Motorhavari p? 9-5?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 19 sep 2004, 22:36

power skrev: Men slutt med tullprat om mer svovel bla bla osv.

Power
Hvis noen skal slutte med tullprat så foreslår jeg at du "ikke kom å fortell meg noe-power" starter med å manne deg litt opp, Tommy og vi andre tør i allefall stå fram med navn.

Saklig uenighet er selvfølgelig i orden men skitkasting trenger vi ikke...

Mvh Tor Nygård
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Legg inn av utengen » 20 sep 2004, 07:58

Hei

Dette med problem med svovel i Norsk bensin var noen àr siden den testen ble tatt, ca 4àr siden nàr problemene kom förste gang, ettersom det ikke kommer med en gang, men först nàr kunder har kjört litt med sine biler som problemene kan oppstà.
Saab hadde da noen problembiler i Norge men ingen andre steder i verden ang dette med sot i forbrenningsrom og ventiler, vi tok da tester fra noen stasjoner som disse kundene sa de haddde tanket, Esso og Shell men vi tok ogsà pröver fra en stasjon som noen andre kunder i Norge ikke hadde hatt samme problemer og de hadde tanket pà rema 1000, det fastsattes da att det var uvanlig höye mengder svovel i den bensien fra den Essostasjonen, det kanskje var lite trafikk der med bensin pàfyllning, men der hadde iallefall disse problembilene tanket.
Man gjorde da en forandring pà ventilene som skulle hjelpe disse problemene med sot som la seg pà ventilskaft samt visse andre service lösninger som skulle löse andre problem me d sot og koksing.

Jeg sier ikke att bensinen har skylden i motorhaveriet til Sigbjörn men det er med og gjör det vanskeligere for oljen og gjöre den jobb den skal gjöre. ved nermere undersökning med andre Norske bilimportörer viste det seg att dette ikke bare var ett problem som Saab hadde, tex BMW og Audi verksteder fyllte man alltid en inj cleaner eller annet middel som gjorde rent forbrenningsrom og annet ved service.
Dagens motorer er mer fölsomme for tilsettninger i bensinen en för virker det som. Hva jeg har hört sà er det annbefalt för de som kjörer mye korte turer og bytte olje oftere, for og forhindre att allt for mye bensinen blandes med oljen, og fororsaker koksing i oljekanaler og andre steder som kan foràrsake dàrlig smöring pà diverse komponenter som lager og turbo.mm..som siden förer til haveri av disse pga av for dàrlig smöring.
det er ikke sikkert denne info er ute til kunder eller alle Saab forselgere enda.
Men visst er det for ille att en ny bil skal ha slike problemer.
man skal jo bare kunne gjöre som Sigbjörn fylle bensin og gjöre service sà skal det fungere. tar man tex Volvo som hadde store problemer med sine motorer i begynnelsen av 850m, som motorer gikk i stykker pà löpende bànd men allt kom ikke fram til kunden og problemdeler byttet de ut ved service uten att kunden fikk vite det, selvsagt om da ikke de hadde fàtt motorstopp med div problem, listen kan gjöres lang over de forskjellige bil merker om problem de har hatt.

Dette er kanskje info som er av intr, men det hjelper ikke Sigbjörn, men det kanskje kan hjelpe andre til og se at du alltid har olje i motorn som er frisk og selvsagt rett mengde, sjekk oljen ofte om du har tid, spec de som har den nye oppdateringen av vevhusventilasjonen. Den fungerer ikke 100%.

Jeg vet ikke om hvordan bensinen er pr idag i Norge om det er noen forandring i svovel innehàllet, man kan jo bara hàpe det er blitt bedre.

Mvh

Tommy Utengen

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 20 sep 2004, 08:07

Jet bensinen kommer i fra Sverige, det samme gjør Rema 1000 bensinen, dette gjelder da pumper på Østlandet... Jet bensinen er jo vitenskapelig testet til å være best er i Norge da... Rema 1000 bensin i resten av Norge er vel meg bekjent Statoil bensin.. Har ingen problemer med å tro at det er disse 2 raffineriene som leverer i Norge, men lurer på om det ikke er et lengre nord også? Har hørt, men kan ikke si sikkert... Samtidig har jo de forskjellige "merkene" forskjellig lurium i sine tanker, dette påvirker jo bensinkvaliteten..

Samtidig kan ikke skylden legges på Saab for motorhavari, med mindre de har gitt feil opplysninger om service/oljeskift++ Synes da heller bensinseskap,oljeselskap e.l. må få skylden..

Er nok dessverre endel leasing biler som blir vanskjøtt, men også endel som er eksemplarisk holdt, som om bruker hadde eid dem selv... Vet om noen tilfeller der det er skader for 50000 etter endt leasingperiode...

