Tungstartet 900T

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
stianj
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 711
Registrert: 03 aug 2008, 15:13
Medlemsnummer: N1460
Navn: Stiaaan
Bil: 9-3 XWD
Sted: Brumunddal

Tungstartet 900T

Legg inn av stianj » 07 mar 2010, 17:09

Hei.
Om morgenen, helst når det er kaldt, og bilen har stått ei stund, så får jeg omtrent ikke start...
Driver på i 2-3minutter, så fyrer den. Nesten så jeg tømmer batteriet hver gang.
Nye plugger, ny tennkasett.
Noen forslag?

Bilen det gjelder er en 97`900turbo
2009 9-3 Aero XWD

Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

Re: Tungstartet 900T

Legg inn av Doc'en N1586 » 08 mar 2010, 12:03

Jeg har også en kammerat som har samme problemet med sin 96 900 T
Så henger meg på denne !
Saab 93 Aero - 02

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Tungstartet 900T

Legg inn av Rambraut N1491 » 08 mar 2010, 12:19

Dårlig bensinpumpe kanskje? Hvis den ikke er byttet da.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

Re: Tungstartet 900T

Legg inn av Doc'en N1586 » 08 mar 2010, 12:40

Vis det ville vært tilfelle ville den ikke da ha hatt problemer med levering under påkjenning osv ?
Skulle nesten tror at når bilen fikk stå over lengre tid og den ble skikelig kald, at den ikke greier og ta vare på "start" mengen med bensin som skal ligge "klar" til neste kinning av motoren ?

Eller hva tror dere?
Saab 93 Aero - 02

Brukeravatar
stianj
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 711
Registrert: 03 aug 2008, 15:13
Medlemsnummer: N1460
Navn: Stiaaan
Bil: 9-3 XWD
Sted: Brumunddal

Re: Tungstartet 900T

Legg inn av stianj » 08 mar 2010, 14:13

Bensinpumpe er det ikke..
Men nå vet jeg ikke selv lenger, siden bilen plutselig starter med en gang igjen.... #-o
Men var ei stund jeg tømte batteriet hver gang jeg skulle starte.
2009 9-3 Aero XWD

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Tungstartet 900T

Legg inn av Rambraut N1491 » 08 mar 2010, 14:21

Doc'en N1586 skrev:Vis det ville vært tilfelle ville den ikke da ha hatt problemer med levering under påkjenning osv ?
Skulle nesten tror at når bilen fikk stå over lengre tid og den ble skikelig kald, at den ikke greier og ta vare på "start" mengen med bensin som skal ligge "klar" til neste kinning av motoren ?

Eller hva tror dere?
Når pumpa på 9000'en jeg hadde var på vei til og ta kvelden var det noen ganger at bilen var seig og tungstartet, men merket ikke noe under kjøring. Byttet pumpe og alt ble bra igjen. En kompis sin Audi 100 var også slik, seig til og starte, men gikk helt normalt når den først hadde startet.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

Re: Tungstartet 900T

Legg inn av Doc'en N1586 » 08 mar 2010, 14:28

Kammeraten min fungerer akkurat som du forklarer Stianj. Plutselig er det lett startet som bare juling, og av og til er den seig.
På bilen hans er toppen ny overhalt med nye ventiler , slipt osv. så det har neppe noe med motor og gjøre. Men Pumpen trodde jeg fungerte på måten at enten virker den, eller så virker den ikke ! ?
Saab 93 Aero - 02

Brukeravatar
stianj
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 711
Registrert: 03 aug 2008, 15:13
Medlemsnummer: N1460
Navn: Stiaaan
Bil: 9-3 XWD
Sted: Brumunddal

