9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch
Moderator: Moderatorer
9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch
Jeg merket et effektfall på min Saab 9-5 2.0l 02-modell med hirsch tuning sist uke.
Samtidig kom det en slags "fløytelyd" i fra turboen når den arbeidet.
Jeg kjørte ca 15 mil og etter noe tomgang kom det hvit/lys røyk i eksosen.
Hva kan være i veien?
Jeg har nylig tunet min til 210hk. Vil noe sånt eventuelt blitt dekket av Hirsh-garantien?
Tusen takk for alle svar!
Samtidig kom det en slags "fløytelyd" i fra turboen når den arbeidet.
Jeg kjørte ca 15 mil og etter noe tomgang kom det hvit/lys røyk i eksosen.
Hva kan være i veien?
Jeg har nylig tunet min til 210hk. Vil noe sånt eventuelt blitt dekket av Hirsh-garantien?
Tusen takk for alle svar!
Sist redigert av MSH den 24 mai 2010, 00:23, redigert 1 gang totalt.
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Effektfall og ulyd i turbo med Hirschtuning
Har den gått langt?
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsh
Den har gått like over 170 000km.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsh
Med den km-standen tipper jeg at turboen din ikke har tålt ekstraarbeidet den fikk av trimminga. Det er en slitedel så den er det bare å bytte og smile blidt gitt. Ikke kjør med bilen, defekt turbo tapper motoren for olje, så det kan fort bli skader på mer enn turboen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch
Jeg har skjønt det slik hos de saab-forhandlerne jeg har snakket med at garantien dekker motorhavari.
Hva nøyaktig går under motorhavari?
Hva nøyaktig går under motorhavari?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch
Rett meg om jeg tar feil, men Hirsch-trim har vel den fordel i forhold til annen trim at den opprinnelige garantien ikke opphører ved trimming. Og den har vel gått ut på en M02.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch
Så originagarantien kan ha gått ut, men garantien på motoren opphører ikke siden jeg har tunet den vha. hirsch? Vil ikke da en defekt turbo gå under hirsch-garantien?
Jeg frykter at jeg må kjøpe ny turbo. Og siden bilen står i Oslo skulle jeg gjerne kjørt den til Larvik. Er dette for langt å kjøre eller burde jeg levere den hos merkeverksted i Oslo og betale skjorta for det?
Jeg frykter at jeg må kjøpe ny turbo. Og siden bilen står i Oslo skulle jeg gjerne kjørt den til Larvik. Er dette for langt å kjøre eller burde jeg levere den hos merkeverksted i Oslo og betale skjorta for det?
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch
Jeg kan ikke svare deg nøyaktig på hva som går under motorhavari, men dette finner du enklest utav ved å sjekke med din lokale saabforhandler.MSH skrev:Jeg har skjønt det slik hos de saab-forhandlerne jeg har snakket med at garantien dekker motorhavari.
Hva nøyaktig går under motorhavari?
Men når det gjelder turboen din er det som Ingvar sier å regne som en slitedel. Den må byttes med jevne mellomrom, akkurat som plugger og filter. (Riktignok med lenge intervaller) Så når bilen din er gått såpass langt er det lite sannsynlig at en ødelagt turbo går under garantien mot motorhavari, enten den fortsatt gjelder eller ikke..
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch
Spørs om det ikke er turboen din som ikke liker sin nye hverdag, ja.
Motorgarantien gjelder vel i sju år, om jeg ikke husker heeeelt feil her nå.
Turbo er, som Ingvar sier, en slitedel. Dette på lik linje med bremser, for eksempel.
Mulig jeg misforstår deg her nå, men en Hirsch trim vil ikke gi noen form for ekstra-garanti utover den "orginal-garantien".
Garantien opphører ikke ved Hirsch trim, men den blir heller ikke forlenget utover den opprinnelige garantien.
Jeg vil sterkt fraråde deg å kjøre bilen slik den står nå. Da blir det fort mer enn bare turbo du må bytte.
Motorgarantien gjelder vel i sju år, om jeg ikke husker heeeelt feil her nå.
Turbo er, som Ingvar sier, en slitedel. Dette på lik linje med bremser, for eksempel.
Mulig jeg misforstår deg her nå, men en Hirsch trim vil ikke gi noen form for ekstra-garanti utover den "orginal-garantien".
Garantien opphører ikke ved Hirsch trim, men den blir heller ikke forlenget utover den opprinnelige garantien.
Jeg vil sterkt fraråde deg å kjøre bilen slik den står nå. Da blir det fort mer enn bare turbo du må bytte.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch
Du tenker på utvidet motorgaranti på 8 år? Den gjelder nok ikke turboen dessverre, men du kan jo ringe forhandler og høre! Kan jo være verdt et forsøk... Som du selv sier så koster det nok skjorta å bytte turbo på merkeverksted, men hvilket som helst verksted kan bytte turboen. Du kan høre med f eks http://www.turbo.no/ og http://www.gikturbo.no/ om de kan levere en turbo til deg, om ikke verkstedet du velger skaffer til deg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch
Vil forresten også anbefale deg å få tatt ned bunnpanna og få sjekket om det har havnet ting og tang nedi der. Har sett lager fra havarert turbo havne i bunnpanna, ikke helt sunt... Be i samme slengen om å få rengjort bunnpanne og ikke minst oljesil, ikke uvanlig at det setter seg mye kokset olje der på disse motorene...
Turen til verksted bør ikke foregå for egen maskin, men velger du å starte den, så sjekk oljenivået først!
Turen til verksted bør ikke foregå for egen maskin, men velger du å starte den, så sjekk oljenivået først!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch
Takk for gode svar. Jeg får høre med merkeverkstedet i Oslo. Jeg har gode erfaringer med Mekonomen - i sverige vel å merke.
Er det noen andre verksted i Oslo som kan anbefales?
Ved en eventuell slange til turboen som har løsnet eller noe i den dur, er det en mulighet for andre forklaringer for den lyse røyken, eller det mest trolig turboen som har tatt kveld?
Er det noen andre verksted i Oslo som kan anbefales?
Ved en eventuell slange til turboen som har løsnet eller noe i den dur, er det en mulighet for andre forklaringer for den lyse røyken, eller det mest trolig turboen som har tatt kveld?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch
Det er mest sannsynlig turboen ja. Røyken kommer av olje som brennes av i eksosanlegget, da blir røyken hvit.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: 9-5 02, 2.0l: Effektfall og ulyd i turbo med Hirsch
Du finner jo litt interessant lesestoff om diverse verksteder her: viewtopic.php?f=12&t=29612
Blir blandt annet nevnt noen verksteder i Oslo området.
Offtopic: Syns jammen meg det er bra å komme med et problem på et forum kl halv to, natt til mandag, for så å ha fått en haug med seriøse og saklige svar som faktisk bidrar til å finne problemet.
Prøv å få til DET på feks bilforumet.net 
Blir blandt annet nevnt noen verksteder i Oslo området.
Offtopic: Syns jammen meg det er bra å komme med et problem på et forum kl halv to, natt til mandag, for så å ha fått en haug med seriøse og saklige svar som faktisk bidrar til å finne problemet.


N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Ola Pituetten N703
- 2.0 bar
- Innlegg: 609
- Registrert: 12 okt 2006, 21:08
- Medlemsnummer: N703
- Navn: Ove Kynell Arstad
- Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
- Sted: Etnedal i Valdres
- Kontakt: