9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

MSH
Innlegg: 8
Registrert: 19 aug 2008, 16:29

9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch

Legg inn av MSH » 24 mai 2010, 00:20

Jeg merket et effektfall på min Saab 9-5 2.0l 02-modell med hirsch tuning sist uke.
Samtidig kom det en slags "fløytelyd" i fra turboen når den arbeidet.

Jeg kjørte ca 15 mil og etter noe tomgang kom det hvit/lys røyk i eksosen.

Hva kan være i veien?

Jeg har nylig tunet min til 210hk. Vil noe sånt eventuelt blitt dekket av Hirsh-garantien?

Tusen takk for alle svar!
Sist redigert av MSH den 24 mai 2010, 00:23, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Effektfall og ulyd i turbo med Hirschtuning

Legg inn av Aleks_ » 24 mai 2010, 00:22

Har den gått langt?
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

MSH
Innlegg: 8
Registrert: 19 aug 2008, 16:29

Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsh

Legg inn av MSH » 24 mai 2010, 00:24

Den har gått like over 170 000km.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsh

Legg inn av Ingvar N629 » 24 mai 2010, 00:28

Med den km-standen tipper jeg at turboen din ikke har tålt ekstraarbeidet den fikk av trimminga. Det er en slitedel så den er det bare å bytte og smile blidt gitt. Ikke kjør med bilen, defekt turbo tapper motoren for olje, så det kan fort bli skader på mer enn turboen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

MSH
Innlegg: 8
Registrert: 19 aug 2008, 16:29

Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch

Legg inn av MSH » 24 mai 2010, 00:33

Jeg har skjønt det slik hos de saab-forhandlerne jeg har snakket med at garantien dekker motorhavari.
Hva nøyaktig går under motorhavari?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch

Legg inn av Ingvar N629 » 24 mai 2010, 00:34

Rett meg om jeg tar feil, men Hirsch-trim har vel den fordel i forhold til annen trim at den opprinnelige garantien ikke opphører ved trimming. Og den har vel gått ut på en M02.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

MSH
Innlegg: 8
Registrert: 19 aug 2008, 16:29

Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch

Legg inn av MSH » 24 mai 2010, 00:38

Så originagarantien kan ha gått ut, men garantien på motoren opphører ikke siden jeg har tunet den vha. hirsch? Vil ikke da en defekt turbo gå under hirsch-garantien?

Jeg frykter at jeg må kjøpe ny turbo. Og siden bilen står i Oslo skulle jeg gjerne kjørt den til Larvik. Er dette for langt å kjøre eller burde jeg levere den hos merkeverksted i Oslo og betale skjorta for det?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch

Legg inn av Eirik N396 » 24 mai 2010, 00:44

MSH skrev:Jeg har skjønt det slik hos de saab-forhandlerne jeg har snakket med at garantien dekker motorhavari.
Hva nøyaktig går under motorhavari?
Jeg kan ikke svare deg nøyaktig på hva som går under motorhavari, men dette finner du enklest utav ved å sjekke med din lokale saabforhandler.

Men når det gjelder turboen din er det som Ingvar sier å regne som en slitedel. Den må byttes med jevne mellomrom, akkurat som plugger og filter. (Riktignok med lenge intervaller) Så når bilen din er gått såpass langt er det lite sannsynlig at en ødelagt turbo går under garantien mot motorhavari, enten den fortsatt gjelder eller ikke..

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch

Legg inn av Aleks_ » 24 mai 2010, 00:45

Spørs om det ikke er turboen din som ikke liker sin nye hverdag, ja.

Motorgarantien gjelder vel i sju år, om jeg ikke husker heeeelt feil her nå.

Turbo er, som Ingvar sier, en slitedel. Dette på lik linje med bremser, for eksempel.
Mulig jeg misforstår deg her nå, men en Hirsch trim vil ikke gi noen form for ekstra-garanti utover den "orginal-garantien".
Garantien opphører ikke ved Hirsch trim, men den blir heller ikke forlenget utover den opprinnelige garantien.

Jeg vil sterkt fraråde deg å kjøre bilen slik den står nå. Da blir det fort mer enn bare turbo du må bytte.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch

Legg inn av Ingvar N629 » 24 mai 2010, 00:46

Du tenker på utvidet motorgaranti på 8 år? Den gjelder nok ikke turboen dessverre, men du kan jo ringe forhandler og høre! Kan jo være verdt et forsøk... Som du selv sier så koster det nok skjorta å bytte turbo på merkeverksted, men hvilket som helst verksted kan bytte turboen. Du kan høre med f eks http://www.turbo.no/ og http://www.gikturbo.no/ om de kan levere en turbo til deg, om ikke verkstedet du velger skaffer til deg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch

Legg inn av Ingvar N629 » 24 mai 2010, 00:49

Vil forresten også anbefale deg å få tatt ned bunnpanna og få sjekket om det har havnet ting og tang nedi der. Har sett lager fra havarert turbo havne i bunnpanna, ikke helt sunt... Be i samme slengen om å få rengjort bunnpanne og ikke minst oljesil, ikke uvanlig at det setter seg mye kokset olje der på disse motorene...

Turen til verksted bør ikke foregå for egen maskin, men velger du å starte den, så sjekk oljenivået først!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

MSH
Innlegg: 8
Registrert: 19 aug 2008, 16:29

Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch

Legg inn av MSH » 24 mai 2010, 00:52

Takk for gode svar. Jeg får høre med merkeverkstedet i Oslo. Jeg har gode erfaringer med Mekonomen - i sverige vel å merke.
Er det noen andre verksted i Oslo som kan anbefales?

Ved en eventuell slange til turboen som har løsnet eller noe i den dur, er det en mulighet for andre forklaringer for den lyse røyken, eller det mest trolig turboen som har tatt kveld?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch

Legg inn av Ingvar N629 » 24 mai 2010, 00:54

Det er mest sannsynlig turboen ja. Røyken kommer av olje som brennes av i eksosanlegget, da blir røyken hvit.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch

Legg inn av Aleks_ » 24 mai 2010, 01:14

Du finner jo litt interessant lesestoff om diverse verksteder her: viewtopic.php?f=12&t=29612

Blir blandt annet nevnt noen verksteder i Oslo området.

Offtopic: Syns jammen meg det er bra å komme med et problem på et forum kl halv to, natt til mandag, for så å ha fått en haug med seriøse og saklige svar som faktisk bidrar til å finne problemet. =D> Prøv å få til DET på feks bilforumet.net :lol:
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Ola Pituetten N703
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 609
Registrert: 12 okt 2006, 21:08
Medlemsnummer: N703
Navn: Ove Kynell Arstad
Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
Sted: Etnedal i Valdres
Kontakt:

Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch

Legg inn av Ola Pituetten N703 » 24 mai 2010, 06:54

=D> =D> =D> =D> =D> =D> [-o< Gudegaver dere kara :rofl:
SAAB ER BEST

Svar