlemsnummer: N1586
- Bil: Saab 93 Aero 02
Re: Tungstartet 900T
Jeg har også en kammerat som har samme problemet med sin 96 900 T
Så henger meg på denne !
Så henger meg på denne !
Saab 93 Aero - 02
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Tungstartet 900T
Dårlig bensinpumpe kanskje? Hvis den ikke er byttet da.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Doc'en N1586
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 93
- Registrert: 07 okt 2008, 08:25
- Medlemsnummer: N1586
- Bil: Saab 93 Aero 02
Re: Tungstartet 900T
Vis det ville vært tilfelle ville den ikke da ha hatt problemer med levering under påkjenning osv ?
Skulle nesten tror at når bilen fikk stå over lengre tid og den ble skikelig kald, at den ikke greier og ta vare på "start" mengen med bensin som skal ligge "klar" til neste kinning av motoren ?
Eller hva tror dere?
Skulle nesten tror at når bilen fikk stå over lengre tid og den ble skikelig kald, at den ikke greier og ta vare på "start" mengen med bensin som skal ligge "klar" til neste kinning av motoren ?
Eller hva tror dere?
Saab 93 Aero - 02
- stianj
- 2.0 bar
- Innlegg: 711
- Registrert: 03 aug 2008, 15:13
- Medlemsnummer: N1460
- Navn: Stiaaan
- Bil: 9-3 XWD
- Sted: Brumunddal
Re: Tungstartet 900T
Bensinpumpe er det ikke..
Men nå vet jeg ikke selv lenger, siden bilen plutselig starter med en gang igjen....
Men var ei stund jeg tømte batteriet hver gang jeg skulle starte.
Men nå vet jeg ikke selv lenger, siden bilen plutselig starter med en gang igjen....

Men var ei stund jeg tømte batteriet hver gang jeg skulle starte.
2009 9-3 Aero XWD
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Tungstartet 900T
Når pumpa på 9000'en jeg hadde var på vei til og ta kvelden var det noen ganger at bilen var seig og tungstartet, men merket ikke noe under kjøring. Byttet pumpe og alt ble bra igjen. En kompis sin Audi 100 var også slik, seig til og starte, men gikk helt normalt når den først hadde startet.Doc'en N1586 skrev:Vis det ville vært tilfelle ville den ikke da ha hatt problemer med levering under påkjenning osv ?
Skulle nesten tror at når bilen fikk stå over lengre tid og den ble skikelig kald, at den ikke greier og ta vare på "start" mengen med bensin som skal ligge "klar" til neste kinning av motoren ?
Eller hva tror dere?
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Doc'en N1586
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 93
- Registrert: 07 okt 2008, 08:25
- Medlemsnummer: N1586
- Bil: Saab 93 Aero 02
Re: Tungstartet 900T
Kammeraten min fungerer akkurat som du forklarer Stianj. Plutselig er det lett startet som bare juling, og av og til er den seig.
På bilen hans er toppen ny overhalt med nye ventiler , slipt osv. så det har neppe noe med motor og gjøre. Men Pumpen trodde jeg fungerte på måten at enten virker den, eller så virker den ikke ! ?
På bilen hans er toppen ny overhalt med nye ventiler , slipt osv. så det har neppe noe med motor og gjøre. Men Pumpen trodde jeg fungerte på måten at enten virker den, eller så virker den ikke ! ?
Saab 93 Aero - 02
- stianj
- 2.0 bar
- Innlegg: 711
- Registrert: 03 aug 2008, 15:13
- Medlemsnummer: N1460
- Navn: Stiaaan
- Bil: 9-3 XWD
- Sted: Brumunddal
Re: Tungstartet 900T
okei.Doc'en N1586 skrev:Kammeraten min fungerer akkurat som du forklarer Stianj. Plutselig er det lett startet som bare juling, og av og til er den seig.
På bilen hans er toppen ny overhalt med nye ventiler , slipt osv. så det har neppe noe med motor og gjøre. Men Pumpen trodde jeg fungerte på måten at enten virker den, eller så virker den ikke ! ?
Nei, pumpa kan være "delvis" død

Men er helt blank på den tungstartinga, har ny tennkasett og plugger. Samt gått over alt av kontakter og slanger osv.

Er det forskjell på om det er kaldt eller varmt vær, for kameraten din?
2009 9-3 Aero XWD
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Tungstartet 900T
Kan jo være flere ting men jeg ville tippet returventilen på bensinpumpa.. Om all bensin renner tilbake så tar det tid før den får bygd opp trykk igjen.. På den annen side så hørtes flere minutter litt vel lenge ut.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- stianj
- 2.0 bar
- Innlegg: 711
- Registrert: 03 aug 2008, 15:13
- Medlemsnummer: N1460
- Navn: Stiaaan
- Bil: 9-3 XWD
- Sted: Brumunddal
Re: Tungstartet 900T
Vet det der. Men når det varierer så mye, så har jeg liksom ikke helt troa på det. Men de ganga den har vært umulig å starte, har det tatt så lang tid, at jeg har tømt batteriet, og på sista runda, så har den startet, men helt død før det. Ikke noe tegn til liv...Tor N12 skrev:Kan jo være flere ting men jeg ville tippet returventilen på bensinpumpa.. Om all bensin renner tilbake så tar det tid før den får bygd opp trykk igjen.. På den annen side så hørtes flere minutter litt vel lenge ut.

2009 9-3 Aero XWD
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Tungstartet 900T
Få koblet på en Tech2 og sjekk at den får alle verdier riktig, spjellvinkel, temperatur vann+luft, MAP osv. Er det ikke en slik feil så ville jeg satset på pumpa, evt et skikkelig grisete bensinfilter.
Returventilen er vanlig når den er treg, men det tar bare noen sekunder ekstra.
Returventilen er vanlig når den er treg, men det tar bare noen sekunder ekstra.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- stianj
- 2.0 bar
- Innlegg: 711
- Registrert: 03 aug 2008, 15:13
- Medlemsnummer: N1460
- Navn: Stiaaan
- Bil: 9-3 XWD
- Sted: Brumunddal
Re: Tungstartet 900T
Okei, skal se om autostrada vil koble seg påIngvar N629 skrev:Få koblet på en Tech2 og sjekk at den får alle verdier riktig, spjellvinkel, temperatur vann+luft, MAP osv. Er det ikke en slik feil så ville jeg satset på pumpa, evt et skikkelig grisete bensinfilter.
Returventilen er vanlig når den er treg, men det tar bare noen sekunder ekstra.

2009 9-3 Aero XWD
- john n04
- 2.0 bar
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Re: Tungstartet 900T
Prøv å rengjøre batteripolene. Dårlig kontakt her kan gi veeldig lang starttid. Har hatt det selv.
Prøv å koble fra batteriet i 1 min. Hvis det ikke er noen forskjell, så er det nok som folk sier at bensinpumpen eller bensinfilteret er synderen.
Prøv å koble fra batteriet i 1 min. Hvis det ikke er noen forskjell, så er det nok som folk sier at bensinpumpen eller bensinfilteret er synderen.
lawicel CanUsb, og Tech2!
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Tungstartet 900T
Om det er returventilen som er dårlig skal det halde å sette tenninga på slik at pumpa får bygge opp trykk, so det skal være ganske greit å få eliminert om det er returventilen?Tor N12 skrev:Kan jo være flere ting men jeg ville tippet returventilen på bensinpumpa.. Om all bensin renner tilbake så tar det tid før den får bygd opp trykk igjen.. På den annen side så hørtes flere minutter litt vel lenge ut.