St?tdempere og fj?rer 95

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

Støtdempere og fjærer 95

Legg inn av olewa » 27 okt 2004, 18:38

Passer fjærer/dempere fra en -02 modell på en fra 98 ? Evt. når kom det modellendring..?
(Vurderer å sette på senkesaker..) :?
Det gjelder 9-5, 2.3ltt
Håper noen av dere der ute har litt oversikt over dette ??

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 27 okt 2004, 19:11

Facelift og endring i fjøring var M02, so det er M98-M01 som passar om kvarandre.

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 27 okt 2004, 19:13

Hva slags oppgraderinger var i 01 da?
Det var vel bare maskinelt det da…:?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 27 okt 2004, 19:29

Angry_Saab N369 skrev:Hva slags oppgraderinger var i 01 da?
Det var vel bare maskinelt det da…:?
Du tenkjer på at motoren fikk meir gamp ja?
Motoren fikk 185hk istaden for 170 på 2.3ltt, men eg er ikkje siker på om hardwaren vart endra, det skjedde vel ikkje før overgongen til M03. Men her er eg litt usikker.
Om du ser på ein M02 iforhold til M01 ser du at mellom anna fronten er forskjellig, ellers var SAAB Forms innførd, altså Linear, Arc, Vector og Aero. SAAB forms har kun med utstyrspakkane å gjere foressten.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 28 okt 2004, 13:05

Støtdempere og fjærer fra en nyere passer da vel på en eldre bil også ?!? Hvis du skal oppgradere så kjøp sportsunderstellet (dempere, fjærer og større krengningsstabilisator framme) og opphengskula foran. Da får du den nye hjulvinkelen som gir litt sportsligere kjøreegenskaper. Husk hjulstillingskontroll etter bytte, og bruk målene til M02-.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 okt 2004, 15:23

Det ser ikkje sik ut Trond:
Artikkelnummer fks. på det gråe fjørbeinet (altså sportschassis) er på M02-> 52 34 208, på M98-M01 er artikkelnummeret 45 66 634.
Sjølve fjørene har også forskjellige delenummer frå M01 til M02.
So noko må då vere forskjellig, trur ikkje SAAB har lagt om ei heil masse artikkelnummer just for fun.
Ser på Speedparts også at det er eit type fjørbein og ei type fjør til M92-M01 og M02->.

Brukeravatar
JP
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Sted: Akershus
Kontakt:

Legg inn av JP » 28 okt 2004, 16:07

Hjelle, N6 skrev:
Angry_Saab N369 skrev:Hva slags oppgraderinger var i 01 da?
Det var vel bare maskinelt det da…:?
Du tenkjer på at motoren fikk meir gamp ja?
Motoren fikk 185hk istaden for 170 på 2.3ltt, men eg er ikkje siker på om hardwaren vart endra, det skjedde vel ikkje før overgongen til M03. Men her er eg litt usikker.
Om du ser på ein M02 iforhold til M01 ser du at mellom anna fronten er forskjellig, ellers var SAAB Forms innførd, altså Linear, Arc, Vector og Aero. SAAB forms har kun med utstyrspakkane å gjere foressten.
Mener 2,0t ikke har forandret seg siden 01 :?
Saab 9000CSE 2,3T "Aero" :D
Saab 900 giriffin

Fikser det meste med øl og en skrutrekker!

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 okt 2004, 16:21

JP skrev:Mener 2,0t ikke har forandret seg siden 01 :?
Om du meinar motoreffekta so er det korrekt.
2.0t har hatt "alltid" hatt 150hk, heiltifrå M98, og har det enno på M05.
Men alle 9-5 fikk den endringa med front og fjøringssystem som M02 som eg nemner.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 29 okt 2004, 09:09

Forskjellig artikkelnummer betyr ikke nødvendigvis at delene ikke passer overens. Vet bla at fjærer og dempere ble litt stivere fra M02. Geometrien kan justeres noe med nye fjærbein, men så lenge det er til det bedre ville jeg byttet til nytypen. Bare festet i karosseriet er likt så kan alt det andre med fordel byttes ut.

Tror navet ble forandret noe for å øke stivheten. På de gamle 9-5ene ga navet litt etter ved fjærbeinets innfesting. Ville derfor byttet til nytypen sportchassis, nav og opphengskule. Hvis hjullageret og drivknuten er den samme?
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 29 okt 2004, 12:00

Nei, det kan som du seier Trond berre vere at det er andre levrandørar eller andre egenskapar på delen som gjer at dei skiftar delenummer.

Hjullager og drivknut har også forskjellig delenummer på M98-M01 og M02->, på M02 ser dog festepatenten til hjullageret annleis ut enn på M01.
Besten måten eg kan forklare det på er å seie at fom. M02 var innfestninga meir likt 9000 M90->...
Tydlig noko er forandra, men eg har ikkje skrudd so mykje på 9-5 til at eg kan seie akkurat kva forskjellane er.

Svar