Re: Tungstartet 900T

Legg inn av stianj » 08 mar 2010, 14:49

Doc'en N1586 skrev:Kammeraten min fungerer akkurat som du forklarer Stianj. Plutselig er det lett startet som bare juling, og av og til er den seig.
På bilen hans er toppen ny overhalt med nye ventiler , slipt osv. så det har neppe noe med motor og gjøre. Men Pumpen trodde jeg fungerte på måten at enten virker den, eller så virker den ikke ! ?
okei.
Nei, pumpa kan være "delvis" død :P og det forårsaker fjusking ved pådrag osv..
Men er helt blank på den tungstartinga, har ny tennkasett og plugger. Samt gått over alt av kontakter og slanger osv. :|
Er det forskjell på om det er kaldt eller varmt vær, for kameraten din?
2009 9-3 Aero XWD

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Tungstartet 900T

Legg inn av Tor N12 » 08 mar 2010, 20:52

Kan jo være flere ting men jeg ville tippet returventilen på bensinpumpa.. Om all bensin renner tilbake så tar det tid før den får bygd opp trykk igjen.. På den annen side så hørtes flere minutter litt vel lenge ut.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
stianj
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 711
Registrert: 03 aug 2008, 15:13
Medlemsnummer: N1460
Navn: Stiaaan
Bil: 9-3 XWD
Sted: Brumunddal

Re: Tungstartet 900T

Legg inn av stianj » 08 mar 2010, 21:59

Tor N12 skrev:Kan jo være flere ting men jeg ville tippet returventilen på bensinpumpa.. Om all bensin renner tilbake så tar det tid før den får bygd opp trykk igjen.. På den annen side så hørtes flere minutter litt vel lenge ut.
Vet det der. Men når det varierer så mye, så har jeg liksom ikke helt troa på det. Men de ganga den har vært umulig å starte, har det tatt så lang tid, at jeg har tømt batteriet, og på sista runda, så har den startet, men helt død før det. Ikke noe tegn til liv... :roll:
2009 9-3 Aero XWD

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tungstartet 900T

Legg inn av Ingvar N629 » 09 mar 2010, 08:41

Få koblet på en Tech2 og sjekk at den får alle verdier riktig, spjellvinkel, temperatur vann+luft, MAP osv. Er det ikke en slik feil så ville jeg satset på pumpa, evt et skikkelig grisete bensinfilter.

Returventilen er vanlig når den er treg, men det tar bare noen sekunder ekstra.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
stianj
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 711
Registrert: 03 aug 2008, 15:13
Medlemsnummer: N1460
Navn: Stiaaan
Bil: 9-3 XWD
Sted: Brumunddal

Re: Tungstartet 900T

Legg inn av stianj » 09 mar 2010, 14:16

Ingvar N629 skrev:Få koblet på en Tech2 og sjekk at den får alle verdier riktig, spjellvinkel, temperatur vann+luft, MAP osv. Er det ikke en slik feil så ville jeg satset på pumpa, evt et skikkelig grisete bensinfilter.

Returventilen er vanlig når den er treg, men det tar bare noen sekunder ekstra.
Okei, skal se om autostrada vil koble seg på :)
2009 9-3 Aero XWD

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Re: Tungstartet 900T

Legg inn av john n04 » 10 mar 2010, 20:02

Prøv å rengjøre batteripolene. Dårlig kontakt her kan gi veeldig lang starttid. Har hatt det selv.
Prøv å koble fra batteriet i 1 min. Hvis det ikke er noen forskjell, så er det nok som folk sier at bensinpumpen eller bensinfilteret er synderen.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Tungstartet 900T

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 mar 2010, 20:20

Tor N12 skrev:Kan jo være flere ting men jeg ville tippet returventilen på bensinpumpa.. Om all bensin renner tilbake så tar det tid før den får bygd opp trykk igjen.. På den annen side så hørtes flere minutter litt vel lenge ut.
Om det er returventilen som er dårlig skal det halde å sette tenninga på slik at pumpa får bygge opp trykk, so det skal være ganske greit å få eliminert om det er returventilen?

Svar