MVH
Jørgen
Styrer med DAB og AUX

macgeier

Legg inn av macgeier » 20 sep 2004, 10:06

Dette setter jo fart i diskusjonen rundt innvendig motorvask med diesel.....

http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... sc&start=0

Sigbjørn

Motorhavari på 1999 SAAB 9-5 2,0t

Legg inn av Sigbjørn » 03 nov 2004, 16:26

Hei igjen, tenkte bare å oppdatere dere om mitt tilfelle.

Jeg har nå byttet blokk, det vil vel si at det meste er nytt, inkl. veivaksling, oljepumpe, register etc. Reparasjonen fikk jeg gjort i Harstad på autorisert verksted, fordi GM Norge anbefalte det. Prisantydningen jeg fikk i Bjerkvik var jo på 60', så når jeg fikk et tilbud på 38' i Harstad så var valget enkelt. I tillegg fikk jeg en rabatt fra delelageret hos SAAB sentralt på kr 3 000,-.

GM Norge har dessuten sendt meg en slags verdisjekk pålydende kr. 30 000 + mva som jeg kan bruke ved kjøp av ny eller nyere brukt SAAB hos forhandler. Det er fordelt slik at GM dekker 15' og de skal finne en forhandler som dekker 15'. Jeg kommer meget mulig til å benytte meg av tilbudet og kjøpe en ny bil med kampanje på Vectorpakke og automatgir. Er det noen som har synspunkter?

Jeg har saken til behandling hos NAF, men har ikke hørt noe ennå. Regner med at de sier at jeg skal reklamere til forhandleren som solgte meg bilen i 2002, i og med at jeg har 5 års reklamasjonsrett der også. Ønsker imidlertid å ha et greit forhold til denne forhandleren i framtida, så vi får se hvor aktiv jeg skal være. Mitt hovedbudskap til NAF var imidlertid at de skulle se på det med bensinkvaliteten i Norge. Det kan jo bli spennende.

Den forhandleren jeg nevnte har nettopp fått inn en 9-5 som er kjørt 60 mil. Vet ikke om de reddet motoren, men han sa den så ut som om den var gått 1000 mil. Helt gjengrodd! Han har innsett at serviceintervallene er for lange.

Bør jeg kjøre inn den nye motoren? I så fall hvor mange kilometer? Er det for tidlig å vurdere PPC steg 1?

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 03 nov 2004, 17:10

Regelen er vel å holde seg under 3000 varv de første 3000 km. Må gjerne variere turtall, men hold deg under 3000 o/min.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Utengen Tommy

Legg inn av Utengen Tommy » 03 nov 2004, 17:17

Hei

Da gikk det jo ganske bra iallafall eller?
Mitt tips pà inkörning av en ny motor er fölgende, varmkjör motor og kjör forsiktig noen km, ikke noen lang tomgangsköring det er ikke bra, sà olje blir gjenom varm, bytt sà olje til en bra helsyntetisk olje og kjör deretter meget variert pà turtall og ikke over 4000rpm de förste 50mil og ingen lave rpm med fullgass, la motoren löpe lett og bruk girene ofte de förste 100mil, etter 100mil kan du begynne og laste motorn mere, da har ringer og lager satt seg litt, den slipper etter 300-400mil, men sjekk olje nivà ofte, kjörer du ofte kallstarter sà forsvinner mye bensin i oljen og den taper sin smöreegenskap, bytt da olje oftere for og forhindre koksing og att oljekanaler tetter seg, og at den smörer dàrlig med mye bensin i oljen, bruk motorvarmer under 5+ sà sparer du den for mye kallstart, du sparer bensin og motor med dette.

Om Naf har tenkt og ta tester er jo det bra, men husk at de fleste bensin selskap bytter til vinterbensin runt denne tiden pà àret sà skal de gjöre det skikkelig sà burde de teste bàde vinter og sommer bensin.
Men det blir nok ikke lett tror jeg.

Mvh

Tommy Utengen

Brukeravatar
TH
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Oslo

Legg inn av TH » 04 nov 2004, 09:23

Og hva er den vesentlige forskjellen mellom sommer- og vinterbensin? Skummelt dette med bensinkvaliteten. Noen sier jeg skal styre unna billigkjedene, mens andre hudfletter gigantene. Shell snakker varmt om V-Power, mens andre sier den ikke har noe for seg. Finnes det virkelig ingen "sannheter" rundt dette temaet? Er det så ille som denne diskusjonen gir uttrykk for, eller er det bare krisestemning generert at et fåtall utrolige havarier?

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 04 nov 2004, 09:46

Shell, statoil, hydro med v-power.ultima og lignende er i utgangspunktet samme bensin, men med tilsatt lurium. Dette har ikke noe å si for andre enn gamle damer som kjører deretter, for os som faktisk gir litt på har dette inegnting å si... Vedr. sommer/vinterbensin vet jeg ikke. Selv fyller jeg esso/statoil/hydro alt etter hvor jeg er..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Kontakt:

Legg inn av utengen » 04 nov 2004, 09:59

Hei

Den vesentlige forskjellen pà vinter og Sommer bensin er att vinterbensinen er mere lettflyktig, ettersom det er vanskeligere og forgasse (kommer ikke pà ett annet ord) veske nàr det er kaldt. Altsà nàr motorn skal starte sà behöver den tenne lett.
Sà om du pröver og starte fks gressklipperen eller motorsag nàr det er -15ute og den har sommer bensin sà er ikke det sà lett. -:)
Nàr man tester biler nàr det er kaldt sà har man flere forskjellige bensiner noen som er mere lettflyktige en andra for att det skal fungere overallt.

Jeg tror ikke man skal bekymre seg sà mye over bensinkvaliteten uten alle biler idag er gjort for att det skal fungere, selv om man kan komme borti meget dàrlig bensin som bryter ner oljen veldig fort, sà kjörer man mye korte turer og mange starter, sà bytt olje oftere, bruk motorvarmer, i 9 av 10 fall sà er det ikke noe problem, men det virker som dagens biler er mer fölsomme en de var för, eller om det er bensinen som har blitt annerledes.

Selv tanker jeg Statoil og Shell.

Mvh

Tommy Utengen

Justice
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Kontakt:

Legg inn av Justice » 04 nov 2004, 12:48

hei. synd å høre om dissa 9-5'ene:( jeg kjører saab 900 turbo som har gått litt over 400tusen og fyller alt fra 95 til 98 kjører mobil 1 olje jeg er sikker på at jeg må fylle diesel før det skjer noe med den motoren;)
----Justice----
-Saab 900 Turbo-

Brukeravatar
Øystein Strøm N141
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 141
Navn: Øystein Strøm
Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
Sted: Råde

Legg inn av Øystein Strøm N141 » 04 nov 2004, 17:26

Justice skrev:hei. synd å høre om dissa 9-5'ene:( jeg kjører saab 900 turbo som har gått litt over 400tusen og fyller alt fra 95 til 98 kjører mobil 1 olje jeg er sikker på at jeg må fylle diesel før det skjer noe med den motoren;)
Strengt tatt så er det vel ikke så mange dette har skjedd med. Har aldri hørt om noe lignende på det svenske forumet i alle fall og der er det jo mange ganger flere 9-5er.
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 04 nov 2004, 22:32

Är en hel del snack på svenskeforumet om 9-5 motorhaverier, men det gäller framförallt 9-5Aero, alltså B235R motorer.
Tydligen har Saab tagit tag i problemet, dels med uppgraderingar av vevhusventilation och nu senast med en uppgradering av programvaran.
Det är nått med spikning(tendningsbank) vid temperaturer under 60grader C som dom har ändrat på.....
Denna ändring av programvaran blir bara installerad i polisbilar än så länge.
Alla Saab 9-5 polisbilar har B235R motorer, både målade och civila...

Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Kontakt:

Legg inn av utengen » 05 nov 2004, 08:52

Hei

Ang problemet med bankereguleringen, er det slik att den fungerer dàrlig under 60gr vanntemperatur, motoren er fremdeles kall og den gàr fett, dette er ikke sà lett for ioniseringen og se om det er en bra eller dàrlig forbrenning, dette er kun ett problem pà politi eller andra uttrykknings biler, da de stàr stille og mà raskt ut, det samme kan man si om en som har forsover seg til jobben hver dag, ut av senga fort som f, og deretter in in bilen, fullgass for og komme seg dit sà fort som mulig, denne motor trives nok ikke no serlig med dette hver dag, det er jo slik politi eller ambulanse biler ofte blir brukt, pluss att de er mye tyngre en en std bil sà motorn fàr slite litt ekstra. Men det stàr jo i instruksjons boka som fölger med bilen om hvordan man skal kjöre för motoren fàr normal arbeidstemepratur.
Den forandringen i programvaren gjelder bare nàr bilen er kall, ikke etterpà, sà om du gjör mye kallstarter og kjörer korte turer sà fàr du like mye bensin i oljen med den gamle programvaren, om du da ikke er en av de som gasser fullt för motoren er varm. Sà hvorfor ikke bruke motorvarmer :-))
Vevhusventfiksen var först og fremst til biler mad garret turbo ikke r motorene, ettersom de ikke var noe större problem, men de som har/hadde garret turbo var/er ett problem.

Mvh

Tommy Utengen

Brukeravatar
Glenn N101
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Narvik

Legg inn av Glenn N101 » 05 nov 2004, 13:14

Off!!!
Begynner å bli litt nervøs nå, når det er så mye snakk om motorhavarier på disse 9-5 Aero motorene. :?
Har jo da en som er ombygd veivhusventilasjon og ny programvare til innsprøytningen, men jeg trodde i min egen lille verden at disse motorene var praktisk talt bombesikkre :P
Glenn N101

Svar